Znaleziono 0 artykułów
29.01.2025
Artykuł partnerski

Dove akcją #PostanowieNIE zachęca do czerpania radości z bycia po prostu sobą

29.01.2025
Dove akcją #PostanowieNIE zachęca do czerpania radości z bycia po prostu sobą. (Fot. Materiały prasowe)

Niskie poczucie własnej wartości nie pozwala nam sięgać po marzenia. Co trzecia kobieta oddałaby rok życia za idealny wygląd. Marka Dove pragnie przekonać je do samoakceptacji. Kampania #PostanowieNIE zachęca do zatroszczenia się o swój dobrostan zamiast spełniania nierealnych standardów piękna. 

Zrzucę zbędne kilogramy, zmieszczę się w jeansy sprzed lat, zacznę trenować pięć razy w tygodniu. Postanowieniami noworocznymi często stawiamy sobie niemożliwe do spełnienia wymagania. Wiele z nich dotyczy urody – pragniemy wyglądać młodziej, szczuplej, bardziej jak te dziewczyny, które znamy z internetu czy z ekranu. Te nierealne standardy piękna wpędzają nas w kompleksy, każą porównywać się z innymi kobietami, nie pozwalają zadbać o nasz dobrostan. 

Kampania #PostanowieNIE marki Dove zachęca do redefinicji postanowień noworocznych. (Fot. Materiały prasowe)

Dlatego marka Dove w kampanii #PostanowieNIE zachęca do zmiany definicji postanowień noworocznych. Zamiast więzić się w sztywnych ramach, potraktujmy nowy rok jako prawdziwy nowy początek – pretekst, by zawalczyć o siebie, swoje samopoczucie i swoją samoocenę. 

Marka od samego początku wspiera kobiety, szerząc przesłanie autentyczności, inkluzywności i różnorodności. W kampaniach Dove występują prawdziwe kobiety, a zdjęcia nie są poddawane retuszowi. Tak składa się hołd neutralnemu pięknu, które nosi w sobie każda z nas. 

Już od 20 lat Dove prowadzi też program edukacyjny budujący pozytywny obraz ciała wśród nastolatków. Dove Self-Esteem dotarł do ponad 114 mln młodych ludzi w 153 krajach (do 2030 roku ma ich być 250 mln), w tym w Polsce (270 tys. nastolatków). Trwa nabór szkół do kolejnej edycji programu – placówkę mogą zgłosić nauczyciele albo dyrekcja. Edukatorzy poruszają m.in. temat standardów piękna w dobie AI. Lekcje warsztatowe dotyczą budowania pewności siebie, pozwalają dowiedzieć się więcej o zmieniającym się ciele, rozpoznawać toksyczne zachowania innych.

Do kobiet w każdym wieku skierowano natomiast akcję #PostanowieNIE, w którą Dove zaangażowało influencerki, takie jak Joanna Koroniewska, Ewa Grzelakowska-Kostoglu, Kinga Sawczuk, Ania Guellard, Justyna Lis, Karolina Czak, Natalia Szymaniec oraz Justyna Mazur-Kuderska. Osobowości internetowe słyną z ciałopozytywności, autentycznego przekazu, zdjęć i filmików pokazujących pełnię doświadczenia, a nie tylko wyidealizowane scenki z życia.


Takie nierealistyczne treści mogą bowiem oddziaływać negatywnie na odbiorców. Jak udowadniają badania przeprowadzone przez Dove, presja doskonałości nigdy nie była tak dojmująca. Badanie „The Real State of Beauty Report”1 wskazuje na zagrożenia wynikające z wyśrubowanych oczekiwań względem wyglądu. Co trzecia kobieta oddałaby rok swojego życia za idealny wygląd. Aż 69 proc. respondentek przyznaje, że nie bierze udziału w wielu aktywnościach ze względu na niskie poczucie wartości. Tyle samo czuje presję dążenia do osiągnięcia szczupłej sylwetki. 66 proc. kobiet uważa, że tylko najbardziej atrakcyjne kobiety prezentowane są w popkulturze. Z drugiej strony niemal połowa respondentek uważa, że znajduje lepszą reprezentację swojego typu kobiecości w mediach niż jeszcze pięć lat temu. Pojawia się coraz więcej kampanii bez retuszu, na ekranie widać kobiety o różnych rozmiarach, media społecznościowe rezygnują z upiększających aplikacji. To dobry prognostyk na przyszłość, ale marka Dove wierzy, że należy wykonywać jeszcze więcej pracy na rzecz emancypacji poprzez pokazywanie jak najbardziej różnorodnej grupy kobiet, wspieranie ich w budowaniu pewności siebie i podkreślaniu naturalnego piękna.

Pokolenie współczesnych 40- i 30-latek, urodzonych od 1981 do 1995 roku, pewnością siebie odbiega jednak od starszych koleżanek. Milenialki oceniają swoje ciało bardziej surowo niż kobiety urodzone przed 1980 rokiem. Czas powiedzieć nie krzywdzącym stereotypom, by otworzyć się na samoakceptację. W nowym roku „tak” mówimy trosce o siebie, o swoje ciało, o swoje zdrowie. I innym kobietom, które tak jak my mierzą się z własnymi niedoskonałościami. Na szczęście aż 88 proc. kobiet i 90 proc. dziewczynek utożsamia dziś piękno z naturalnością. To także zasługa Dove.  


Badanie „The Real State of Beauty Report” przeprowadzone na zlecenie Dove, podczas którego przebadano 2,000 kobiet w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.

Anna Konieczyńska
  1. Styl życia
  2. Psychologia
  3. Dove akcją #PostanowieNIE zachęca do czerpania radości z bycia po prostu sobą
Proszę czekać..
Zamknij