Fotografie aktywistów i artystów z archiwum Kamila Sipowicza, Tomasza Sikory i wielu innych, zaangażowanych w kontrkulturowe ruchy lat 60. i 70. XX wieku – wystawę „Cząstki niepodległe” można oglądać w warszawskiej Galerii Program do 24 października.
„Dla nas nie ma jutra, nie ma wczoraj. Jesteśmy cali naraz w teraz” – napisali we wspólnym manifeście hipisi, outsiderzy i niezależni artyści, sprzeciwiający się polityce PRL oraz napiętej sytuacji na świecie. Lata 60. chyliły się ku końcowi. Pozorna stabilizacja była jedynie ciszą przed burzą – wkrótce rozpoczęły się protesty w odpowiedzi na antysemicką i antyinteligencką propagandę reżimu. Na świecie trwała wojna w Wietnamie, studenci wychodzili na ulice domagając się zmian, kobiety oraz mniejszości – równych praw.
W tej atmosferze rodzi się ruch hippisowski. Młodzi ludzie, outsiderzy i artyści chcieli pokoju na świecie, wolności i miłości. Sprzeciwiali się instytucjom „dorosłego świata”: tradycyjnej rodzinie, Kościołowi, szkole, wojsku i całemu establishmentowi, a także rządom pieniądza, kontroli i hipokryzji. Postulaty młodzieżowej kontrkultury zdobyły uznanie niemal w całej Europie i Ameryce Północnej. Ruch hippisowski dotarł również do Polski, gdzie musiał zmierzyć się z zupełnie inną sytuacją niż na Zachodzie.
To właśnie rodzimi buntownicy i buntowniczki stali się bohaterami wystawy „Cząstki niepodległe – polska kontrkultura (1967-1975)” organizowaną przez Fundację Katarzyny Kozyry. Od 1 do 24 października w Galerii Program Fundacji PSW Promocji Sztuki Współczesnej można oglądać unikatową kolekcję fotografii z archiwum Kamila Sipowicza, Tomasza Sikory, Ryszarda Bobka, Jacka Szmuca, Piotra Marka, Stefana Okołowicza oraz Pracowni Działań Dokumentacji i Upowszechniania (Kwiek/Kulik). Na zdjęciach uwieczniono historię polskiego ruchu hippisowskiego oraz jego ojców i matek. Szczególne miejsce zajmują tu właśnie kobiety, często pomijane w badaniach i publikacjach. Bohaterkami zdjęć są więc, m.in. Kora (Olga Ostrowska), Galia (Grażyna Sewiołek), Gracja (Grażyna Wychowańska), Aśka (Dmyszewicz), Alicja (Sierszulska), Dolores (Ewa Prokop) i wiele innych buntowniczek, które marzyły o lepszym świecie i lepszej Polsce.
„Polscy hipisi byli pierwszą kolorową rewolucją w naszym kraju. Chcieli żyć swoim własnym życiem poza normami wymyślonymi przez wszędobylski reżim. Wielu spośród nich brało udział w wielkich artystycznych wydarzeniach tamtych lat” – czytamy w opisie wystawy. – „Zebrane na wystawie fotografie są widocznym zalążkiem szeregu pozytywnych zjawisk, takich jak teatr awangardowy, ekologia czy niezależność społeczna, których imponujące konsekwencje możemy zobaczyć dzisiaj z perspektywy prawie pół wieku!”.
Wystawa jest otwarta w czwartki, piątki oraz soboty, w godz. 14.-18. oraz w trakcie trwania Warsaw Gallery Weekend 2020.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.