Beżowa sukienka Sharon Stone z „Nagiego instynktu”, kraciasty kostium Alicii Silverstone w „Clueless. Słodkie zmartwienia”, seksowne gorsety Sarah Michelle Gellar ze „Szkoły uwodzenia” – przypominamy najlepiej ubrane bohaterki filmów z lat 90.
„Nagi instynkt” (1992)
Styl Catherine Tramell (Sharon Stone) jest naprawdę zabójczy. Beżowy sweter, zwykły top pod oversize’ową marynarką, cekinowa sukienka mini, kremowy trencz… Bez końca można by wymieniać minimalistyczne, ale wyrafinowane elementy jej garderoby, które zdefiniowały modę tamtej dekady. Wyrok? Nadal nie da się wyglądać źle w kremowej sukience z golfem (ta konkretna zaprojektowana została przez kostiumografkę Ellen Mirojnick), pasujących szpilkach i szerokim płaszczu.
„Biali nie potrafią skakać” (1992)
W hicie z roku 1992 roku Wesley Snipes i Woody Harrelson grają dwóch koszykarskich kanciarzy. Film to zapis stylu ulicznego wczesnych lat 90. z takimi charakterystycznymi elementami, jak Nike Air Jordan, koszulki Gold’s Gym czy Parental Advisory oraz oversize’owe koszule w kwiaty. Jak donosi „The Hollywood Reporter”, twórca serialu „Czarno to widzę”, Kenya Barris pracuje nad remakiem.
„Ze śmiercią jej do twarzy” (1992)
Pomimo chłodnego z początku przyjęcia czarna komedia Roberta Zemeckisa z Meryl Streep i Goldie Hawn stała się kultowa.
Podczas gdy wiele uwagi przywiązuje się do oscarowych efektów specjalnych, umyka dobór olśniewających kreacji dokonany przez angielską kostiumografkę Joannę Johnston. Na szczególną uwagę zasługują czarne kreacje, które mają na sobie Madeline (Streep) i Helen (Hawn). Najlepsze z najlepszych? Czerwona suknia z szyfonu Helen z eksponującym biust dekoltem w kształcie serca i wysokim rozcięciem na udzie oraz czerwone szpilki. Z czerwienią jej do twarzy.
„Szacunek” (1992)
Film z Tupakiem Shakurem o doświadczeniach czarnoskórej młodzieży w sytuacji bez wyjścia. Wszystko, od ubrań głównych bohaterów (buty Reebok, czapki Kangol, duże kurtki, dżinsy i kombinezony w kratę), po ich wzajemne relacje – hip-hopowa narracja wyznaczyła nowe trendy w kinie.
„Pulp Fiction” (1994)
Miłośnicy minimalizmu powinni przyjrzeć się Mii Wallace (Uma Thurman). Ten czarny bob. Te czarne spodnie. Ta klasyczna biała koszula.
Zaraz po premierze legendarny krytyk filmowy Roger Ebert ogłosił dzieło Quentina Tarantino „najbardziej wpływowym filmem dekady”. Określenie to pozostaje aktualne prawie trzydzieści lat później, a są też tacy, którzy nazywają Mię feministyczną awangardą. Jedno jest pewne: Thurman podarowała nam jeden z najlepszych i najtańszych kostiumów na Halloween.
„Prêt-à-Porter” (1994)
Pokazy kolekcji na sezon wiosna-lato 1994 w Paryżu. Reżyser Robert Altman pracuje z największymi nazwiskami branży, takimi jak: Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Thierry Mugler, Jean-Paul Gaultier czy Christy Turlington, którzy pomagają oddać na ekranie zgiełk tygodnia mody. Oprócz osobowości ze świata mody w filmie pokazali się także Sophia Loren, Kim Basinger i Rupert Everett.
„Clueless. Słodkie zmartwienia” (1995)
Kicz i szyk w jednym. Stylizacje sprzed 25 lat są równie aktualne jak dzisiaj – szyfonowy top i kamizelka Cher (Alicia Silverstone), strój na WF (tank top noszony na T-shirt) i czerwona sukienka Alaïi. Jednak kwintesencją „Clueless” są kostiumy Dolce & Gabbana, które noszą Dionne (Stacey Dash) – w żółtym kolorze, i Cher – czarno-biały. Oczywiście w zestawie z kolanówkami.
„Unzipped” (1995)
Film pokazywał przygotowania do premiery słynnej kolekcji na sezon jesień-zima 1994 Isaaca Mizrahiego. Film stworzony przez ówczesnego partnera projektanta, Douglasa Keeve’a, nie tylko pokazuje blaski i cienie pracy w branży, ale jest też szczerym portretem supermodelek, takich jak Naomi Campbell, Kate Moss, Linda Evangelista, Carla Bruni czy Helena Christensen. Uwaga: ten film naprawdę angażuje widza.
„Stracone pokolenie” (1995)
Reżyser Gregg Araki potrafi pokazać świat na skraju apokalipsy: ekstrawagancki, sensualny i… punkrockowy. Umiejscowione pomiędzy „Totally F***ed Up” z 1993 roku a „Donikąd” z 1997, „Stracone pokolenie” jest częścią słynnej serii znanej jako „Teenage Apocalypse Trilogy”. Akcja tej odsłony koncentruje się na Amy (przełomowa rola Rose McGowan), jej chłopaku Jordanie i autostopowiczu Xavierze, uciekającym z miejsca nieumyślnego zabójstwa. To historia dorastania – pełna lęku, slangu, otumaniona narkotykami – która przy okazji okazała się jednym z najbardziej stylowych filmów lat 90.
Oddając hołd Jamesowi Deanowi z „Olbrzyma” (1956), Xavier to archetypiczny buntownik lat 50. (obcisłe dżinsy, kowbojki, rozpięta dżinsowa koszula i biały kowbojski kapelusz oraz nieodzowny papieros w ustach). Z kolei Amy jest typowym przykładem południowokalifornijskiego glam punku lat 90.: oversize’owe kurtki ze skóry, martensy, sukienki vintage i kocie okulary przeciwsłoneczne. I w końcu (celowo) podarte ubranie Jordana, które zdaje się oddawać jego rozdarcie w postrzeganiu świata. 25 lat później estetyka „Straconego pokolenia” wydaje się zaskakująco świeża.
„Catwalk” (1995)
Ten nowatorski film dokumentalny ukazuje pracę supermodelki Christy Turlington podczas sezonu wiosna-lato 1994. Reżyser Robert Leacock chodzi za Turlington krok w krok podczas jej podróży między Mediolanem, Paryżem i Nowym Jorkiem. W filmie można podziwiać jej nonszalancko nieskazitelne kostiumy, jedwabne bluzki i skórzane trencze. Oprócz ilustracji intensywnego rozkładu zajęć modelki i godnego pozazdroszczenia stylu, „Catwalk” przybliża postać Christy.
„Desperatki” (1996)
Thriller o skoku na bank stworzony przez Takashiego Bufforda i główną aktorkę filmu, Jadę Pinkett-Smith, opowiada o czterech czarnoskórych buntowniczkach. Jeżeli chodzi o modę (za którą w filmie odpowiedzialna była Sylvia Vega-Vasquez), została ona naprawdę genialnie wymyślona. Uwierzcie, że to właśnie dzięki „Desperatkom” ikoniczne stały się koszule w kratę i sztywny dżins.
„Romy i Michelle na zjeździe absolwentów” (1997)
W 1997 roku Lisa Kudrow i Mira Sorvino zaserwowały nam satyrę, w której królował neonowy lateks. Kultowa komedia natychmiast stała się hitem za sprawą przebojowego scenariusza, wpadającej w ucho ścieżki dźwiękowej i chemii między głównymi bohaterkami. Co jeszcze ważniejsze, dzięki ekstrawaganckiej estetyce lat 90. film do dziś łączy miłośników mody z całego świata. Pomyślcie tylko o ich butach na solidnych obcasach, piórach i biżuterii w owocowych kształtach.
„Jak Stella zdobyła miłość” (1998)
Angela Bassett, Whoopi Goldberg, Taye Diggs i Regina King grają w komedii romantycznej o maklerach. Za stylizacjami Stelli stoi kostiumografka Ruth E. Carter, która odpowiada też za takie produkcje jak „Tina” (1993), „Malcolm X” (1992) czy „Rób, co należy” (1989). Ubrała bohaterkę w luźne kostiumy, sukienki slip dress, kapelusze z szerokimi rondami i bikini, takich marek jak Valentino, Susan Lazar i Moschino.
„Szkoła uwodzenia” (1999)
Kathryn Merteuil (Sarah Michelle Gellar) to jedna z najważniejszych antybohaterek kina lat 90. Zasłużyła na to miano dzięki makiawelicznym planom i nienagannemu stylowi.
Kostiumografka Denise Wingate odpowiada za transformację Gellar, wtedy kojarzącej się wszystkim z serialową Buffy, w dwulicową dziewczynę w gorsetach na miarę i kostiumach Dolce & Gabbana. Dodajcie do tego smokey eye i usta w kolorze jesiennych brązów, a otrzymacie jeden z najbardziej stylowych czarnych charakterów w historii.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.