Knoll: To, co najlepsze w designie
Inspirujące, funkcjonalne i ponadczasowe – takie są meble, które dla marki Knoll tworzą najwybitniejsi projektanci naszych czasów. Te dzieła designu zdobywały liczne nagrody, były pokazywane na wystawach w najsłynniejszych muzeach świata, ale przede wszystkim wytyczały nowe kierunki w projektowaniu mebli. Teraz, dzięki platformie Bakata, każdy może je mieć w swoim domu.
Działalność marki Knoll idealnie wpisuje się w filozofię Bauhausu, bo tworzone przez nią meble nie konkurują z architekturą, lecz ją uzupełniają. W ciągu 85 lat istnienia firmy priorytetem było to, by nowoczesny design szedł w parze z rzemiosłem najwyższej klasy, zaangażowaniem w zrównoważone wzornictwo i dostosowywaniem się do zmieniających się potrzeb klientów. Wszystko po to, by pomagać im kreować inspirującą przestrzeń do życia i pracy.
Design odporny na chwilowe trendy
Historia marki Knoll sięga początku lat 30., kiedy to młody Hans Knoll – syn producenta mebli ze Stuttgartu – przypłynął do Stanów Zjednoczonych. Szybko zorientował się, że na amerykańskim rynku brakuje nowoczesnego wzornictwa na miarę tego, które dostępne było w Europie. Stworzył pod swoim nazwiskiem firmę importującą meble projektowane w duchu Bauhausu. Hans Knoll zmarł przedwcześnie, ale jego dzieło z wielkim sukcesem kontynuowała żona, Florence. Właśnie dzięki jej staraniom marka Knoll nawiązała wieloletnie relacje z prawie 150 wybitnymi twórcami designu i legendami architektury. Byli wśród nich m.in. Ludwig Mies van der Rohe, Frank Gehry, Eero Saarinen, Marcel Breuer, Warren Platner, Marc Newson, Rem Koolhaas czy David Rockwell. Meble, które projektowali dla marki Knoll, uchodziły wówczas za nowatorskie, a wręcz wizjonerskie. Dziś uważane są za dzieła sztuki modernistycznej i opisywane w podręcznikach historii wzornictwa. Współpraca z tak nietuzinkowymi artystami sprawiła, że Knoll szczyci się dziś unikalnym portfolio produktów, które nie poddają się chwilowym modom.
Gdy przeszłość spotyka przyszłość
Knoll to nie tylko marka produkująca kultowe modele mebli o wielkiej wartości artystycznej. Co roku jej oferta powiększa się o kolejne innowacyjne produkty topowych międzynarodowych marek, które projektują zarówno dla domu, jak i do biura. Współczesny design definiuje w tym przypadku nie tylko przeszłość, ale także przyszłość marki. Jedno pozostaje bez zmian: precyzja wykonania, jakość materiałów, komfort i funkcjonalność, piękno zaklęte w przemyślanych kształtach i proporcjach – wszystkie te walory dobrego wzornictwa niezmiennie cechują wnętrzarskie propozycje Knoll. Ponadczasowy design mebli od najwybitniejszych światowych twórców pulsuje w innowacyjnych rozwiązaniach, śmiałych pomysłach i funkcjonalnych formach. Dziś odkrywa je już kolejne pokolenie wielbicieli modernistycznych wnętrz.
Na wyciągnięcie ręki
Przez wiele dekad amerykańskim designem Knoll mogli się cieszyć tylko nieliczni. Dziś – za sprawą niedawnej fuzji z wywodzącą się ze Stanów Zjednoczonych, ale znacznie mocniej obecną na europejskim rynku firmą Herman Miller – mamy go już na wyciągnięcie ręki. I to dosłownie, ponieważ dzięki autoryzowanym przedstawicielom MillerKnoll (takim jak profesjonalny sklep internetowy Bakata) produkty Knoll są teraz dostępne także w Polsce. Bakata to platforma, na której wymagający klient znajdzie ponadczasowe, oryginalne i najwyższej jakości produkty Knoll, a zakupy przebiegną w łatwy, szybki i bezpieczny sposób – gwarancja komfortu i zadowolenia.
Oto cztery ponadczasowe klasyki z oferty Knoll, na które warto zwrócić uwagę:
Wassily (1925): Stalowa ekstaza
W 1925 roku wybitny architekt i projektant przemysłowy Marcel Breuer kupił swój pierwszy rower. Był pod tak wielkim wrażeniem jego lekkości i siły, że postanowił wykonać meble ze stalowych rurek. Jego pierwszym eksperymentalnym dziełem stał się fotel w stylu klubowym, o którym powiedział: „To moja najbardziej ekstremalna praca, a przy tym najmniej artystyczna. Najbardziej logiczna, najmniej przytulna, najbardziej mechaniczna”. Fotel Wassily (nazwany na cześć rosyjskiego malarza abstrakcjonisty Wassilego Kandinskiego, któremu – wedle jednej wersji – tak bardzo się spodobał, że Breuer podarował mu duplikat) na zawsze zmienił sposób myślenia o projektowaniu mebli. Pokazywany na ekspozycji w nowojorskim The Metropolitan Museum of Art fotel Wassily do dziś pozostaje jedną z najbardziej rozpoznawalnych ikon współczesnego designu. W kolekcji Knoll znajdziemy też zaprojektowane przez Breuera stoliki Laccio i krzesła Cesca, również wykorzystujące wytrzymałość, lekkość i sprężystość stalowej rurki.
Barcelona (1929): Jak na królewskim tronie
Ludwig Mies van der Rohe niemiecki architekt, który wraz z Walterem Gropiusem i Le Corbusierem stał się jednym z czołowych przedstawicieli nowoczesnej architektury, zaprojektował te meble na Międzynarodową Wystawę w Barcelonie w 1929 roku. Fotel z eleganckim podnóżkiem miał stanowić wyposażenie słynnego architektonicznego dzieła – Pawilonu Niemieckiego. Mies van der Rohe zaplanował ustawić w tej przestrzeni krzesła i stołki, na których królewska para Hiszpanii mogłaby odpocząć. Zdeterminowany, by stworzyć krzesło godne królewskiego majestatu, oparł projekt fotela Barcelona (z charakterystycznymi krzyżowymi ramami) na projekcie krzeseł znanych z pałacowych wnętrz starożytnego Rzymu. „Czuję, że w naszej cywilizacji musi być możliwe zharmonizowanie starego i nowego” – powiedział później. Barcelona emanuje oszczędną elegancją, która uosabia najsłynniejszą maksymę Miesa van der Rohe – „mniej znaczy więcej”, a każdy element jest tu hołdem złożonym mariażowi nowoczesnego designu z wyjątkowym rzemiosłem.
Womb (1957): W matczynych objęciach
Pomysł na Womb powstał w głowie wschodzącej gwiazdy designu Florence Knoll – żony Hansa i wieloletniej prezes firmy. Zapragnęła fotela „przytulnego jak kosz pełen poduszek, w którym można wygodnie się zwinąć”. O zaprojektowanie go poprosiła Eero Saarinena, eksperymentatora i zwolennika wykorzystywania nowoczesnych materiałów, który słynął z nieszablonowych rozwiązań. Saarinen zainspirowany pomysłem pani Knoll stworzył jeden z najbardziej ikonicznych i najwygodniejszych foteli, który – niczym kobiece łono – stanowi wygodną oazę spokoju pozwalającą nam przyjmować nieskończoną liczbę pozycji. Współpraca Saarinena z Florence Knoll nie skończyła się na jednym projekcie. W latach 40. i 50. zaprojektował jeszcze wiele z najbardziej rozpoznawalnych mebli Knoll, m.in. krzesła i stoły Tulip, rodzinę siedzisk Executive oraz stoły i stoliki kawowe.
Platner (1966): Złote snopy zboża
Zanim Warren Platner otworzył własne studio architektoniczne, pracował z legendami w tej branży: Raymondem Loewym, Eero Saarinenem i I.M. Peiem. W 1966 roku wprowadził do sprzedaży kolekcję nowoczesnych mebli Platner, które – jako pełne wdzięku – porównywano do mebli z epoki Ludwika XV. Warren Platner w swoich niezwykle dekoracyjnych projektach metalowych mebli wykorzystywał wiedzę pozyskaną przy okazji projektowania… wieżowców. Jego fotele, stoły i stoliki kawowe powstawały poprzez zespawanie setek precyzyjnie wygiętych stalowych prętów i ram, a ich konstrukcja stanowiła jednocześnie ich główną dekorację (porównywaną do złocistego snopa zboża).
Ich wykonanie było skomplikowane i wymagało wielkiej precyzji – jeden mebel potrzebował nawet tysiąca spawów! Trud się opłacił, bo choć architekt ma na koncie wiele znakomitych projektów (jak choćby Georg Jensen Design Center w Nowym Jorku i nieistniejąca już restauracja Windows on the World w World Trade Center), to właśnie kolekcja mebli stworzona na zamówienie firmy Knoll przyniosła mu światową sławę.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.