
Warszawskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej otwiera pierwszą dużą wystawę i rusza z programem edukacyjnym. To książki, inkluzywne warsztaty i oprowadzania oraz otwarta niebiletowana przestrzeń z kawiarnią i księgarnią.
Pierwsza duża ekspozycja Muzeum Sztuki Nowoczesnej – „Wystawa niestała. 4 × kolekcja”– należy do tych, na które warto wracać. 150 obiektów w czterech narracjach wypełnia nowy gmach muzeum. To wyjątkowe prace doskonałych polskich i zagranicznych artystów. Ich twórców można grupować różnymi kategoriami. Polski kanon – Szapocznikow, Abakanowicz, Fangor. Młodszy polski kanon – Sasnal, Sosnowska, Ołowska. Emocje budzi praca Ewy Juszkiewicz, artystki, która na przestrzeni ostatnich lat pod skrzydłami prestiżowej galerii Gagosian zrobiła niebywałą międzynarodową karierę. Nie brakuje też ważnych nazwisk ze świata przypomnianych niedawno głośnymi międzynarodowymi wystawami, jak Sarah Lucas, David Wojnarowicz czy Wolfgang Tilmans. Prace Miriam Cahn, Andrzeja Wróblewskiego, Daniela Rycharskiego przypomną za to ważne wystawy indywidualne MSN-u ostatnich lat.
Jak podejść do takiej liczby prac przesyconych kontekstami i opowieściami? Sposobów jest kilka, a z pomocą przychodzi program towarzyszący.

Zwiedzanie z książką w ręku
Otwarciu „Wystawy niestałej. 4 × kolekcja” towarzyszy premiera dwóch książek. „Nowe Muzeum i niestały kanon” to ponad 100-stronicowy katalog wystawy pod redakcją Joanny Mytkowskiej i Katarzyny Szotkowskiej-Beylin. W czterech rozdziałach, w których kuratorzy czterech wystaw opowiadają o ich koncepcji, opowiedziane zostają historie wybranych prac i nieoczywiste konteksty. W książce pojawiają się też rozmowy o nowych wyzwaniach muzeum jako instytucji publicznej, metodach pracy kuratorskiej i języku opowiadania o sztuce. Laura Raicovich na konkretnych przykładach wykazuje tezę, że instytucje kultury działają jak siatka bezpieczeństwa w czasach kryzysu. A prof. Madina Tlostanova pyta o możliwość dekolonizacji postsocjalizmu.
„Zbiory MSN. Przewodnik” pod redakcją Jagny Lewandowskiej to z kolei ilustrowane kompendium, które pozwala poznać 150 wybranych z kolekcji prac ułożonych w porządku alfabetycznym oraz odbyć podróże do oddziałów muzealnych – Domu Hansenów w Szuminie czy Parku Rzeźby na Bródnie. Bohaterką jednego z tekstów jest „Palma” Joanny Rajkowskiej. Inny z kolei przeprowadza nas po Polskim Archiwum Filmów Domowych, na które składają się realizacje amatorskie.

Zwiedzanie w formie warsztatów albo rozmowy
Przez cały czas ekspozycji wystawy, czyli do 5 października, MSN zapowiada bogaty program oprowadzań, spotkań i warsztatów edukacyjnych, które skierowane są do różnych grup.
Twórcze warsztaty rodzinne odbywają się co niedzielę i są przeznaczone dla osób w różnym wieku – ich zamysł to otwieranie zwiedzających na działania kreatywne, nauka indywidualnego odbioru sztuki. Dodatkowo w jedną sobotę w miesiącu MSN organizuje twórcze warsztaty rodzinne przyjazne sensorycznie dla osób neuronietypowych, szczególnie w spektrum autyzmu. Natomiast dla dorosłych autystyków i autystyczek przygotowano inne warsztaty – „Sztuka w całym spektrum”.
Odrębny grafik inkluzywnych oprowadzań realizuje program „Muzeum Dostępne”. Osoby z niepełnosprawnością wzroku mogą liczyć na oprowadzania z audiodeskrypcją – „Czego nie widać w sztuce”. Natomiast widzowie i widzki z niepełnosprawnością słuchu mogą skorzystać z oprowadzań tłumaczonych na język migowy – „Oko Głuchych”. Nowym projektem, który ruszy 23 marca, jest cykl comiesięcznych muzealnych spotkań skierowanych do młodzieży z niepełnosprawnościami.
Stałą publiczność MSN-u stanowią dzieci i młodzież. Program „Szkoła w Muzeum” uczy współczesnych uczniów i uczennice szkół podstawowych bezpośredniego kontaktu ze sztuką. „Aktywne oprowadzanie” skierowane do starszej grupy zrywa z formułą tradycyjnej lekcji muzealnej. Z kolei Warsztaty architektoniczne koncentrują się na architekturze budynku, pozwalają ją pełniej odczuć i zrozumieć.
Budynek żyje własnym życiem
Niezależnie od programu, zgodnie z intencjami architekta, sam budynek ma być miejscem do spędzania czasu, miejską agorą, punktem spotkań. I trzeba przyznać, że przeszklony parter otwierający się na ulicę z księgarnią i kawiarnią Rumory czy nietypowe galerie z oknami i świetlikami sączącymi naturalne światło działają. Z kolei niebiletowana przestrzeń galerii A to miejsce przeznaczone na oddolne inicjatywy. „Czy złożyłabyś tu jaja? Nawiedzone krajobrazy miejskiego mokradła” to pierwsza wystawa. Kolejne zapowiadane na wiosnę 2025 projekty to „Republika Cyników”, powstała we współpracy z wiedeńską Kolekcją Kontakt. Na dalsze miesiące zapowiadane są działania krakowskiej inicjatywy Skład Solny, kolejna edycja programu artystyczno-edukacyjnego „Formy podstawowe” zatytułowanego „Muzeum jako szkoła” oraz wystawa o roboczym tytule „Kobiety na Placu”.
Wystawa niestała. 4 × kolekcja do 05.10.2025
ul. Marszałkowska 103
Godziny otwarcia muzeum: wtorek-niedziela 12:00-20:00
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.