Podobnie jak w modnej latem „wrong shoe theory”, w jej związanym z okryciem wierzchnim odpowiedniku – „wrong jacket theory” – nie chodzi o to, jak dobrać pasującą do stylizacji kurtkę lub płaszcz, tylko jak sprawić, by celowo odstawały od reszty looku. Projektanci spośród dostępnych opcji szczególnie upodobali sobie jeden model: nawiązującą do męskiej szafy kurtkę inspirowaną roboczym stylem, którą polecają nosić ze zmysłowymi sukienkami i kusymi szortami.
„Wrong shoe theory” zyskała popularność na przełomie wiosny i lata 2023 jako szybki i łatwy stylizacyjny trik, który pomaga odmienić klasyczną – i przewidywalną – stylizację. Wyrażała zainteresowanie modą i umiłowanie indywidualizmu, sygnalizowała chęć podejmowania ryzyka i gotowość do wychodzenia poza schemat. Sprawiła, że do zmysłowych sukienek mini nosiliśmy mokasyny ze skarpetkami, a do eleganckich garniturów – balerinki lub zwyczajne gumowe klapki typu „thong”. Choć „teoria niewłaściwie dobranych butów” doczekała się kontynuacji w kolekcjach na wiosnę-lato 2024 (basicowe obuwie, od materiałowych modeli Mary-Jane po wełniane kapcie, towarzyszyło nawet najbardziej wysmakowanym lookom), jeszcze ciekawszy stał się jej nowy odpowiednik z okryciem wierzchnim w roli głównej.
Na czym polega „wrong jacket theory” i jak stylizować ten trend?
Zasady „wrong jacket theory” są identyczne jak w przypadku butów – im bardziej okrycie wierzchnie nie pasuje do stylizacji, tym lepiej. Ma sprawiać wrażenie wybieranego w pośpiechu i w nieprzemyślany sposób, wręcz razić kontrastem, by po chwili odkryć swoje intrygujące oblicze. „Wrong jacket theory” to bowiem kolejny trend będący częścią procesu wychodzenia poza ściśle określone ramy – odrzucania przewidywalności i celebrowania nieoczywistości, rezygnowania z motywów, z którymi czujemy się oswojeni, na rzecz „niewygodnych” i tym samym stanowiących wyzwanie.
Na wiosnę i lato 2024, wśród z pozoru niepasujących do reszty stylizacji okryć wierzchnich, projektanci szczególnie upodobali sobie robocze kurtki: inspirowane męską szafą i stylem vintage, czasami nawiązujące fasonem do parek, a kiedy indziej do modeli kojarzonych z brytyjską wsią, w kolorach ziemi i o lekko oversize’owym fasonie. W wiosenno-letniej kolekcji sporo miejsca poświęcili im Miuccia Prada i Raf Simons – grube bawełniane kurtki w kolorze butelkowej zieleni i granatu, a także nieco przypominające kultowe fasony marki Carhartt, towarzyszyły eleganckim spódnicom midi i sukienkom ze zwiewnej organzy.
W debiutanckiej kolekcji dla Gucci własne spojrzenie na „wrong jacket theory” lansował także Sabato De Sarno. W sylwetkach z pokazu Włocha kurtki inspirowane dresami połączono ze spódnicami z lakierowanej skóry oraz luksusową biżuterią, a fasony nawiązujące do sportowych wiatrówek i militarnych parek zestawiono ze zmysłowymi i króciutkimi sukienkami z gatunku slip dress. W tych ostatnich lookach De Sarno postawił na podwójne uderzenie, bo „niewłaściwe” były także buty – projektant wybrał basicowe sneakersy i mokasyny na masywnej platformie.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.