Znaleziono 0 artykułów
05.02.2025

Dress code MET Gali 2025 zachęca do ekspresji indywidualnego stylu

05.02.2025
Krawcy przy pracy, Frances Benjamin Johnston (Amerykanin, 1864-1952), 1899-1900; The Museum of Modern Art, Nowy Jork. Praca podarowana przez Lincolna Kirsteina (859.1965.86). John Wronn

Na MET Gali 2025 obowiązywać będzie dress code „Tailored for You” nawiązujący do wystawy „Superfine: Tailoring Black Style”. Jak ubiorą się sławni goście? Kim mogą się zainspirować? Jak zinterpretują osobisty styl? Czy odważą się na ekspresję indywidualizmu w modzie?

Goście MET Gali 2025 pragnący zobaczyć „Superfine: Tailoring Black Style”, wiosenną wystawę w Instytucie Kostiumów Metropolitan Museum of Art, będą musieli strojem wpisać się w dress code „Tailored for You.” Jak zwykle dress code nawiązuje do tematu wystawy skupiającego się na modzie męskiej. Został pomyślany jako wskazówka do jego twórczej interpretacji.

Wystawa „Superfine: Tailoring Black Style” zgłębi rolę stylu w kształtowaniu się tożsamości osób czarnoskórych, skupiając się na początkach, znaczeniu i wpływie „czarnego dandysa”. Składają się na nią ubrania, fotografie, sztuka piękna, teksty historyczne i artefakty. To pierwsza wystawa w Instytucie Kostiumów skupiająca się na modzie męskiej od czasów „Men in Skirts” z 2003 roku. Została ona zainspirowana książką gościnnej kuratorki wystawy, Moniki L. Miller z 2009 roku, „Slaves to Fashion: Black Dandyism and the Styling of Black Diasporic Identity”.

André Leon Talley na Piątej Alei, Arthur Elgort (Amerykanin, urodzony w 1940 r.), 1986; The Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, The Irene Lewisohn Costume Reference Library

Monica L. Miller: Wystawa „Superfine: Tailoring Black Style” zgłębia dandyzm, styl zachęcający do przekraczania granic

Dandyzm może wydawać się czymś frywolnym, ale często podważa hierarchię społeczną i kulturalną lub stanowi bodziec do przekraczania jej granic –powiedziała Miller w dzisiejszym oświadczeniu. – Zadaje pytania dotyczące tożsamości, reprezentacji oraz ruchliwości społecznej w odniesieniu do rasy, klasy, płci, seksualności i władzy. Wystawa ta zgłębia kwestię dandyzmu zarówno jako manifestu, jak i prowokacji.

Ekspozycja realizuje zobowiązanie MET do dywersyfikacji. – Tym, co sprawia, że możliwe jest przełożenie książki Moniki na język wystawy, jest nasza kolekcja wysokiej mody męskiej, która posłużyła za podwaliny dla wyobrażenia sobie i wcielenia w życie modowej historii czarnego dandyzmu – powiedział kurator Instytutu Kostiumów Andrew Bolton.

Garnitur, Morty Sills (Amerykanin, działał w drugiej połowie XIX w.), 1986; The Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Alfred Z. Solomon-Janet A. Sloane Endowment Fund, 2023 (2023.784a–c). Zdjęcie © Tyler Mitchell 2025

Jak dress code „Tailored for You” zinterpretują goście MET Gali 2025?

Przechodząc do dress code’u – hasło „Tailored for You” może być interpretowane na wiele sposobów, ale przede wszystkim oznacza ono wykorzystanie looków odzwierciedlających osobisty styl danej osoby. Z pewnością możemy spodziewać się inspirowanych nim interpretacji garniturów – od wersji modeli zoot spopularyzowanych przez muzyków jazzowych w latach 40. XX wieku po kolorowe garnitury noszone przez kongijskich sapeurów (choć silną reprezentację będą tam pewnie miały również inne nieodzowne elementy mody męskiej, jak kapelusze, krawaty, a być może także i laski, broszki i poszetki).

Osoby biorące udział w Met Gali mogą szukać inspiracji także u jej współgospodarzy – w tym roku są to Colman Domingo, Lewis Hamilton, A$AP Rocky i Pharrell Williams – wraz z gospodarzem honorowym LeBronem Jamesem. Domingo na gali Critic’s Choice Awards 2024 pojawił się w musztardowym garniturze Valentino i teksturalnym złotym płaszczu, a Hamilton w drodze na padok Miami Grand Prix pokazał się w zdobionym dżetami tank topie. Widzieliśmy również Rocky’ego w warkoczykach ozdobionych jedwabnymi apaszkami i klipsami z koralików, Williamsa w graficznych T-shirtach Billionaire Boys Club i skórzanych dzwonach Louis Vuitton własnego projektu, a Jamesa w szytym na zamówienie looku od Thoma Browne’a podczas Finału NBA w 2018 roku.

Ganitur „T.G.B.J.”, Tremaine Emory (Amerykanin, urodzony w 1981 r.) dla marki Denim Tears (amerykańskiej, założonej w 2019 r.), 2024; Dzięki uprzejmości Denim Tears. Zdjęcie © Tyler Mitchell 2025

Ogłoszono członków Komitetu Powitalnego MET Gali 2025. Kto do niego należy?

Choć lista gości pozostaje w dużym stopniu tajemnicą, dzisiaj ogłoszono skład Komitetu Powitalnego Met Gali. Do grupy tej, składającej się zazwyczaj z osobowości świata sztuki, filmu, literatury, muzyki, sportu i nie tylko, zaliczają się André 3000, Chimamanda Ngozi Adichie, Grace Wales Bonner, Simone Biles i Jonathan Owens, Jordan Casteel, Dapper Dan, Doechii, Ayo Edebiri, Edward Enninful, Jeremy O. Harris, Branden Jacobs-Jenkins, Rashid Johnson, Regina King, Spike Lee i Tonya Lewis Lee, Audra McDonald, Janelle Monáe, Jeremy Pope, Angel Reese, Sha’Carri Richardson, Olivier Rousteing, Tyla, Usher oraz Kara Walker. Zasiądą oni do kolacji przygotowanej przez szefa kuchni Kwame Onwuachiego, na tle dekoracji autorstwa Cy’a Gaina, Dereka McLane’a i Raúla Àvili.

Garnitur, Ev Bravado (Amerykanin, urodzony w 1993 r.), Téla D’Amore (Amerykanka, urodzona w 1994 r.) dla marki Who Decides War (amerykańskiej, założonej w 2015 r.), Jesień-zima 2024-25; Dzięki uprzejmości Who Decides War. Zdjęcie © Tyler Mitchell 2025

Wystawa „Superfine: Tailoring Black Style” potrwa do 26 października 2025 roku

Wystawa „Superfine: Tailoring Black Style”, którą będzie można obejrzeć w muzeum od 10 maja do 26 października 2025 roku, będzie składać się z 12 sekcji, z których każda reprezentować będzie cechy charakterystyczne estetyki dandyzmu: Własność, Obecność, Elegancję, Przebranie, Wolność, Mistrzostwo, Przyzwoitość, Siłę Przebicia, Dziedzictwo, Piękno, Opanowanie i Kosmopolityzm. Wśród artystów, którzy tchną życie w wystawę, znajdują się Torkwase Dyson, Tanda Francis i Tyler Mitchell, a także Iké Udé, który będzie pełnił funkcję konsultanta specjalnego.

Wszystkie te elementy przewijać się będą artefakty – fotografie W.E.B. DuBois, prace Zory Neale Hurston i Nikki Giovanni, archiwalne wydania magazynu „Jet” —oraz, oczywiście, dużo mody: ubrania noszone przez Fredericka Douglassa i artystów scenicznych epoki Renesansu Harlemskiego, garnitury z garderoby André Leona Talleya oraz projekty Virgila Abloha, Dappera Dana, Fodaya Dumbuyi i nie tylko. Przed otwarciem wystawy w maju Met zorganizuje serię wykładów i programów związanych z jej tematem, zarówno w samym muzeum, jak i w różnych instytucjach w całym Nowym Jorku, m.in. w Apollo Theater.

Niezależnie od tego, czy goście będą czerpać inspirację z gigantów kultury przedstawionych na wystawie, stylowych współgospodarzy i członków komitetu powitalnego, czy też dystyngowanych dżentelmenów ze swojego własnego życia – ojców, dziadków, wujów – czekamy z niecierpliwością, aż zobaczymy, w co ubiorą się na Met Galę 2025.

Artykuł ukazał się oryginalnie na vogue.com.

Leah Faye Cooper
  1. Moda
  2. Historia
  3. Dress code MET Gali 2025 zachęca do ekspresji indywidualnego stylu
Proszę czekać..
Zamknij