Jubileuszowy pokaz MMC
Przenosimy się na ulicę Piotrkowską 282-284 w Łodzi, do Białej Fabryki Ludwika Geyera. Dziś mieści się tam Centralne Muzeum Włókiennictwa, dawniej najnowocześniejsza fabryka włókiennicza w Kongresówce, tekstylne serce Polski. Krótko mówiąc, to miejsce spotkania innowacji z historią.
Oba te pojęcia – „dziedzictwo” i „nowe” są kluczowe dla jubileuszowej kolekcji duetu MMC na jesień-zimę 2022. Wyjątkowej nie tylko dlatego, że marka świętuje właśnie 25 lat istnienia. Niezwykłe jest tu wszystko – sposób prezentacji, model współpracy z lokalnymi talentami, w końcu sama kolekcja.
Niewielu polskim markom o tak długim stażu udaje się zachować ciekawe spojrzenie na dizajn. MMC tymczasem z biegłością łączy dojrzałość i doświadczenie z lekkością i świeżością właściwą młodym twórcom mody. To, co marka pokazuje dziś nie na wybiegu, ale na klimatycznym wideo, wymyka się kanonom. Do wysokiej światowej poprzeczki doskakuje różnorodny casting – zobaczycie tu modeli o różnych rozmiarach, w różnym wieku, o różnym kolorze skóry, różnej orientacji seksualnej. Kolekcja, choć z nazwy zimowa, wymyka się także sezonom. Składa się na nią kilka spójnych, ale odmiennych w charakterze bloków. Za każdym kryją się inny nastrój, inna inspiracja i zastosowanie – są tu letnie wieczorowe suknie i fasony na chłodną codzienność.
Biała Fabryka jest dla Ilony Majer i Rafała Michalaka miejscem szczególnym. To tu 25 lat temu poznali Kasię Sokołowską – od tamtej pory przyjaciółkę i współpracowniczkę duetu. Tu pokazali pierwszą kolekcję. Tu także znaleźli inspirację dla tej najnowszej. W Muzeum Włókiennictwa robili dokumentację – oglądali filmy i zbiory. Chcieli nie tylko świętować swoje zawodowe urodziny, lecz także przy okazji złożyć hołd miejscu, w którym wszystko zaczęło się nie tylko dla nich, ale też dla całej lokalnej branży mody.
W jubileuszowej kolekcji MMC wszystko jest hybrydowe. Zrealizowany w Łodzi film w tym samym czasie obejrzą dziennikarze zgromadzeni w warszawskiej restauracji i szeroka publiczność – na ekranach komputerów i smartfonów. Ta forma prezentacji odpowiada na potrzeby dzisiejszej rzeczywistości – jest dostępna dla wszystkich, a przy okazji nie wymaga rezygnacji z osobistego kameralnego spotkania.
Wideo oddaje sprawiedliwość ubraniom. Widać je w zbliżeniach, obiektyw na dłuższy czas zatrzymuje się marszczeniach czy fakturach. W kolekcji na jesień-zimę 2022 pojawiają się charakterystyczne dla duetu przeskalowane formy – pełne objętości koszule, luźne sukienki, napompowane kurtki puchowe. Te tym razem uszyto nawet z kaszmiru z funkcjonalną membraną albo z miękkiej skóry. Zaopiekowane są wszystkie aspekty – projektanci poświęcili równą uwagę formom, doborowi materiałów i nadrukom. Te ostatnie są rzadkością u MMC, część zainspirowały freski Michała Anioła, część archiwalne zdjęcia łódzkich tkaczek. Projektanci czerpali z różnych okresów, także tych bardziej współczesnych. Pokaz otwiera skórzana kurtka w stylu lat 80., po niej na wybiegu pojawia się męski garnitur rodem z lat 70., sportowe sylwetki nawiązują do lat 90., a nawet pierwszej dekady XXI wieku. Te ostatnie dominują w casualowej linii zwanej białą zimą.
Nowościami tego sezonu są kroje typu bodycon, zjawiskowe dzianinowe swetry i ciekawe nakrycia głowy z wełny albo pikowanej skóry. Sekwencja czarna pełna jest odniesień historycznych – stroje robotnic mieszają się z nawiązaniami do XIX-wiecznych krynolin. Sport łączy się z dworem, kwiatowe żakardy spotykają z dresówką, a odcień klinkierowych cegieł, z których zbudowano Łódź, współgra z ostrym metalicznym różem. Jakimś cudem wszystko doskonale do siebie pasuje.
Kolekcję uzupełniają biżuteria marki Elixa – dobrana tak umiejętnie, że wydaje się integralną częścią projektów, i buty z kolekcji Kasi Sokołowskiej dla marki Kazar – ciężkie, masywne, na podeszwach ze słoniny. Przy produkcji pokazu współpracowali (obok Kasi Sokołowskiej) reżyser Marcin Ziółko, fotografka Aldona Kaczmarczyk, stylistka Agnieszka Ścibior, stylista fryzur Michał Bielecki i artystka paznokci Patrycja Jewsienia. W pomoc przy realizacji zaangażowało się kilka lokalnych marek. Niech to będzie dowodem, że praca kolektywna daje najlepsze efekty.
Kredyty:
Scenariusz i reżyseria: Kasia Sokołowska i Marcin Ziółko
Choreografia: Kasia Sokołowska
Muzyka: Paweł Rurak Sokal / BLUE CAFÉ
Produkcja: Piotr Pomianowski
Postprodukcja: Marcin Ziółko
Stylizacja: Agnieszka Ścibior
Make-up: Patrycja Dobrzeniecka/ Neo Make Up
Włosy: Michał Bielecki i team Hairmate/ Wella Professionals
Paznokcie: Patrycja Jewsienia/ Neonail
PR i Media: Iza Lewandowska/ Advice Wise PR
Partnerzy pokazu i premiery:
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Elixa/Apart, Neonail, Neo Make Up, Wella Professionals, Cisowianka Perlage, DPD, Kukuła, Batonik Duplo, Lensomai Communication, Selavi, Belvedere