Wrześniowe wydanie, tzw. September Issue, które tradycyjnie otwiera jesienno-zimowy sezon, zawsze jest wyjątkowe. W tym roku wszystkie międzynarodowe edycje „Vogue’a” łączą się wokół tematu „Fashion’s New World” i interpretują go na swój własny sposób. Co przygotowaliśmy dla naszych czytelników? Przede wszystkim trzy wyjątkowe okładki, sylwetki młodych projektantów, którzy zmieniają oblicze branży mody, wybory najgorętszych trendów sezonu i wiele, wiele więcej.
„Moda zawsze była zwierciadłem zmian społecznych i politycznych, otaczającej nas rzeczywistości. Ale dziś to nie wystarczy. Sama branża mody powinna się zmienić. »Fashion’s New World« to temat, który we wrześniu biorą na warsztat międzynarodowe edycje »Vogue’a«. Mam nadzieję, że ten numer będzie przyjemnym przewodnikiem po nowej drodze mody” – pisze we wstępniaku Ina Lekiewicz, redaktorka naczelna magazynu. Branża mody jest gotowa na zmiany, których motorem są w dużej mierze młodzi projektanci emigranci. Walczą ze stereotypami, stawiają na inkluzywność, czerpią z osobistego dziedzictwa. Wśród nagrodzonych w ostatnich latach najbardziej prestiżową nagrodą w branży – LVMH Prize – są choćby Nensi Dojaka z Albanii, Lukhanyo Mdingi z RPA, Rui Zhou z Chin czy Charaf Tajer z Maroka. Kamila Wagner prezentuje sylwetki emigrantów „disruptorów” i przypomina także, że na naszych oczach wyrasta nowa rzeczywistość. „W zdecentralizowanym świecie metawersu, przynajmniej w teorii, pochodzenie ma zupełnie stracić na znaczeniu” – podkreśla autorka.
Z kolei w artykule „Twory osobiste” redaktorka dekonstruuje kolekcje dyplomowe tegorocznych absolwentów najlepszych uczelni mody. – Dziadkowie wyprowadzali się ze starego domu, a ja chciałam to miejsce utrwalić i odtworzyć poprzez ubiór i tkaninę – tłumaczy Alice Morell-Evans, która specjalizuje się w dzianinie. Yeongho Ko, urodzony w Seulu Koreańczyk, w swoich projektach pokazuje mroczną wizję przyszłości. – Za każdym razem, gdy sięgam do wiadomości, czytam o okropnych rzeczach. Kryzys klimatyczny, pożary, wojna w Ukrainie. Chcę podkreślać, że jeśli nie zmienimy stylu życia, pewnego dnia po prostu wyginiemy – mówi. Victoria Ruiz, która w tym roku obroniła z wyróżnieniem licencjat na Central Saint Martins, podkreśla, że rzeczy, które tworzy, to więcej niż ubrania. Z kolei Edyta Róża Gierach, zanim trafiła na ASP, planowała zostać lekarką. Swoją pracę dyplomową nazwała Sheeple. – To połączenie angielskich słów „sheep” i „people”, co należy rozumieć jako ślepe podążanie za tłumem, brak zdolności do własnego myślenia – wyjaśnia w rozmowie z Kamilą Wagner.
Jak przystało na wrześniowe wydanie, nie mogło w nim zabraknąć przeglądu najgorętszych trendów sezonu, które prezentujemy m.in. w dwóch niezwykłych sesjach okładkowych. Nowe kolekcje noszą znamiona obłędu, a projektanci ulegają w nich emocjom i opowiadają niezwykłe historie. Żeby wybrać trendy, którym warto poświęcić więcej uwagi, poprosiliśmy o pomoc członków zespołu „Vogue Polska” i ekspertów z branży, którzy dzielą się z nami swoimi wyborami.
A jeżeli mowa o najgorętszych projektach sezonu, Matthieu Blazy zdecydowanie odpowiada za niektóre z nich. Raf Simons, u którego Francuz pracował tuż po skończeniu szkoły, mówi o nowym dyrektorze kreatywnym Bottegi Venety, że jest jednym z najmilszych ludzi, jakich spotkał w życiu. – Matthieu jest bardzo odważny, nigdy nie boi się pokazać czegoś całkiem eksperymentalnego – dodaje w rozmowie z Nathanem Hellerem. Zanim trafił do włoskiego domu mody, pracował dla Maison Martin Margiela i Céline, gdzie dał się poznać jako pragmatyk rynku i miłośnik ambitnej sztuki. Przed objęciem sterów w Bottega Veneta Blazy był dyrektorem do spraw projektowania i drugą osobą w firmie po Danielu Lee. – Kiedy objąłem to stanowisko, spotkałem się z zespołem – projektantami, ale także osobami pracującymi w firmie od 20 lat – i zadaliśmy sobie proste pytanie: czym jest Bottega? – opowiada Matthieu. – Czym jest rzemiosło i jakie jest jego miejsce w tradycji? Jak możemy wnieść do marki nowoczesność? Rozmawialiśmy o kształcie. Nie mówiliśmy o wizerunku. Chodziło o to, jak czujemy markę.
O nowoczesności i przyszłości branży mody dziennikarz Marcin Różyc rozmawia z Cathy Hackl, matką chrzestną metawersu. Jest jedną z najbardziej wpływowych kobiet w branży technologicznej i speakerką tegorocznej edycji konferencji Business Fashion Environment Summit, a jej ostatnia książka – „Navigating the Metaverse” – to lektura dla tych, którzy chcą prowadzić biznes albo tworzyć komercyjny design w metawersie. – Jedną z najwspanialszych cech metawersu jest to, że nie ma w nim stolic mody, bo jego przestrzeń jest nieograniczona i daje nieskończenie wielemożliwości – podkreśla Hackl.
TikTok to kolejny przystanek w naszej wirtualnej podróży, którą odbywamy we wrześniowym numerze „Vogue Polska”. O fenomenie i historii platformy społecznościowej, która kształtuje młodsze pokolenia zarówno offline, jak i online, pisze dziennikarka Julia Właszczuk. Jedyna pewna rzecz na TikToku? Zmiana.
Co jeszcze znajdziecie w najnowszym wydaniu naszego magazynu? Emma Rowen Rose projektuje i prowadzi własną markę w Mediolanie, ale na co dzień mieszka w Paryżu na barce. Kamili Wagner pokazuje swoją garderobę, która wygląda jak prawdziwy skarbiec: – Najbardziej lubię wyraziste płaszcze i garsonki. Zazwyczaj noszę je jednak rozparcelowane, mieszam z połówką innego zestawu albo z rzeczami ulubionych marek. Nigdy nie chciałabym zrezygnować z noszenia ubrań konkurencji, bo konkurencję mam wspaniałą – dodaje. Emma to niejedyna bohaterka wrześniowego wydania, która mieszka w Paryżu. Julia Właszczuk śledzi ścieżkę zawodową stylistki Anity Szymczak, która w stolicy Francji czuje się jak w domu.
Zaglądamy także do najciekawszych domów projektantów, które są spójne z ich twórczością, osobowością, filozofią i charakterem. Wiedzieliście, że Coco Chanel przez 34 lata mieszkała w hotelu z pełną obsługą? A Gabriela Hearst wychowała się na urugwajskiej farmie wśród koni, bydła i owiec? Prywatne życie projektantów największych marek podgląda Michał Zaczyński.
Szefowa działu urody Izabela Cieplińska sprawdza, czy skinifikacja głowy ma sens, czy to tylko przelotny trend. Badamy dwie najskuteczniejsze metody na przywrócenie skórze blasku oraz wybieramy najlepsze produkty do higieny jamy ustnej. W dziale kultury rozmawiamy z Agnieszką Żulewską, którą już wkrótce zobaczymy w nowym serialu Netfliksa „Wielka woda”. Fabuła produkcji skupi się na wydarzeniach tuż przed powodzią we Wrocławiu w 1997 r. Anda Rottenberg oprowadza po należących do François Pinaulta muzeach w Wenecji i Paryżu, poleca też zajrzeć do wrocławskiej galerii OP ENHEIM na wystawę wspomnieniową o Christianie Boltanskim oraz do Galerii Studio w Warszawie, by obejrzeć „Ćwiczenia z portretu” Krystyny Piotrowskiej. Z kolei Adam Suprynowicz wybiera jesienne festiwale muzyczne i namawia do przesłuchania płyty Michała Pepola „Kora ∞”, a o fenomenie koreańskiej fali, który doceniło Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, pisze Kara Becker.
Wrześniowe wydanie „Vogue Polska” z jedną z trzech okładek do wyboru w sprzedaży od 1 września 2022 r. Już dziś możecie zamówić magazyn z dostawą do domu na Vogue.pl.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.