Znaleziono 0 artykułów
23.01.2024

Znamy nominacje do Oscarów 2024. Kto powalczy o statuetkę?

Nominacje Oscary 2024: Znamy najlepsze produkcje roku, które powalczą o statuetki. Wiele z nich ma również szanse na nagrody BAFTA, które zostaną wręczone miesiąc wcześniej. (Fot. materiały prasowe)

Poznaliśmy tegorocznych nominowanych do Oscarów 2024. O tytuł najlepszego filmu roku powalczą m.in. „Oppenheimer”, „Biedne istoty” i „Przesilenie zimowe”. Szansę na aż pięć statuetek ma polska koprodukcja „Strefa interesów”.

Tegoroczna gala wręczenia Oscarów 2024 odbędzie się 10 marca w hollywoodzkim Dolby Theatre. Jak co roku na Vogue.pl będziemy na żywo relacjonować przebieg ceremonii i komentować najważniejsze kreacje z czerwonego dywanu. Zanim to jednak nastąpi, poznaliśmy tegorocznych nominowanych do nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Kandydatów we wszystkich kategoriach zaprezentował aktorski duet Zazie Beetz i Jack Quaid.

(Fot. materiały prasowe)

Najwięcej nominacji, bo aż 14, otrzymał „Oppenheimer”. Film Christophera Nolana powalczy też o najważniejszą nagrodę Akademii Filmowej – w kategorii najlepszy film roku. Podczas gdy „Biedne istoty” doceniono 11 nominacjami, „Barbie” otrzymała ich jedynie siedem. Największe kontrowersje wzbudził brak wyróżnienia dla Grety Gerwig i Margot Robbie, a także „Priscilli” i „Saltburn”. Szansę na pięć statuetek Oscara ma natomiast polska koprodukcja „Strefa interesów”.

Zobacz także: Oscary 2024: Największe niespodzianki i rozczarowania nominacji

Oto pełna lista nominacji filmowych w najważniejszych kategoriach.

Nominacje do Oscarów 2024

Nominacje filmowe i aktorskie

Najlepszy film

  • „American Fiction”
  • „Anatomia upadku”
  • „Barbie”
  • „Przesilenie zimowe”
  • „Czas krwawego księżyca”
  • „Maestro”
  • „Oppenheimer”
  • „Poprzednie życie”
  • „Biedne istoty”
  • „Strefa interesów”

Najlepszy reżyser / Najlepsza reżyserka

  • „Anatomia upadku” (Justine Triet)
  • „Czas krwawego księżyca” (Martin Scorsese)
  • „Oppenheimer” (Christopher Nolan)
  • „Biedne istoty” (Giorgos Lanthimos)
  • „Strefa interesów” (Jonathan Glazer)

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

  • Anette Bening, „Nyad”
  • Lily Gladstone, „Czas krwawego księżyca”
  • Sandra Huller, „Anatomia upadku”
  • Carey Mulligan, „Maestro”
  • Emma Stone, „Biedne istoty”

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

  • Bradley Cooper, „Maestro”
  • Colman Domingo, „Rustin”
  • Paul Giamatti, „Przesilenie zimowe”
  • Cillian Murphy, „Oppenheimer”
  • Jeffrey Wright, „American Fiction”

Najlepsza aktorka drugoplanowa

  • Emily Blunt, „Oppenheimer”
  • Danielle Brooks, „Kolor purpury”
  • America Ferrera, „Barbie”
  • Jodie Foster, „Nyad”
  • Da'Vine Joy Randolph, „Przesilenie zimowe”

Najlepszy aktor drugoplanowy

  • Sterling K. Brown, „American Fiction”
  • Robert De Niro, „Czas krwawego księżyca”
  • Robert Downey Jr., „Oppenheimer”
  • Ryan Gosling, „Barbie”
  • Mark Ruffalo, „Biedne istoty”
(Fot. materiały prasowe)

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • „American Fiction” (Cord Jefferson)
  • „Barbie” (Greta Gerwig i Noah Baumbach)
  • „Oppenheimer” (Christopher Nolan)
  • „Biedne istoty” (Tony McNamara)
  • „Strefa interesów” (Jonathan Glazer)

Najlepszy scenariusz oryginalny

  • „Anatomia upadku” (Justine Triet i Arthur Harrari)
  • „Przesilenie zimowe” (David Hemingson)
  • „Maestro” (Bradley Cooper i Josh Singer)
  • „Obsesja” (Samy Burch)
  • „Poprzednie życie” (Celine Song)

Najlepszy film międzynarodowy

  • „Ja, kapitan” (Włochy)
  • „Perfect Days” (Japonia)
  • „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
  • „Pokój nauczycielski” (Niemcy)
  • „Strefa interesów” (Wielka Brytania)

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

  • „Bobi Wine. Prezydent z getta”
  • „The Ethernal Memory”
  • „Cztery córki”
  • „To Kill a Tiger”
  • „20 dni w Mariupolu”

Najlepszy film animowany

  • „Chłopiec i czapla”
  • „Między nami żywiołami”
  • „Nimona”
  • „Pies i robot”
  • „Spider-Man: Poprzez multiwersum”

Najlepszy film krótkometrażowy

  • „Później”
  • „Invincible”
  • „Knights of Fortune”
  • „Red, White and Blue”
  • „Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara”

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

  • „The ABCs of Book Banning”
  • „The Barber of Little Rock”
  • „Island In Between”
  • „The Last Repair Shop”
  • „Nai Nai & Wai Po”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

  • „Letter to a Pig”
  • „Ninety-five Senses”
  • „Our Uniform”
  • „Pachyderme”
  • „War Is Over!”
(Fot. materiały prasowe)

Nominacje w kategoriach technicznych

Najlepsze kostiumy

  • „Barbie” (Jacqueline Durran)
  • „Czas krwawego księżyca” (Jacqueline West)
  • „Napoleon” (Janty Yates i Dave Crossman)
  • „Oppenheimer” (Ellen Mijornick)
  • „Biedne istoty” (Holly Waddington)

Najlepsza scenografia

  • „Barbie”
  • „Czas krwawego księżyca”
  • „Napoleon”
  • „Oppenheimer”
  • „Biedne istoty”

Najlepsza charakteryzacja

  • „Golda” (Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue)
  • „Maestro” (Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell)
  • „Oppenheimer” (Luisa Abel)
  • „Biedne istoty” (Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston)
  • „Śnieżne bractwo” (Ana Lopez-Puigcerver, David Marti i Montse Ribé)

 Najlepsze zdjęcia

  • „Hrabia” (Edward Lachman)
  • „Czas krwawego księżyca” (Rodrigo Prieto)
  • „Maestro” (Matthew Libatique)
  • „Oppenheimer” (Hoyte van Hoytema)
  • „Biedne istoty” (Robbie Ryan)

Najlepszy montaż

  • „Anatomia upadku” (Laurent Sénéchal)
  • „Przesilenie zimowe” (Kevin Tent)
  • „Czas krwawego księżyca” (Thelma Schoonmaker)
  • „Oppenheimer” (Jennifer Lame)
  • „Biedne istoty” (Giorgos Lanthimos)

Najlepsze efekty specjalne

  • „Twórca”
  • „Godzilla Minus One”
  • „Strażnicy Galaktyki: Volume 3”
  • „Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
  • „Napoleon”

Najlepszy dźwięk

  • „Twórca”
  • „Maestro”
  • „Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
  • „Oppenheimer”
  • „Strefa interesów”

Najlepsza muzyka

  • „American Fiction” (Laura Karpman)
  • „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” (John Williams)
  • „Czas krwawego księżyca” (Robbie Robertson)
  • „Oppenheimer” (Ludwig Goransson)
  • „Biedne istoty” (Jerskin Fendrix)

Najlepsza piosenka oryginalna

  • „Fire Inside” („Flamin' Hot: Smak sukcesu”)
  • „I'm Just Ken” („Barbie”)
  • „It Never Went Away” („Jon Baptiste: Amerykańska symfonia”)
  • „Wahzhazhe (A Song For My People)” („Czas krwawego księżyca”)
  • „What Was I Made For?” („Barbie”)

Zobacz także:

Julia Właszczuk
  1. Kultura
  2. Kino i TV
  3. Znamy nominacje do Oscarów 2024. Kto powalczy o statuetkę?
Proszę czekać..
Zamknij