Ich osiągnięcia inspirują do spełniania marzeń, pokonywania przeciwności i konsekwentnego realizowania planów. Ich styl zachęca do eksperymentów z modą. A wizja przekonuje, by do kreatywnych działań zawsze podchodzić z otwartą głową, odwagą i nieustraszonością. Wybrane przez nas najważniejsze nazwiska świata mody w 2024 roku to projektanci i modelki, styliści i artyści, którzy wspólnie kształtują krajobraz branży inkluzywnej, różnorodnej i szalenie ekscytującej.
Twórczość Matthieu Blazy’ego nie przestaje zachwycać. Mówi się, że to on zostanie nowym dyrektorem kreatywnym Chanel
Na ostatnim tygodniu mody w Paryżu w kuluarach dominowały dwa tematy: okropna paryska pogoda i nazwisko następcy Virginie Viard w Chanel. Choć w każdej dzielnicy francuskiej stolicy typowano na to stanowisko innego kreatora (wspominano o Jacquemusie, a nawet Johnie Galliano, który podobno nie przedłużył kontraktu z Margielą), najczęściej powtarzanym nazwiskiem było „Blazy”.
Pogłoski te (a umówmy się, w każdej plotce jest ziarno prawdy) tylko pokazują, jak wysoką pozycję ma w branży aktualny dyrektor kreatywny Bottegi Venety. Projektant nie ustaje zresztą w zachwycaniu wizją, jaką realizuje w tym włoskim domu mody – każda jego kolekcja, choć powstaje z inspiracji codziennością i w hołdzie dla niej, jest najwyższej klasy dziełem sztuki i pochwałą najbardziej dopracowanego, luksusowego rzemiosła. Do imponującego portfolio Blazy dodał w tym roku także zamkniętą w zapierających dech w piersiach flakonach linię zapachów inspirowanych Wenecją, gdzie założono dom mody.
A$AP Rocky nie tylko zachwyca stylem, lecz także zgarnia najważniejsze branżowe nagrody
Raper i projektant tylko w ostatnich dniach zdobył dwa ważne branżowe wyróżnienia – podczas Fashion Awards w Londynie odebrał statuetkę „Cultural Innovator” za swój wpływ na branżę kreatywną i popkulturę, a podczas gali Footwear News Achievement Awards wygrał w kategorii „Współpraca roku” za sneakersy, jakie zaprojektował we współpracy z Pumą.
Rocky od dawna uchodzi oczywiście za jednego z najlepiej ubranych raperów, trendsetterów i ikon stylu najbardziej otwartych na eksperymenty i zabawę z modą. W tym roku jednak umocnił też pozycję lidera opinii i, przede wszystkim, twórcy – na tygodniu mody w Paryżu zadebiutował z kolekcją stworzoną w ramach kolektywu AWGE.
Alex Consani tworzy historię. Została pierwszą transpłciową kobietą z nagrodą dla Modelki Roku, jest gwiazdą TikToka i wybiegów
Tegoroczne Fashion Awards w Londynie ze statuetką opuścił nie tylko ASAP Rocky, lecz także Alex Consani. I był to moment historyczny, bo po raz pierwszy od 30 lat przyznawania tych nagród wyróżniono transpłciową modelkę. Zaledwie kilka tygodni wcześniej Consani zadebiutowała na pokazie Victoria’s Secret.
Consani zdominowała w tym roku wybiegi – chadzała w pokazach Chanel, otworzyła wiosenno-letni pokaz Stelli McCartney, ale jej gwiazda świeciła także poza stolicami mody. Obdarzona niezwykłą charyzmą, poczuciem humoru i dystansem zarówno do siebie, jak i branży modelka stała się internetowym fenomenem, gromadząc już ponad cztery miliony obserwujących. Wystąpiła też w wiralowej, świątecznej kampanii Jacquemusa, który docenił jej niepowtarzalną osobowość i nieoczywistą urodę.
Simon Porte Jacquemus nie jest już tylko projektantem, jest też sprawnym biznesmenem. Jego marka zyskuje rangę imperium
Nie wiadomo, co w mijającym roku zajmowało Jacquemusowi więcej czasu – projektowanie czy przecinanie wstęg, bo jego nowe butiki (m.in. w Nowym Jorku i Londynie) i okazjonalne pop-upy wyrastały jak grzyby po deszczu. Francuz świętował też 15-lecie autorskiej marki, na którą coraz częściej patrzy się jak na rozwijające się w zawrotnym tempie modowe imperium.
To, że Jacquemus jest utalentowanym kreatorem o nieprzeciętnej wizji, wiadomo od dawna. W tym roku potwierdził jednak, że ma też w sobie wiele ze sprawnego biznesmena – nie tylko znakomicie spełnia potrzeby odbiorców, lecz także przewiduje je, stawia na niestandardowe i przez to tak skuteczne działania marketingowe, z równie dużym zaangażowaniem poświęca się projektowaniu co pozycjonowaniu swojej marki w mediach społecznościowych. Podobno jest największym rywalem Matthieu Blazy’ego w wyścigu o fotel nowego dyrektora kreatywnego Chanel.
Danielle Goldberg ubiera największe gwiazdy i jest na najlepszej drodze do stania się najbardziej wpływową stylistką w Hollywood
W materiale poświęconym Goldberg „New York Times” pisał w lutym, że „po cichu ubiera najbardziej cool dziewczyny w showbiznesie”. Dziś stylistka nadal najchętniej działa z drugiego planu, ale jej gwiazda świeci coraz jaśniejszym blaskiem. Bogaty dorobek oraz grono ikon stylu, których wizerunek kreuje, stawia ją na najlepszej drodze do stania się najpotężniejszą stylistką w Hollywood. A może już nią jest?
Siłą Goldberg są niekonwencjonalność i brak sztampy. Dla swoich podopiecznych (należą do nich już nie tylko Greta Lee i Ayo Edebiri, lecz także Saoirse Ronan i Solange Knowles) wynajduje zapomniane vintage perełki sprzed lat lub najtrudniejsze do zdobycia archiwalne projekty, namawia je do wychodzenia poza schemat i sięganie po nietypowe środki, pilnując jednak, by żadna z kreacji nie przyćmiewała ich osobowości.
Kariera Marca Jacobsa jest tak długa jak jego kultowe paznokcie. W tym roku nie tylko zachwycił kolekcją, lecz także zredagował grudniowy numer „Vogue’a”
O pokazie Jacobsa na jesień 2024 roku, którą zaprezentował w lipcu w Nowym Jorku, krytycy pisali, że był jak „osiem minut w modowym niebie”. Zachwycona musiała być nim też Anna Wintour, bo zaprosiła Jacobsa do gościnnego zredagowania całego grudniowego numeru amerykańskiego „Vogue’a”.
Był to pierwszy taki przypadek, odkąd Wintour przejęła stery „biblii mody”. Jacobs miał kontrolę nad wszystkim: linią programową i warstwą wizualną, wyborem artystów do sesji zdjęciowych i gwiazdy okładkowej. Tym ostatnim zaszczytem obdzielił swoją wieloletnią muzę, Kaię Gerber, która zadebiutowała w modelingu właśnie na jego pokazie.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.