
Gdyby nie odwaga Marca Jacobsa, być może wciąż kupowalibyśmy birkenstocki Arizona w sklepach ze zdrową żywnością. Jak najbardziej uniwersalny model „ortopedycznych” klapków stał się modowym must have’em?
Choć to birkenstocki Boston cieszą się w 2023 roku największym zainteresowaniem, model Arizona jest tym najbardziej ponadczasowym. Stworzone w 1973 roku (właśnie obchodzimy 50. rocznicę ich powstania) uniseksowe klapki z dwoma paskami stały się kluczem do sukcesu marki Birkenstock i od tamtej pory są synonimem praktycznego, ale stylowego obuwia. – Nasza Arizona łączy funkcjonalność i design, dając najlepsze możliwe wrażenia z użytkowania produktu, i ma jasny cel: umożliwienie ludziom chodzenia zgodnie z naturą – mówi Jochen Gutzy, dyrektor ds. komunikacji niemieckiej marki.

Model Arizona pojawił się nawet w filmie „Barbie”, w momencie, w którym główna bohaterka grana przez Margot Robbie musi dokonać wyboru między błyszczącą szpilką („Możesz wrócić do swojego zwykłego życia”) a brązowymi arizonami („albo możesz poznać prawdę o wszechświecie”). Początkowo wybiera szpilki, ale jej przewodniczka grana przez Kate McKinnon błaga: – Musisz chcieć się dowiedzieć! – nalega, a w dłoni ściska birkenstocki. Scena się kończy i po chwili widzimy Robbie śpiewającą w samochodzie, która jedzie w stronę prawdziwego świta (czy nawróciła się na birkenstocki, wiadomo z dalszej części fabuły).


Niewiele osób wie, że model Arizona początkowo był sprzedawany wyłącznie w sklepach ze zdrową żywnością i reklamowany jako buty zapewniające najwyższy komfort chodzenia dzięki wyprofilowanej wkładce. Dopiero w 1992 roku arizony zyskały sławę w świecie mody, kiedy to Marc Jacobs założył je (oraz martensy) modelkom do grunge’owych stylizacji na pokazie wiosna-lato 1993 dla Perry Ellis, co było przełomowym momentem dla branży. 29-letniego Jacobsa później zwolniono, ale model Arizona (i sława projektanta) żyją dalej.

Od tego czasu firma Birkenstock uruchomiła specjalną linię 1774 (nazwaną na cześć roku jej założenia) dedykowaną współpracom z projektantami. Te z Proenza Schouler, Jil Sander i Manolo Blahnikiem (by wymienić tylko kilka) dały początek śmiałym reinterpretacjom stylu klapek Arizona, zachowując przy tym wierność ortopedycznym korzeniom. W szczególności błyszcząca para od Schouler i wysadzane klejnotami klapki Blahnika regularnie zasługują na uznanie wielkiego świata mody.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.