Premiera w Park City otworzyła wielu twórcom drogę do kariery, zbliżyła ich do Oscara, wprowadziła kino niezależne do hollywoodzkiego mainstreamu. Z okazji startu tegorocznej edycji Sundance, przypominamy najlepsze z nagrodzonych w ostatnich latach filmów.
„Maria łaski pełna” (2004): Przemytniczka
Tajemniczy debiut reżyserski Joshuy Marstona opowiadający historię młodej Kolumbijki, która angażuje się w przemyt narkotyków, zyskał rozgłos po zdobyciu Nagrody Publiczności. Film pokazuje, jak bezwzględne bossowie narkotykowi wykorzystują kobiety.
„Walka żywiołów” (2005): Historia małżeńska
Noah Baumbach, który specjalizuje się w dokumentowaniu kryzysów małżeńskich, za tę arthouse’ową produkcję zdobył nagrody za najlepszą reżyserię i scenariusz. Para intelektualistów w separacji walczy o opiekę nad dwójką nastoletnich synów.
„Hej, Skarbie” (2009): Przekroczyć traumę
Mo’Nique za przełomową rolę toksycznej matki w filmie Lee Danielsa o dojrzewaniu, otrzymała Oscara, a wcześniej Nagrodę Specjalną Jury na Sundance. Historia nastolatki (Gabourey Sidibe) próbującej uciec od traumatycznej przeszłości, dostała też Nagrodę Publiczności i Główną Nagrodę Jury.
„Do szpiku kości” (2010): Początek kariery Jennifer Lawrence
Balansując na granicy realizmu i gotyckiej atmosfery, Debra Granik opowiada o córce poszukującej handlującego narkotykami ojca. Reżyserka wygrała Główną Nagrodę Jury oraz nagrodę za najlepszy scenariusz, a stosunkowo nieznanej wówczas Jennifer Lawrence dała przepustkę do sławy.
„Pariah” (2011): Coming out
Choć na festiwalu film otrzymał nagrodę za najlepsze zdjęcia, dramat Dee Rees ma do zaoferowania o wiele więcej niż spektakularne doznania estetyczne. Historia młodej mieszkanki Brooklynu, która zmaga się z prawdą o swojej tożsamości seksualnej, to intymne studium pierwszej miłości.
„Stacja Fruitvale” (2013): Black Lives Matter
Filmowy debiut reżysera „Czarnej Pantery” Ryana Cooglera z jego częstym współpracownikiem, Michealem B. Jordanem w roli głównej, nagrodzony został w Sundance Nagrodą Publiczności i Główną Nagrodą Jury. To oparta na faktach historia zabójstwa nieuzbrojonego czarnoskórego mężczyzny Oscara Granta III z rąk policji.
„Whiplash” (2014): Not quite my tempo
Kapiąca z talerzy perkusji krew w thrillerze Damiena Chazelle’a odzwierciedla obsesyjne dążenie młodego perkusisty do perfekcji. Na festiwalu Sundance film otrzymał Nagrodę Publiczności i Główną Nagrodę Jury, a rok później J.K. Simmons za wcielenie się w rolę wybuchowego dyrygenta został laureatem Oscara.
„Pamiętnik nastolatki” (2015): Sex education
Empatyczne podejście do seksualnego przebudzenia nastoletniej Minnie sprawia, że słodko-gorzka komedia Marielle Heller zapoczątkowała rewolucję. Choć nagroda powędrowała jedynie w ręce operatora Brandona Trosta, warto docenić także zabawny scenariusz, dobre role i sekwencje animowane.
„Beach Rats” (2017): Młodzieńcza ekspresja
Słoneczna promenada Coney Island jest miejscem potajemnych schadzek w filmie Elizy Hittman o nastolatku próbującym wybrać między dziewczyną a poznawanymi w internecie starszymi mężczyznami. Produkcja zapewniła Hittman nagrodę w Sundance za najlepszą reżyserię, a także reputację młodej zdolnej.
„Ingrid wyrusza na zachód” (2017): Skasuj Instagram
Jeśli uszczypliwa satyra Matta Spicera nie przekona cię do usunięcia Instagrama, jesteś stracony. Aubrey Plaza wciela się w rolę zdeterminowanej stalkerki, która postanawia zaprzyjaźnić się z ulubioną influencerką. Dzięki zabawnym dialogom film zdobył na Sundance nagrodę za najlepszy scenariusz.
„Piękny kraj” (2017): Brokeback Mountain 2.0
Kipiący namiętnością romans w reżyserii Francisa Lee opowiada historię rolnika i pochodzącego z Rumunii imigranta zatrudnionego do pomocy w okresie narodzin owiec. To niezwykłe połączenie brutalnych krajobrazów z ciepłem emocji. Na festiwalu w Sundance produkcja nagrodzona została za najlepszą reżyserię. W głównej roli Josh O’Connor, czyli książę Karol z „The Crown”.
„Clemency” (2019): Czekając na wyrok
Kilka dekad od powstania festiwalu Chinonye Chukwu została pierwszą czarnoskórą kobietą, która zabrała do domu Główną Nagrodę Jury za zapadający w pamięć dramat o skazanych oczekujących na wykonanie wyroku śmierci. W rolę dyrektorki więzienia wciela się Alfre Woodard kryjąca pod lodowatą powierzchnią wiele niezagojonych ran.
„Pamiątka” (2019): Tylko razem z córką
Wzruszający film Joanny Hogg opowiada o studentce starającej się odzyskać mowę. Reżyserka wygrała Główną Nagrodę Jury. Honor Swinton Byrne nie mogła sobie wymarzyć lepszego debiutu niż u boku mamy, Tildy Swinton.
„Minari” (2020): Czasem słońce, czasem deszcz
Nagrodzony Główną Nagrodą Jury i Nagrodą Publiczności na Sundance poruszający dramat Lee Isaaca Chunga o przeprowadzce koreańsko-amerykańskiej rodziny na farmę w Arkansas stał się kandydatem do najważniejszych filmowych nagród.
„Nigdy, rzadko, czasami, zawsze” (2020): Strajk kobiety
Festiwalowa ulubienica Eliza Hittman powróciła z filmem o nastolatce, która ucieka z domu do innego stanu, by dokonać aborcji. Debiutująca na ekranie Sidney Flanigan (prawdopodobnie kandydatka do Oscara) z pasją odgrywa rolę dziewczyny, która pokona wszelkie przeciwności.
Więcej filmowych inspiracji w ramach Filmowego weekendu z "Vogue Polska" znajdziecie pod linkiem.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.