Znaleziono 0 artykułów
12.09.2018

Calvin Klein 205W39NYC: z miłości do kina

12.09.2018
Calvin Klein 205W39NYC wiosna-lato 2019 (Fot. Imax Tree)

Federico Fellini zwykł mawiać, że „mówienie o marzeniach jest jak mówienie o filmach, wszak kino posługuje się językiem marzeń”. Ten ostatni nie jest obcy Rafowi Simonsowi, który najpierw – jako wychowane w małej miejscowości dziecko nocnego stróża i sprzątaczki – marzył o ucieczce w wielki świat, a następnie – już jako projektant – pragnął swoją twórczością chwytać odbiorcę za serce. Nie tylko moda i sztuka są jednak jego największymi miłościami. Równie dużo inspiracji odnajduje w amerykańskiej kinematografii.

„Co przejście Rafa Simonsa do Calvina Kleina oznacza dla amerykańskiej mody?”. To pytanie zadawali sobie dwa lata temu nie tylko fani, ale także specjaliści, w tym Marc Karimzadeh, szef komunikacji CFDA w artykule opublikowanym 8 lutego 2016 roku, dniu, w którym amerykańska marka potwierdziła, że to Belg został jej nowym dyrektorem kreatywnym. Karimzadeh odpowiedział na nie sam, zaznaczając, że od Simonsa oczekuje się nie tylko wyznaczenia wyższych standardów w amerykańskiej modzie i zmobilizowania tamtejszych projektantów do większego kreatywnego wysiłku. Największe zmiany czekały samą markę, która miała stać się tak samo kultową, lecz znacznie lepszą wersją siebie.  

Calvin Klein 205W39NYC wiosna-lato 2019 (Fot. Imax Tree)
Calvin Klein 205W39NYC wiosna-lato 2019 (Fot. Imax Tree)

Na początek Simonsowi powierzono stuprocentową kontrolę nad wszystkimi aspektami działalności brandu. Miał odpowiadać za główną kolekcję Calvin Klein, linię Platinum, CK Underwear i Home, a także nadzorować globalny marketing, komunikację i strategię wizualną. Do pracy zabrał się od razu. Z pomocą Petera Saville’a z Factory Records zmodyfikował logo, połączył pokazy kolekcji męskiej i damskiej, a do stworzenia pierwszej kampanii zaangażował swoich wieloletnich współpracowników – fotografa Willy’ego Vanderperre'a i stylistę Oliviera Rizzo. Debiutancka kolekcja Simonsa była jednak na wskroś amerykańska, a propozycje, w których obcisłe garnitury z lat 70. mieszały się z westernowymi dżinsowymi kombinezami, miały był hołdem dla tamtejszej popkultury, sztuki i demografii.

Calvin Klein 205W39NYC wiosna-lato 2019 (Fot. Imax Tree)

Simons nie rezygnuje z inspiracji Ameryką, zmieniając jedynie co sezon punkt zaczepienia. Raz czerpie z socjologicznych i politycznych meandrów tamtejszej rzeczywistości, raz bardziej skłania się w stronę amerykańskiej sztuki, zapraszając do współpracy Sterlinga Ruby’ego i  fundację Andy’ego Warhola. Udowadnia, że u podstaw jego sukcesu leżą wszechstronność, otwartość i elokwencja.

Calvin Klein 205W39NYC wiosna-lato 2019 (Fot. Imax Tree)
Calvin Klein 205W39NYC wiosna-lato 2019 (Fot. Imax Tree)

W sezonie wiosna-lato 2019 sięga do kinematograficznych odniesień, nawiązując do jednych z najbardziej kultowych amerykańskich filmów wszechczasów – „Absolwenta” Mike’a Nicholsa i „Szczęk” Stevena Spielberga. Motywy stały się początkiem jego kreatywnej podróży przez modne dekady („Absolwent” premierę miał w 1967 roku, „Szczęki” w 1975 roku). W kolekcji pojawiły się zarówno ołówkowe, wzorzyste sukienki z charakterystycznym dla lat 60. dekoltem w łódkę i czółenka na „kaczuszce”, panterka, błysk i oversize’owe wełniane marynarki. Oprócz delikatnych aluzji, które od razu zrozumieć mogli najbardziej zagorzali fani tych produkcji, Raf Simons postanowił również skorzystać z bardziej dosłownych odniesień. Koszulki z plakatem filmu „Jaws” zestawiono z farbowanymi spódnicami przypominającymi samochodowe wycieraczki i uzupełniono o logo CK, a gumowe pływackie kostiumy (noszone nie tylko przez bohatera Richarda Dreyfussa, ale też przez Dustina Hoffmanna w „Absolwencie") wystąpiły zarówno w męskiej, jak i damskiej wersji.

Calvin Klein 205W39NYC wiosna-lato 2019 (Fot. Imax Tree)

Belgijski projektant powiedział w jednym z wywiadów, że jego celem nie jest prezentowanie ubrań, a dzielenie się poprzez modę swoim nastawieniem do świata. Chce opowiadać o przeszłości i teraźniejszości, a także rysować wizję przyszłości. Nietrudno oprzeć się wrażeniu, że z każdym sezonem realizuje te założenia coraz skuteczniej.

 

Michalina Murawska
  1. Moda
  2. Premiery
  3. Calvin Klein 205W39NYC: z miłości do kina
Proszę czekać..
Zamknij