Znaleziono 0 artykułów
23.10.2024

5 rzeczy, które warto wiedzieć o listopadowym wydaniu „Vogue Polska”

23.10.2024
(Fot. Tatiana & Karol)

Listopadowe wydanie „Vogue Polska” zostało poświęcone związkom mody i kina. W numerze przedstawiamy młode polskie reżyserki, stylistów gwiazd i kultowe przedmioty z filmów. Prezentujemy także sylwetki Klary Kochańskiej-Bajon, Juliana Świeżewskiego i Cate Blanchett, polecamy najważniejsze wydarzenia kulturalne sezonu i analizujemy fascynację projektantów kostiumami z ekranu.

„Kino często narzuca trendy. W tym sezonie modę inspiruje Priscilla w reżyserii Sofii Coppoli. Glamour w stylu lat 60. rozgościł się na wybiegach takich domów mody jak Dior czy Prada. Nawet wierny romantyzmowi Erdem dał się uwieść i zaprojektował kurtki skórzane zdobione dżetami i kryształami”, pisze we wstępniaku listopadowego wydania „Vogue Polska” redaktorka naczelna Ina Lekiewicz Levy. Tematem przewodnim numeru są związki mody i kina.

Listopadowe wydanie jest dostępne w dwiema okładkami do wyboru

(Fot. Karolina Pukowiec)

Listopadowe wydanie „Vogue Polska” trafia do sprzedaży z dwiema okładkami do wyboru. „Moda nas czaruje. Niewiele ma to wspólnego z projektami płaszczy, toreb czy sukienek. Żebyśmy weszli w świat marki i zapragnęli jej produktów, potrzebna jest praca wielu rąk i głów – precyzyjna reżyseria, scenariusz, scenografia, charakteryzacja, oświetlenie. Magia mody, która na wybiegu trwa kilkanaście minut, rodzi się jak film – długo i wielkim kolektywnym wysiłkiem. Napisów końcowych przed finałem brak. Przypominamy więc o tych, którzy ją kreują zza kulis”, pisze Kamila Wagner w tekście towarzyszącym sesji okładkowej autorstwa fotografki Karoliny Pukowiec.

Przypominamy najważniejsze elementy filmowych scenografii, które stały się przedmiotami kultowymi

(Fot. Tatiana & Karol)

Na początku lat 90. na okładkach magazynów o modzie coraz częściej występowały gwiazdy filmowe. To naturalna konsekwencja romansu kina z modą. O tym zjawisku przeczytać możemy w tekście „Popkulturowe fenomeny”. „Od pereł Holly Golightly po torebkę Birkin Margot Tenenbaum – kultowe przedmioty filmowych bohaterów nie tylko skrywają znaczący dla narracji przekaz, ale potrafią też zmienić bieg historii mody”, pisze Kara Becker. Jej tekstowi towarzyszy druga okładkowa sesja – tym razem za obiektywem stanęli Tatiana i Karol.

Przedstawiamy stylistów gwiazd odpowiedzialnych za spektakularne kreacje z czerwonego dywanu

(Fot. Getty Images)

To, co noszą gwiazdy poza ekranem, również ma znaczenie. Najlepiej wiedzą o tym ich styliści. „Poprzez modę mogą zmienić bieg czyjejś kariery”, czytamy w tekście „Cierpliwi architekci wizerunku”. Ismena Dąbrowska pisze o Petrze Flannery, Erin Walsh, Kate Young. – Cate Blanchett nie stała się Cate Blanchett sama. Ja tworzyłam ją przez dziewięć lat. Była na każdej liście najlepiej ubranych – mówi stylistka gwiazdy, Elizabeth Stewart. O tym, jak aktorka wyrosła na ikonę mody, ale też żywą legendę, pisze Piotr Zachara. „Cate wyrobiła sobie renomę królowej garderobianych remake’ów, jest ambasadorką mody, która we fragmentach lub w całości coś już przeżyła, coś kiedyś zaliczyła”, przeczytamy w tekście „Dziecko Czechowa”.

Rozmawiamy z reżyserkami młodego pokolenia, które zmieniają polskie kino

(Fot. Aleksandra Modrzejewska)

„Dzieli je estetyka, doświadczenia i tysiące kilometrów, łączy przynależność do nowej generacji reżyserek, które nadają kształt polskiej kinematografii” – z nowym pokoleniem polskich reżyserek, Sonią Oleniak, Emi Buchwald, Zuzą Banasińską, Bren Cukier i Kamilą Taraburą, rozmawia Julia Właszczuk. Na potrzeby tekstu „Dom jest tam, gdzie następny film” twórczynie opowiadają autorce o formatywnych filmach, pełnometrażowych debiutach i kinie przyszłości.

Były seriale o matkach z amerykańskich przedmieść, o matkach pracujących, matkach bogaczkach. Pomyślałam, że prześmiesznie byłoby włożyć te wszystkie wątki w nową opowieść, gdzie dzieci są takie jak nasze – mówi Klara Kochańska-Bajon, nagradzana reżyserka, scenarzystka i mama neuroatypowego syna. Tak powstał serial „Matki pingwinów” o codziennych zmaganiach Kamy, Jerzego, Uli i Tatiany. Anna Tatarska rozmawia z reżyserką serialu, który już 13 listopada zadebiutuje na Netflixie.

Polecamy najważniejsze wydarzenia kulturalne jesieni

W najnowszym wydaniu „Vogue Polska” znajdziemy też polecenia ze świata kina, muzyki i sztuki. Anda Rottenberg pisze o triumfie tkaniny i wystawie w galerii Op Enheim przypominającej prace powstałe w komunistycznej Polsce, Rumunii i NRD. Z kolei Michał Borowik przygląda się tematowi haftu, analizując twórczość Moniki Drożyńskiej. Adam Suprynowicz zaprasza do Teatru Wielkiego na operę „Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Davida Pountneya. A o adaptacji powieści Mary Shelley „Frankenstein” na deskach Teatru Współczesnego w Szczecinie pisze Michał Centkowski.

Natalia Jeziorek
  1. Moda
  2. Premiery
  3. 5 rzeczy, które warto wiedzieć o listopadowym wydaniu „Vogue Polska”
Proszę czekać..
Zamknij