„Karl Lagerfeld: A Life In Houses” analizuje wystrój domów należących do osoby, która „dekorację wnętrz zmieniała częściej niż własny wizerunek”. Przedstawiamy przegląd zdjęć z domów Lagerfelda opublikowanych w tej książce.
O tym, że Karl Lagerfeld „dekorację wnętrz zmieniał częściej niż własny wizerunek”, Patrick Mauriès napisał we wstępie do „Karl Lagerfeld: A Life In Houses”. Rzeczywiście, 13 posiadłości należących do nieżyjącego już dyrektora kreatywnego Chanel, które opisano w nowej książce (opublikowanej przez Thames & Hudson), to niezwykłe przykłady różnorodności estetycznej – weźmy pod uwagę jego paryski apartament z lat 70. w stylu art déco, jego pied-à-terre w Monte Carlo w stylu Memphis czy luksusową posiadłość weekendową w Biarritz. Jak podsumowuje Mauriès: „Lagerfeld był tak bardzo zaangażowany w kolekcjonowanie wnętrz, jak Don Juan w swoje podboje”.
Jeszcze bardziej imponujące niż kunszt Lagerfelda w projektowaniu wnętrz były jego umiejętności kolekcjonerskie: przez dziesięciolecia projektant zgromadził olśniewającą gamę obrazów, mebli i przedmiotów dekoracyjnych o imponującej wartości. W paryskiej posiadłości przy Rue de l’Universite znajdziemy wisiorek zaprojektowany przez Man Raya i fotel Elda projektu Joe Colombo, zakupiony, zanim włoski modernistyczny projektant wszedł do mainstreamu. Kolejne mieszkanie Lagerfelda w Paryżu, Hôtel Pozzo di Borgo, zostało bogato udekorowane po „szaleństwie wydatków”, jak wspomina Marie Kalt, współautorka książki.
„Lagerfeldowi zależało na czymś znacznie więcej niż na dekoracji wnętrz swoich posiadłości, chciał stworzyć niezrównaną kolekcję” – kontynuuje Kalt. „Kolekcjonował obrazy dawnych mistrzów, meble z prestiżowymi sygnaturami (ze szczególnym upodobaniem dla stylu przejściowego, który łączył rokokowe zaokrąglenia Ludwika X z elementami neoklasycznego stylu Ludwika XVI) oraz cenne antyki, które co chwilę zmieniały miejsce przy pomocy stałego zespołu zapracowanych specjalistów od przeprowadzek.
W jego futurystycznej posiadłości na lewym brzegu Sekwany przy Quai Voltaire – którą „Vogue” przedstawił w wydaniu z października 2008 roku – znajdują się chromowane krzesła Marca Newsoma i metalowe stołki autorstwa Jaspera Morrisona (wiele zdjęć z książki „Karl Lagerfeld: A Life In Houses” pochodzi z archiwum Condé Nast; sam „Vogue” fotografował posiadłości projektanta osiem razy w ciągu ponad 34 lat).
Lagerfeld był erudytą, a „Karl Lagerfeld: A Life in Houses” służy nie tylko jako wizualny dowód jego talentów w posługiwaniu się wieloma mediami, ale także jest fascynującym wglądem we wzajemne powiązania jego wielkiego twórczego umysłu. „Sukienki są interesujące tylko jako część wszystkiego innego, co dzieje się dookoła” – powiedział „Vogue’owi” w 1989 roku.
Przedstawiamy przegląd zdjęć z domów Lagerfelda opublikowanych w „Karl Lagerfeld: A Life in Houses”.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.