Choć dni stają się coraz dłuższe, słońca wciąż jak na lekarstwo. Aby doświetlić wnętrza, warto zainstalować w nich lustra. Wybraliśmy takie, które nie tylko odbijają rzeczywistość, ale tworzą nową wizualną jakość.
Archway: Lustro z Krainy Czarów
Bower to nowojorskie studio, które tworzą Danny Giannella, Tammer Hijazi i Jeffrey Renz. Bower specjalizuje się w lustrach i podchodzi do tematu w niecodzienny sposób, analizując zagadnienia głębi, iluzji, geometrii, skrótów perspektywicznych. Założyciele studia uznają, że „spośród wszystkich rzeczy, którymi otaczamy się na co dzień, lustro jest najbliżej związane z naszą świadomością”. Widzą je jako „skromną technologię służącą do zrozumienia nas samych”. Archway Mirror tworzy uderzająco realistyczną iluzję przejścia, otwiera portal do innej przestrzeni. Idealne rozwiązanie do małych przestrzeni.
Object: Jak oś świata
Anna Bera jest artystką multidyscyplinarną i członkinią kolektywu Nów, zrzeszającego autorskie pracownie rzemieślnicze z całej Polski. Jej medium to drewno, w którym tworzy rzeźbiarskie obiekty o niejednoznacznych funkcjach. Lubi otwierać je na interpretację użytkowników, chcąc przywrócić przedmiotom znaczenie w ramach codziennych rytuałów. Monumentalne lustro z kolekcji OBJECT zostało wykonane ręcznie z drewna jaworowego, a pojawiająca się na powierzchni bryły lustrzana tafla z polerowanej stali.
VARMBLIXT: Niecodzienna kombinacja
Ta współpraca zelektryzowała internet. Sabine Marcelis (w 2020 r. uznana przez magazyn „Wallpaper*” za projektantkę roku, w latach 2021 i 2022 figurująca na liście 100 najważniejszych twórców magazynu „Architectural Digest”) z gigantem IKEA, dla którego demokratyczny design oznacza także sięganie po najlepszych z branży. Marcelis kładzie nacisk na proste kształty. Intryguje ją, jak światło wchodzi w interakcję z różnymi materiałami. Limitowana kolekcja VARMBLIXT obejmuje oświetlenie i akcesoria do domu, w tym okrągłe lampo-lustro.
Talisman: Ciepło zimno
Efektowny łapacz światła zaprojektowany przez Studiopepe dla marki CC Tapis. Talisman jest konceptualną kontynuacją badań rozpoczętych od projektu gobelinów Hello Sonia! Tym razem do miękkiej, ręcznie tkanej części zostały dodane nie tylko elementy z matowej stali, lecz także kolorowego lustra. Moherowy dywan z frędzlami kontrastuje z chłodem szkła i stali, a razem tworzą interesującą kompozycję na ścianę.
Gradient: Jak skorupa żuka
Oskara Zięty nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Zasłynął opracowaniem technologii FiDU, polegającej na formowaniu płaskiej blachy pod ciśnieniem, które zmienia ją w trójwymiarowy, stabilny, wytrzymały, choć wizualnie niezwykle lekki obiekt. FiDu pierwotnie była wykorzystywana przy tworzeniu mebli, np. taboretu Plopp, czyli „polskiego ludowego obiektu pompowanego powietrzem”, który przyniósł Zięcie rozgłos (trafił m.in. do stałej kolekcji Centre Pompidou w Paryżu). Lustra z serii Gradient wykonane są tą samą metodą. Nadmuchana stal nierdzewna jest następnie wypolerowana na lustrzany połysk i pokryta specjalnym lakierem, tworzącym na ich powierzchni ciekawy zielono-niebieski gradient.
The Copper: Fokus na surowiec
The Copper Mirror Series to kolekcja norweskiego duetu Hunting & Narud. Wolnostojące formy zostały zainspirowane surowym krajobrazem Północy oraz „językiem wizualnym i ruchem różnych elementów Układu Słonecznego”. Hunting & Narud pozwolili materiałom wybrzmieć. Ciekawostką jest ruchoma tafla wykonana nietypowo, bo z miedzi. Została umieszczona na delikatnym statywie ze stali na podstawie z kamienia.
DC1801: W kierunku abstrakcji
Vincenzo De Cotiis, włoski architekt i artysta, jest jedną z kluczowych postaci współczesnego designu. Jego prace, rozpatrywane przede wszystkim w kategorii collectible design, czyli designu kolekcjonerskiego, są wystawiane w jego autorskiej galerii w Mediolanie oraz na najważniejszych międzynarodowych targach branżowych. Designera fascynuje patyna, starzenie się materiałów, ich recykling, reinterpretacja poprzez zestawienie z nowymi surowcami. O jego estetyce mówi się, że jest afirmacją „doskonałej niedoskonałości”. Lustro DC1801 łączy odlewany mosiądz z antycznym szkłem.
Aqua Fossil: Lustrzana archeologia
Hiszpańskie Studio Amarist używa designu jako formy aktywizmu, a projektowane przez kolektyw przedmioty codziennego użytku mają zachęcić do działania na rzecz zmian społecznych. Aqua Fossil Mirrors zostały zainspirowane alabastrem, wykorzystaniem go w historii oraz procesem wydobywania minerału w kamieniołomach znajdujących się w pobliżu siedziby studia. Designerzy opracowują go jako minerał jednoczący różne cywilizacje zamieszkujące Półwysep Iberyjski.
Split: Pochwała rysy
Split Mirror brytyjskiego projektanta Lee Brooma miał być hołdem dla surrealistów i dadaistów spod znaku Man Raya. Perfekcyjny okrąg ma w swojej doskonałej strukturze wyrwę – precyzyjnie wycięty kawałek wypchnięty z pierwotnej pozycji. Zaburza geometrię, demaskując nieciągłość w satynowej lakierowanej ramie. Przedmiot może być pretekstem do filozoficznych rozważań. Występuje także w wariancie podłużnym.
Lipstick: Na sztorc
Lipstick Mirror – wolnostojące lustro podłogowe z lat 70. XX w. – to klasyczny przykład stylu space age. Wykonane z włókna szklanego, zaprojektowane przez Rogera Lecala i wyprodukowane we Francji, dziś jest dostępne przede wszystkim na platformach z designem vintage albo w sklepach ze wzornictwem z drugiej ręki.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.