Druga edycja festiwalu poświęconego filmom tworzonym przez kobiety odbędzie się w formie hybrydowej – od 22 do 28 października będziemy mogli oglądać produkcje z całego świata w warszawskich kinach. W dniach 22-31 października będą one też dostępne online.
„Seks, rewolucja i islam”, reż. Nefise Özkal Lorentzen
Tytuł filmu dokumentalnego Nefise Özkala Lorentzena może wydawać się kontrowersyjny. A nie powinien, bo jak przekonuje bohaterka filmu Seyran Ateş – turecka feministka, prawniczka i imamka, która prowadzi inkluzywny meczet w Berlinie – seksualna rewolucja jest w interesie islamu. Co więcej, dziś potrzebna jest mu bardziej niż kiedykolwiek. To również ważny tytuł w kontekście wydarzeń na polskiej granicy i nasilenia się islamofobicznych nastrojów w kraju.
„Dwie minuty do północy”, reż. Yael Bartana
Nowy film uznanej artystki wizualnej, która w 2011 r. reprezentowała Polskę na 54. Biennale w Wenecji wystawą „...i zadziwi się Europa”, to zapis jej poszukiwań odpowiedzi na z pozoru proste pytanie – jak wyglądałby świat, gdyby rządziły nim kobiety? Do udziału w filmowo-performatywnym eksperymencie Bartana zaprosiła 15 polityczek, dyplomatek, prawniczek, aktywistek i ekspertek z całego świata, które stają na czele światowego rządu i biorą sprawy w swoje ręce. Film skłania do refleksji i pomaga dostrzec nasze własne uprzedzenia i stereotypy.
„Hilma af Klint. Pionierka abstrakcji”, reż. Halina Dyrschka
Gdy myślimy o abstrakcji, do głowy od razu przychodzi nam Wassily Kandinsky i jego geometryczne formy, które na stałe zapisały się w historii sztuki. Tymczasem, jak udowadnia Halina Dyrschka, rosyjski malarz nie był jedynym pionierem awangardowego nurtu. Podczas gdy Kandinsky stawiał pierwsze kroki w świecie sztuki, Hilma af Klint robiła już tam zawrotną karierę. Prace szwedzkiej malarki odkryto na nowo za sprawą filmu „Personal Shopper” z Kristen Stewart w roli głównej. Pouczająca lekcja o alternatywnej historii sztuki.
„Pole walki”, reż. Silvia Biagioni, Andrea Laudante
W latach 70. Włoszki postanowiły tłumnie wyjść na ulice, by domagać się równych praw, możliwości decydowania o własnym ciele oraz systemowej walki z przemocą domową. „Pole walki” to impresyjny zapis tamtejszych wydarzeń. Reżyserki Silvia Biagioni i Andrea Laudante zwracają uwagę na siłę kobiecego oporu, znaczenie społeczności i oddolnych inicjatyw oraz bezduszność mężczyzn u władzy, którzy dekady później wciąż wyżej cenią własne interesy i ideologie od życia kobiet. Włoski dokument szczególnie silnie rezonuje z doświadczeniami polskich kobiet na przestrzeni ostatnich lat.
„Orgazm, czyli mała śmierć”, reż. Annie Gisler
Kobiecy orgazm wciąż pozostaje społecznym tabu. Jednak miniony rok udowodnił, że to zaczyna się zmieniać. Świadczą o tym m.in. szybujące w górę wskaźniki sprzedaży gadżetów erotycznych dla kobiet czy kolejne badania, które udowadniają, że masturbacja jest nie tylko czymś zupełnie normalnym, lecz także zdrowym. Dokument Annie Gisler to zapis intymnych rozmów z kobietami o czerpaniu przyjemności z seksu, wolnych od wstydu fantazjach i eksperymentach. Filmy, takie jak „Orgazm, czyli mała śmierć”, to ważny krok w stronę wolnej od tabu przyszłości.
„Morgana. Królowa porno”, reż. Isabel Peppard, Josie Hess
Temat kobiecej seksualności podejmuje również dokument reżyserskiego duetu z Australii. Isabel Peppard i Josie Hess wyruszają tropem miejscowej gospodyni domowej, kryjącej się pod pseudonimem Morgana Muses, która po latach pracy w domu postanawia radykalnie zmienić swoje życie. Bohaterka rozpoczyna międzynarodową karierę jako reżyserka, producentka i aktorka filmów erotycznych. Ważny głos w kontekście postępującej dyskusji dotyczącej praw osób pracujących seksualnie.
„Historia jednego castingu”, reż. Alison Kuhn
Dokumentalistka odsłania mroczne kulisy branży filmowej, wciąż zbyt często napędzanej przez męskie spojrzenie, wyzysk i przemoc. „Historia jednego castingu” śledzi losy kilku młodych aktorek starających się o rolę w filmie, które postanawiają złamać zmowę milczenia i sprzeciwić się mitowi przekraczania własnych granic „w imię sztuki”. Tytuł wzbudził szeroką dyskusję w świecie kina. „Historia jednego castingu” to ważny film również w kontekście polskim i ostatniej lawiny doniesień o stosowaniu przemocy psychicznej i fizycznej wobec studentów przez pedagogów łódzkiej Szkoły Filmowej.
„Szeptem”, reż. Heidi Hassan, Patricia Pérez Fernández
Nagrodzony na prestiżowym International Documentary Film Festival w Amsterdamie dokument to opowieść o dwóch przyjaciółkach, które po latach rozłąki, postanawiają stworzyć na odległość wspólny film. Na jego treść składają się zapiski wideo, impresje i fragmenty intymnych rozmów. Fascynujący eksperyment to przede wszystkim czuła historia o potędze przyjaźni, która nie zna granic ani upływu czasu.
„Dziewczyny z tranzystorami. Nieznana historia muzyki elektronicznej”, reż. Lisa Rovner
Podczas gdy Kraftwerk, Briana Eno czy Jeana Michela Jarre’a zna cały świat, artystki pokroju Pauline Oliveros, Éliane Radigue czy Daphne Oram dawno odeszły w zapomnienie. Tymczasem działały one w awangardzie muzyki elektronicznej, stając się jednymi z pionierek gatunku. Lisa Rovner, podobnie jak Halina Dyrschka, wraca do muzycznych archiwów, by opowiedzieć zapomnianą historię niezwykłych artystek. „Dziewczyny z tranzystorami” to fascynująca podróż do świata dźwięków i pozycja obowiązkowa dla miłośników gatunku, choć nie tylko.
„Komfort”, reż. Weronika Banasińska
Program HER Docs Film Festival to nie tylko świetne dokumenty i prace wideo, lecz także selekcja autorskich animacji. Wśród nich jest „Komfort” stworzony przez Weronikę Banasińską, studentkę krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Tytuł będzie częścią sekcji poświęconej zagadnieniom dotyczącym kobiecej cielesności, w ramach której zobaczymy również inne animacje utalentowanych polskich i zagranicznych artystek, w tym „Ciałość” Weroniki Szymy czy „Ja i moja gruba dupa” Yelyzavety Pysmak.
W programie drugiej edycji HER Docs Film Festival znalazło się ponad 100 polskich i zagranicznych filmów dokumentalnych, animacji i prac wideo prezentowanych w 14 sekcjach tematycznych, które będzie można oglądać w trzech warszawskich kinach – Kinotece, Muranowie i Elektroniku – oraz online. Ważną częścią festiwalu są również towarzyszące mu spotkania z twórczyniami filmów, rozmowy z zaproszonymi gościniami i gośćmi czy warsztaty dla dokumentalistek. Więcej o festiwalu na www.herdocs.pl.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.