W rankingu opiniotwóczego portalu models.com Brytyjka od trzech lat otwiera najważniejsze rankingi plasując się w ścisłej czołówce „ikon”, „najlepszych 50 modelek”, czy „najgorętszych modelek”. Ale kariera Adwoa Aboah wychodzi daleko poza sukces w branży, bo jej pięknu towarzyszy silna osobowość i poczucie społecznej misji. Adwoa mówi o sobie przede wszystkim jako aktywistce, a dopiero potem modelce. Dzieląc się trudnym doświadczeniem wychodzenia z depresji i narkotyków wspiera młode dziewczyny, tworząc ruch GurlsTalk. Dziś z okazji 30. urodzin przypominamy pięć momentów ważnych w jej biografii.
2009: Pierwsza ważna sesja
Zdjęcia robił Tyrone Lebone, a za stylizację odpowiadała Julia Sarr-Jamois. To pierwsza ważna publikacja 17-letniej Adwoa. Dziś cała trójka należy do czołówki światowej mody, ale zdjęcia sprzed 11 lat opublikowane w magazynie „i-D” pod tytułem „Kiss me, I’m organic”, to tylko dwustronicowy materiał, na którym mieści się aż sześć fotografii.
Aboah weszła do świata mody naturalnie i bez większej ekscytacji. Znała szorstkie realia, bo w branży pracowali jej rodzice – tata jest specjalistą od lokacji zdjęciowych, mama agentką fotografów. Adwoa będzie wspominać w wywiadach, że źle znosiła castingi, odrzucenie traktowała osobiście. Jednak z jej twarzy bije świeżość i energia. Obiektyw już ją pokochał.
2015: Gurls Talk
Po walce z depresją i uzależnieniem od narkotyków, próbie samobójczej i pobycie w szpitalu psychiatrycznym, Adwoa postanowiła podzielić się swoim trudnym doświadczeniem z szerszą publicznością. Podobno pomysł stworzenia ruchu młodych otwartych na swoje problemy kobiet, pojawił się w jej głowie w trakcie spotkania grupy terapeutycznej. Wschodząca top modelka poczuła, jak wielką energię dostaje od ludzi i jak wyjątkową szansę dostaje od życia i postanowiła przekazać to dalej. Stworzyła Gurls Talk – międzynarodową społeczność, która w sieci dyskutowała o swojej seksualności, problemach w związkach, uzależnieniach, zdrowiu psychicznym, lękach – wszystkim, co w społeczeństwie jest tabu. Adwoa opowiedziała swoją historię, ale też zaangażowała ekspertów, sojuszników, media i marki modowe. Komunikowała się przez media społecznościowe i na specjalnie organizowanych wydarzeniach na całym świecie. W czerwcu 2018 roku, jako gwiazda okładki „Vogue Polska” przyjechała do Warszawy i ściągnęła tłum, który wypełnił szczelnie dziedziniec Zamku Ujazdowskiego.
2017: Okładka brytyjskiego Vogue’a
Choć na koncie ma też okładki amerykańskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, włoskiego, meksykańskiego i polskiego „Vogue’a”, to zdjęcie Stevena Meisela, które w listopadzie 2017 roku opublikował debiutujący na stanowisku naczelny brytyjskiej edycji, jest najważniejsze. Pierwsza okładka pod władaniem Edwarda Enninfula była gestem, który wskazywał kierunek jednego z najważniejszych magazynów mody na świecie. Adwoa stała się symbolem nowego piękna, które choć docenia tradycję (stylizacja w stylu retro) z dumą podkreśla też wyrazistą niekanoniczną urodę. Aboah urodziła się i wychowała w Londynie, ale nigdy nie odcięła się od korzeni. Eksponuje egzotyczną urodę, a w wywiadach często opowiada o szczególnej więzi z dziadkami, którzy wciąż mieszkają w Ghanie.
2019: Barbie Adwoa
Z okazji międzynarodowego dnia kobiet w 2019 roku firma Matell postanowiła zainspirować się silnymi, motywującymi do działania kobietami i stworzyła wzorowane na nich lalki „Shero”. W zaszczytnym gronie znalazła się Adwoa Aboah, a obok niej Yara Shahidi, Frida Kahlo, Ava Duvernay i Martyna Wojciechowska (tylko na polskim rynku).
Adwoa w wersji Barbie ma na głowie turban i cekinową sukienkę, czyli stylizację z gali Fashion Awards, na której w 2017 roku odbierała statuetkę dla kobiety roku.
2020: #COPINGTOGETHER
W 2020 roku w trakcie pandemii koronawirusa Aboah stworzyła inicjatywę, dla której punktem wyjścia jest założenie, że kluczem dla zachowania zdrowia psychicznego, jest przekierowanie myśli na twórcze pole, a nie podsycanie lęków wywołanych izolacją.
„Zapraszam Was wszystkich. Prześlijcie swoje prace, filmy, zdjęcia, poezję, eseje, pamiętniki, czy żarty – wszystko, co pomaga przetwarzać emocje” – napisała w modelka, która zachęca, by publikacje w mediach społecznościowych oznaczać #COPINGTOGETHER.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.