Poznaliśmy tegorocznych nominowanych do Oscarów 2024. O tytuł najlepszego filmu roku powalczą m.in. „Oppenheimer”, „Biedne istoty” i „Przesilenie zimowe”. Szansę na aż pięć statuetek ma polska koprodukcja „Strefa interesów”.
Tegoroczna gala wręczenia Oscarów 2024 odbędzie się 10 marca w hollywoodzkim Dolby Theatre. Jak co roku na Vogue.pl będziemy na żywo relacjonować przebieg ceremonii i komentować najważniejsze kreacje z czerwonego dywanu. Zanim to jednak nastąpi, poznaliśmy tegorocznych nominowanych do nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Kandydatów we wszystkich kategoriach zaprezentował aktorski duet Zazie Beetz i Jack Quaid.
Najwięcej nominacji, bo aż 14, otrzymał „Oppenheimer”. Film Christophera Nolana powalczy też o najważniejszą nagrodę Akademii Filmowej – w kategorii najlepszy film roku. Podczas gdy „Biedne istoty” doceniono 11 nominacjami, „Barbie” otrzymała ich jedynie siedem. Największe kontrowersje wzbudził brak wyróżnienia dla Grety Gerwig i Margot Robbie, a także „Priscilli” i „Saltburn”. Szansę na pięć statuetek Oscara ma natomiast polska koprodukcja „Strefa interesów”.
Zobacz także: Oscary 2024: Największe niespodzianki i rozczarowania nominacji
Oto pełna lista nominacji filmowych w najważniejszych kategoriach.
Nominacje do Oscarów 2024
Nominacje filmowe i aktorskie
Najlepszy film
- „American Fiction”
- „Anatomia upadku”
- „Barbie”
- „Przesilenie zimowe”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Maestro”
- „Oppenheimer”
- „Poprzednie życie”
- „Biedne istoty”
- „Strefa interesów”
Najlepszy reżyser / Najlepsza reżyserka
- „Anatomia upadku” (Justine Triet)
- „Czas krwawego księżyca” (Martin Scorsese)
- „Oppenheimer” (Christopher Nolan)
- „Biedne istoty” (Giorgos Lanthimos)
- „Strefa interesów” (Jonathan Glazer)
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
- Anette Bening, „Nyad”
- Lily Gladstone, „Czas krwawego księżyca”
- Sandra Huller, „Anatomia upadku”
- Carey Mulligan, „Maestro”
- Emma Stone, „Biedne istoty”
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
- Bradley Cooper, „Maestro”
- Colman Domingo, „Rustin”
- Paul Giamatti, „Przesilenie zimowe”
- Cillian Murphy, „Oppenheimer”
- Jeffrey Wright, „American Fiction”
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Emily Blunt, „Oppenheimer”
- Danielle Brooks, „Kolor purpury”
- America Ferrera, „Barbie”
- Jodie Foster, „Nyad”
- Da'Vine Joy Randolph, „Przesilenie zimowe”
Najlepszy aktor drugoplanowy
- Sterling K. Brown, „American Fiction”
- Robert De Niro, „Czas krwawego księżyca”
- Robert Downey Jr., „Oppenheimer”
- Ryan Gosling, „Barbie”
- Mark Ruffalo, „Biedne istoty”
Najlepszy scenariusz adaptowany
- „American Fiction” (Cord Jefferson)
- „Barbie” (Greta Gerwig i Noah Baumbach)
- „Oppenheimer” (Christopher Nolan)
- „Biedne istoty” (Tony McNamara)
- „Strefa interesów” (Jonathan Glazer)
Najlepszy scenariusz oryginalny
- „Anatomia upadku” (Justine Triet i Arthur Harrari)
- „Przesilenie zimowe” (David Hemingson)
- „Maestro” (Bradley Cooper i Josh Singer)
- „Obsesja” (Samy Burch)
- „Poprzednie życie” (Celine Song)
Najlepszy film międzynarodowy
- „Ja, kapitan” (Włochy)
- „Perfect Days” (Japonia)
- „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
- „Pokój nauczycielski” (Niemcy)
- „Strefa interesów” (Wielka Brytania)
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
- „Bobi Wine. Prezydent z getta”
- „The Ethernal Memory”
- „Cztery córki”
- „To Kill a Tiger”
- „20 dni w Mariupolu”
Najlepszy film animowany
- „Chłopiec i czapla”
- „Między nami żywiołami”
- „Nimona”
- „Pies i robot”
- „Spider-Man: Poprzez multiwersum”
Najlepszy film krótkometrażowy
- „Później”
- „Invincible”
- „Knights of Fortune”
- „Red, White and Blue”
- „Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara”
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- „The ABCs of Book Banning”
- „The Barber of Little Rock”
- „Island In Between”
- „The Last Repair Shop”
- „Nai Nai & Wai Po”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- „Letter to a Pig”
- „Ninety-five Senses”
- „Our Uniform”
- „Pachyderme”
- „War Is Over!”
Nominacje w kategoriach technicznych
Najlepsze kostiumy
- „Barbie” (Jacqueline Durran)
- „Czas krwawego księżyca” (Jacqueline West)
- „Napoleon” (Janty Yates i Dave Crossman)
- „Oppenheimer” (Ellen Mijornick)
- „Biedne istoty” (Holly Waddington)
Najlepsza scenografia
- „Barbie”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Napoleon”
- „Oppenheimer”
- „Biedne istoty”
Najlepsza charakteryzacja
- „Golda” (Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue)
- „Maestro” (Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell)
- „Oppenheimer” (Luisa Abel)
- „Biedne istoty” (Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston)
- „Śnieżne bractwo” (Ana Lopez-Puigcerver, David Marti i Montse Ribé)
Najlepsze zdjęcia
- „Hrabia” (Edward Lachman)
- „Czas krwawego księżyca” (Rodrigo Prieto)
- „Maestro” (Matthew Libatique)
- „Oppenheimer” (Hoyte van Hoytema)
- „Biedne istoty” (Robbie Ryan)
Najlepszy montaż
- „Anatomia upadku” (Laurent Sénéchal)
- „Przesilenie zimowe” (Kevin Tent)
- „Czas krwawego księżyca” (Thelma Schoonmaker)
- „Oppenheimer” (Jennifer Lame)
- „Biedne istoty” (Giorgos Lanthimos)
Najlepsze efekty specjalne
- „Twórca”
- „Godzilla Minus One”
- „Strażnicy Galaktyki: Volume 3”
- „Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
- „Napoleon”
Najlepszy dźwięk
- „Twórca”
- „Maestro”
- „Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
- „Oppenheimer”
- „Strefa interesów”
Najlepsza muzyka
- „American Fiction” (Laura Karpman)
- „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” (John Williams)
- „Czas krwawego księżyca” (Robbie Robertson)
- „Oppenheimer” (Ludwig Goransson)
- „Biedne istoty” (Jerskin Fendrix)
Najlepsza piosenka oryginalna
- „Fire Inside” („Flamin' Hot: Smak sukcesu”)
- „I'm Just Ken” („Barbie”)
- „It Never Went Away” („Jon Baptiste: Amerykańska symfonia”)
- „Wahzhazhe (A Song For My People)” („Czas krwawego księżyca”)
- „What Was I Made For?” („Barbie”)
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.