
Narysowane na starych gazetach kwiaty, planety, słońce – obrazy artystki Chiary Perano, podobnie jak jej szafa i dom, utrzymane są w kolorach inspirowanych Włochami.
Chiara Perano to brytyjsko-włoska artystka i ilustratorka. Wpływ obu tych narodowości i kultur łatwo dostrzec w jej twórczości i sposobie bycia. Angielski dystans i powściągliwość zderzają się z włoskim temperamentem. Jej ojciec, Włoch, po przyjeździe do Wielkiej Brytanii otworzył firmę produkującą obuwie. Fachu nauczył się od ojca, szewca. Matka, Angielka, to osoba niezwykle uduchowiona.
W twórczości Chiary Perano widać wpływy brytyjskie i włoskie
Chiara Perano dzieciństwo wspomina idyllicznie. Pierwsze lata życia spędziła w Anglii, choć jej rodzina sporo między dwoma ojczyznami podróżowała. Perano od dziecka rysowała i malowała, a gdy zrozumiała, że może to być jej ścieżka zawodowa, postawiła wszystko na jedną kartę. – Miałam pięć lat, gdy pod choinką znalazłam maszynę do pisania. Marzyłam o tym, by spisywać na niej opowiadania, które później opatrzyłabym ilustracjami. Poszłam na studia na londyński University of the Arts, by po ich ukończeniu zatrudnić się w firmie, która projektowała plakaty dla zespołów muzycznych. Praca marzeń! Później zaryzykowałam i założyłam firmę zajmującą się spersonalizowanymi ilustracjami. Zaczęłam uczyć się kaligrafii, wydałam nawet na ten temat książkę. Ciężko pracowałam, przyjmując wszystkie możliwe zlecenia. I w końcu się to opłaciło – mówi.

Kolekcja obrazów „A casa” Chiary Perano została zainspirowana włoskim la dolce vita
Przełom nastąpił w trakcie pandemii i lockdownu. – Wtedy stworzyłam pierwszą kolekcję obrazów zatytułowanych „A casa” (pol. w domu), zainspirowanych włoskim la dolce vita. Wystawiłam je na sprzedaż online. W zasadzie w mgnieniu oka zniknęły ze strony – wspomina. W 2024 roku zorganizowała solową wystawę w galerii Amie w Londynie. Jej obraz Peace stworzony na aukcję charytatywną wspierającą ofiary wojny w Ukrainie został kupiony za 20 tys. funtów. W 2020 roku stworzyła limitowaną kolekcję dla Liberty London, która w całości się wyprzedała. Perano współpracuje z firmami pokroju Net-a-Porter, Mulberry i Anthropologie.

Cały tekst znajdziesz w marcowym numerze „Vogue Polska” poświęconym renesansowi kunsztu. Wydanie możesz teraz zamówić z wygodną dostawą do domu.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.