Od „Szkoły czarownic” i „Carrie” po „Śmiertelne zauroczenie” i „Dziecko Rosemary” – polecamy 30 niezapomnianych horrorów.
Zbliża się wigilia Wszystkich Świętych i choć w chłodne jesienne wieczory można oglądać pełne krwi horrory typu „Freddy kontra Jason”, wartych uwagi jest też wiele kultowych tytułów, o stylu nie do podrobienia. Film „Odgłosy” Dario Argento, znany też jako „Suspiria”, zainspirował wszystkich, od Nicolasa Ghesquière'a po siostry stojące za marką Rodarte; Yves Saint Laurent zaprojektował kostiumy Catherine Deneuve do przesiąkniętego krwią romansu „Hunger”, a inspirowane Japonią kreacje Eiko Ishioka do „Drakuli” według Brama Stokera dziś robią tak samo wielkie wrażenie, jak w latach 90.
Przedstawiamy 30 najbardziej przerażających, zawierających modowe akcenty horrorów, które warto obejrzeć w Halloween.
„Szkoła czarownic” (1996)
W dramacie o sprawach nadprzyrodzonych Andrew Fleminga z lat 90. zobaczycie nastoletni sabat, pamiętną grę z filmu „Light as a Feather, Stiff as a Board” i jedne z najlepszych mundurków szkolnych w historii Hollywood.
„Bodies Bodies Bodies” (2022)
Z błyskotliwym scenariuszem, zdjęciami jak z halucynacji i obsadą, wśród której są Myha'la Herrold z serialu „Branża”, Maria Bakalova z „ Kolejnego filmu o Boracie”, Chase Sui Wonders z „Pokolenia” i Rachel Sennott z „Shiva Baby” – oraz Amandla Stenberg i Pete Davidson – mroczny horror komediowy Haliny Reijn ma wszystkie elementy przyszłego kultowego klasyka. Pamiętajcie tylko, żeby oglądać go przy zapalonych światłach.
„X” (2022)
Niezwykle stylowy horror, który zmienia oczekiwania wobec gatunku – to list miłosny Ti Westa do czasów świetności horroru w latach 70. W centrum uwagi znajduje się Mia Goth, grająca aspirującą aktorkę dręczoną na planie jej najnowszego filmu. Zobaczycie też Jennę Ortegę, Brittany Snow i Kida Cudiego. I usłyszycie zabójczą ścieżkę dźwiękową.
„Candyman” (2021)
Wyreżyserowany przez Nię DaCostę i wyprodukowany przez Jordana Peele'a sequel dreszczowca z lat 90. o tym samym tytule to porywająca rozrywka – historia Anthony'ego McCoya, artysty, którego gra Yahya Abdul-Mateen II. Bohater przenosi się do dzielnicy Chicago, nawiedzanej niegdyś przez tytułowego mężczyznę uzbrojonego w hak, i rozpoczyna pracę nad nową wystawą inspirowaną jego zbrodniami. Jak można przewidzieć, prowadzi to do chaosu.
„Krwawa sukienka” (2018)
Utrzymana w klimacie Dario Argento, Nicolasa Roega i Davida Lyncha, surrealistyczna satyra Petera Stricklanda opowiada o przeklętej, krwistoczerwonej sukience, która niszczy życie jej różnych właścicieli: samotnej rozwódki (Marianne Jean-Baptiste), naprawiacza pralek (Leo Bill), który jest zmuszony nosić ją na swoim wieczorze kawalerskim, jego wrażliwej narzeczonej (Hayley Squires). Obejrzyjcie ten film, choćby ze względu na oszałamiający wystrój wnętrza i Fatmę Mohamed w roli upiornej – i przekonującej – asystentki sprzedaży.
„Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii” (2015)
W XVII-wiecznej Nowej Anglii chłopiec zaginął w lesie. W tym ambitnym debiucie fabularnym Roberta Eggersa rodzina osadników oskarża własną córkę (pełna naiwności i absolutnie wyjątkowa Anya Taylor-Joy) o czary. Pełen scen przy świecach, obłąkanych kozłów i nadprzyrodzonych zwrotów akcji horror ludowy w najlepszym wydaniu.
„Nie oglądaj się teraz” (1973)
Po przypadkowym utonięciu młodej córki pogrążone w żałobie małżeństwo – grane przez gniewnego Donalda Sutherlanda i delikatną Julie Christie – wyjeżdża do Wenecji. Porywający thriller Nicolasa Roega opowiada o wyniszczających skutkach straty. Przeczucia, zjawy, rozdzierające serce retrospekcje i prawdziwie szokujący finał.
„Czarownice z Eastwick” (1987)
Przeczytaj genialną powieść Johna Updike’a z 1984 r., zanim obejrzysz adaptację George’a Millera, w której Michelle Pfeiffer, Cher i Susan Sarandon grają najpiękniejsze czarownice. Ich życie w Nowej Anglii zostaje wywrócone do góry nogami przez przybycie czarnoksiężnika Daryla Van Horne’a (w tej roli Jack Nicholson).
„Midsommar: W biały dzień” (2019)
Jeśli tęsknisz za wakacjami, film „Midsommar: W Biały dzień” reżyserii Ari Aster może przekonać cię, że pozostanie w domu jest tak naprawdę lepszym rozwiązaniem. Fani festiwali w stylu Coachelli powinni wiedzieć, że po tym seansie już nigdy nie będą w stanie spojrzeć na wianek z kwiatów w ten sam sposób, co kiedyś.
„Uciekaj” (2017)
„Uciekaj” Jordana Peele’a to jeden z tych filmów, które pozostają w pamięci jeszcze wiele miesięcy po obejrzeniu. Unikaj oglądania jakichkolwiek spoilerów wcześniej – jego mrożąca krew w żyłach fabuła zasługuje, by doświadczyć jej w ciemno.
„Hunger” (1983)
W tym surrealistycznym klasyku z lat 80. Catherine Deneuve i David Bowie grają wampirycznych kochanków, którzy pozbywają się swoich ofiar w piwnicy domu na Upper East Side. A Susan Sarandon występuje jako gerontolog, wciągnięta w ich psychoseksualne gry.
„Carrie” (1976)
Sissy Spacek zasłynęła z tego, że przez trzy dni nosiła poplamioną krwią suknię balową Carrie, wcielając się w postać tytułowej morderczyni. Niezależnie od tego, ile razy ogląda się ostatnią scenę, wciąż dla odbiorcy pozostaje przerażająca.
„Neon Demon” (2016)
Krytycy potępili krwawą satyrę Nicolasa Windinga Refna o świecie modelingu, ale Elle Fanning jest niezwykle zniewalająca jako 16-letnia dziewczyna z Gruzji, która próbuje zaistnieć jako modelka w LA. Kostiumy również z powodzeniem rekompensują pewne niedorzeczności fabuły. Szczególne wyróżnienie należy się cekinowemu strojowi Saint Laurent noszonemu przez Fanning.
„Lśnienie” (1980)
„Nie samą pracą człowiek żyje ...”. Jeśli jakikolwiek film podkreśla niebezpieczeństwa związane z długotrwałą izolacją, jest to adaptacja thrillera Stephena Kinga, zrealizowana przez Stanleya Kubricka. Występ Jacka Nicholsona jest genialny, podobnie jak wnętrza hotelu Overlook.
„Parasite” (2019)
Podobnie jak film „Get Out”, „Parasite” reżyserii Bong Joon Ho jest bardziej mroczną satyrą niż tradycyjnym horrorem. To studium nierówności, w 2020 r. nagrodzone Oscarem dla najlepszego filmu, jest bardziej niepokojące niż jakakolwiek inna produkcja w tej kategorii.
„Śmiertelne zauroczenie” (1989)
„What's your damage, Heather?” – pamiętamy ten kultowy tekst. A Winona Ryder, gwiazda „Beetlejuice”, która mogła zainspirować wiele kolekcji mody, najbardziej przerażająca jest właśnie jako prymuska Veronica Sawyer ze „Śmiertelnego zauroczenia”. To opowieść o morderstwie, młodzieńczej miłości i gigantycznych poduszkach na ramię.
„Koszmar minionego lata” (1997)
Zapomnij o zeszłorocznym remake’u wyprodukowanym przez Amazon Prime – obejrzyj oryginalny przebój z lat 90., zdecydowanie zasługujący na twój czas, pełen wbijających w fotel scen, zapewniający poczucie stale rosnącego strachu. A co najlepsze, jest to również projekt, który po raz pierwszy połączył Sarah Michelle Gellar i Freddiego Prinze Jr.
„Odgłosy” (1977)
Remake filmu „Suspiria” Luki Guadagnino jest niezły, ale oryginał Dario Argento naprawdę świetny – poznajemy amerykańską balerinę, która przenosi się do prestiżowej niemieckiej akademii, potajemnej przykrywki dla sabatu czarownic. Ich demoniczne, pastelowe stroje sprawiają, że zachowanie kobiet jest jeszcze bardziej przerażające.
„Co się zdarzyło Baby Jane?” (1962)
Zobacz, jak Bette Davis i Joan Crawford mierzą się ze sobą na ekranie, a potem przygotuj się na długie godziny czytania o histerycznym zachowaniu i rywalizacji tych hollywoodzkich legend na planie filmowym.
„Wiedźmy” (1990)
Anne Hathaway w roli Wielkiej Wiedźmy mogła przyciągać uwagę, ale nic nie może konkurować z wyjątkowo przerażającym i kampowym występem Anjeliki Huston w zrealizowanej w 1990 r. adaptacji prozy Roalda Dahla. Co ciekawe, nakładanie i zdejmowanie protez twarzy Huston wymagało od niej przebywania na fotelu charakteryzatorskim przez nie mniej niż 12 godzin każdego dnia zdjęć.
„Sześć kobiet dla zabójcy” (1964)
Arcydzieło gatunku giallo, „Sześć kobiet dla zabójcy” przedstawia historię seryjnego mordercy, który zaczyna wybierać modelki pracujące z pewnym domem mody w Rzymie. Film na przestrzeni lat udowodnił, że ma duży wpływ na innych twórców, od Quentina Tarantino po Davida Lyncha.
„Dracula” (1992)
Inspiracją dla kolekcji Rodarte na jesień-zimę 2020 jest gotycka opowieść Francisa Forda Coppoli, wciąż genialna. To także film, który scementował przyjaźń Winony Ryder z Keanu Reevesem.
„Czarownica miłości” (2016)
Reżyserka Anna Biller nakręciła swój piękny hołd dla horrorów z lat 60. na taśmie 35 mm, z Samanthą Robinson w roli współczesnej czarownicy, która używa eliksirów miłosnych, aby przyciągnąć swoje ofiary.
„Zabójcze ciało” (2009)
„Zabójcze ciało” ze scenariuszem Diablo Cody jest jak kapsuła czasu z lat 2000.; na ścieżce dźwiękowej znajduje się nawet hit Dashboard Confessional. Megan Fox, stereotypowa gorąca dziewczyna, zamienia się w demona, zmuszając swoją nudną przyjaciółkę (Amanda Seyfried), by spróbowała ją powstrzymać przed zamordowaniem każdego chłopaka w kampusie.
„W kleszczach lęku” (1961)
Truman Capote wspomógł przeniesienie na ekran najsłynniejszej opowieści o duchach Henry’ego Jamesa, z Deborah Kerr w roli potencjalnie szalonej guwernantki.
„American Psycho” (2000)
„Jestem za, cóż, morderstwami i egzekucjami, głównie” – mówi Christian Bale, grający hedonistycznego bankiera i socjopatę Patricka Batemana. W nienagannych garniturach z lat 80. popełnia morderstwo za morderstwem. Warto go obejrzeć również dla grzecznej grzywki Chloë Sevigny.
„Inwazja łowców ciał” (1978)
Film dla tych, którzy wolą horrory z nutką science fiction. Ta inwazja zawiera wszystko, co powinna, łącznie z wybitnym występem młodego wąsatego Donalda Sutherlanda.
„Dziecko Rosemary” (1968)
„Dziecko Rosemary” jest kultowym filmem z wielu powodów, od modnej garderoby Mii Farrow po nagrodzoną Oscarem rolę Ruth Gordon, grającą opętaną korzeniem tanisu sąsiadkę, Minnie Castevet.
„Ptaki” (1963)
Luźna adaptacja opowiadania Daphne du Maurier z 1952 r., zrealizowana przez Alfreda Hitchcocka, to debiut Tippi Hedren. Gra dziedziczkę Melanie Daniels, której wizyta na plaży w hrabstwie Sonoma staje się śmiertelnie niebezpieczna, gdy wybucha „ptasia wojna”.
„Milczenie owiec” (1991)
„Milczenie owiec” jest jednym z niewielu horrorów, które zdobyły Oscary i wciąż wpływają na kulturę ponad 30 lat po premierze. (Zobacz serialowy spin-off, zatytułowany „Clarice” z 2021 r., w którym Rebecca Breeds przejmuje rolę Jodie Foster – tym razem obserwujemy agentkę FBI Clarice Starling rok po jej poprzedniej rozmowie telefonicznej z Hannibalem Lecterem).
Artykuł oryginalnie ukazał się na Vogue.co.uk.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.