Czy inteligentne algorytmy to przyszłość sztuki? Od 14 kwietnia w siedzibie NOSPR w Katowicach będzie można zobaczyć projekt „Digital Grotesque III” Michaela Hansmeyera, powstały w ramach trzeciej odsłony „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”.
– Sztuczna inteligencja to bardzo szerokie pojęcie i bardzo różnie rozumiane. W jego doprecyzowaniu nie pomaga nasza tendencja do personifikowania sztucznej inteligencji – wyobrażenie jej sobie jako autonomicznego bytu, który zastępuje artystę w tworzeniu sztuki. Tymczasem algorytmy wciąż piszą ludzie. Ja postrzegam je jako inteligentną technologię, która się rozwija i jest obecna w procesie integrowania w różne dziedziny życia. Stanowi narzędzie, ale takie, które w partnerstwie z człowiekiem, jest w stanie pomóc mu zrozumieć siebie, rozpoznać swoje możliwości, a nawet przybliżyć do uchwycenia natury tak ulotnego pojęcia jak piękno – wyjaśnia twórca „Digital Grotesque III” Michael Hansmeyer.
Wizjonerski pejzaż
„Digital Grotesque III” Michaela Hansmeyera to eksperymentalny projekt łączący architekturę, sztuki wizualne i badania nad zastosowaniami inteligentnych algorytmów i zaawansowanych technologii druku 3D do kształtowania przestrzeni oraz kreowania piękna. Jak pisze Stach Szabłowski, kurator wydarzenia, realizacja powstała specjalnie dla projektu „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”. Pierwszą odsłonę miała w październiku 2022 roku w Nowym Teatrze w Warszawie. Kontynuacją projektu jest wystawa w gmachu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, w którym Hansmeyer pokazuje zmodyfikowaną wersję swojej pracy. Na multimedialną instalację „Digital Grotesque III” składa się cyfrowa animacja oraz architektoniczny obiekt. – Oba są owocem współpracy artysty z samouczącymi się algorytmami, biorącymi aktywny udział w procesie projektowania – tłumaczy Stach Szabłowski.
Michael Hansmeyer na przestrzeni lat doskonalił „Digital Grotesque”, przygotowując różne odsłony projektu. W przypadku tej, która zostanie zaprezentowana 14 kwietnia w gmachu NOSPR w Katowicach, animacja cyfrowa przybrała postać monumentalnej, panoramicznej projekcji, wpisanej w architekturę budynku. – Roztacza ona przed publicznością wizjonerski pejzaż fantastycznych form, które zostały nie tyle zaprojektowane, ile wyhodowane przez architekta w środowisku wirtualnym przy użyciu inteligentnych algorytmów – podkreśla Stach Szabłowski.
Cyfrowe laboratorium
Twórca „Digital Grotesque III”, architekt i programista, od lat bada zastosowania algorytmów w architekturze. Michael Hansmeyer określa to jako „architekturę obliczeniową”, bo rozgrywa się na przecięciu architektury, programowania, uczenia maszynowego i sztuk wizualnych. Praktyka artystyczna Hansmeyera stanowi swego rodzaju laboratorium. Artysta eksperymentuje w z zaawansowanymi narzędziami, takimi jak sztuczna inteligencja czy samouczące się algorytmy. Następnie wykorzystuje je do kreowania form niemożliwych do zaprojektowania przez istotę ludzką pracującą tradycyjnymi metodami. – W moich badaniach chciałem wyzwolić się z zagadnienia funkcji, zająć się formami i strukturami w sposób niezależny od tego, czemu mają służyć. Interesowała mnie odpowiedź na pytanie, jakie nieznane dotąd formy jesteśmy w stanie wytworzyć. Podejmowaną w związku z tym kwestią jest nie tyle to, co uznajemy za niezbędne czy konieczne, ile to, co okazuje się możliwe, jak daleko można przesunąć granice w projektowaniu, angażując nowe narzędzia, abstrahując w czasie eksperymentów od funkcji, a nawet od ograniczeń dyktowanych przez dostępne w teraźniejszości materiały i technologie budowlane – wyjaśnia Michael Hansmeyer.
Oficjalne otwarcie projektu „Digital Grotesque III” odbędzie się 14 kwietnia w budynku NOSPR w Katowicach. Na wydarzenie obowiązują zaproszenia. Na ten sam wieczór zaplanowany jest koncert wiolonczelistki Inbal Segev pod batutą Valentiny Peleggi. Bilety na koncert można nabyć w kasach oraz na stronach NOSPR. Pracę Michaela Hansmeyera można będzie oglądać od 14 kwietnia do 21 maja 2023 roku. Wstęp na wystawę jest bezpłatny.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.