To już oficjalne. GAD stanie się pierwszą stałą artystyczną dzielnicą Wenecji. W maju podczas biennale swoje wystawy pokaże 11 galerii i trzy pawilony narodowe. Pojawiają się też mocne polskie akcenty. Kluczową rolę odgrywa wideoinstalacja „Body as Home” Aleksandry Karpowicz.
Choć Giudecca jest dużą wyspą położoną najbliżej historycznego centrum Wenecji, do niedawna cieszyła się złą sławą. W „Boskiej komedii” Dante używa jej nazwy, opisując piekło, a współczesne kryminały chętnie wykorzystywały ciemne zaułki wyspy na miejsce akcji. Zaniedbana przestrzeń z historyczną tkanką, w którą zdążył wkroczyć przemysł, zaintrygowała artystów. W latach 70. Marina Abramović pokazała tu jeden z pierwszych performansów, a w nowym milenium swoje prace wystawiali Damien Hirst czy Ai Weiwei.
Ostatnie dwie dekady to czas dynamicznych zmian. Na Giudeccę zaczęli ściągać artyści, chwilę później w okolicy otworzyły się offowe hoteliki, bary i kawiarnie. Dziś na krętych uliczkach można spotkać Eltona Johna albo Miuccię Pradę, którzy kupili tu nieruchomości. Giudeccę zaczęto nazywać weneckim Shoreditch.
Jednak hasło „modna okolica” nie oddaje dobrze charakteru przemian wyspy. Jej mieszkańcy bardzo świadomie i ambitnie podchodzą do rozwoju swojej okolicy. Żeby poczuć rozmach wizji, wystarczy przytoczyć kilka przykładów. Dawny browar Dreher został przekształcony w wioskę dla artystów, ważnym miejscem stało się też Spazio Punch – interdyscyplinarna przestrzeń dla twórców z dziedziny sztuki, mody, grafiki, dizajnu i architektury. Jeden z licznych lokalnych klasztorów zmieniono w pracownię dla artystów-rezydentów.
W marcu 2019 roku Giudecca ogłosiła oficjalnie, że stanie się pierwszą stałą artystyczną dzielnicą Wenecji, z anglojęzyczną nazwą Giudecca Art District. Za projektem GAD stoi duet włoskich kuratorów – Pier Paolo Scelsi i Valentina Gioia-Levy. Pierwszym ważnym sprawdzianem będzie dla wyspy udział w weneckim biennale. Już w maju na Giudecce swoje wystawy pokaże 11 galerii i trzy pawilony narodowe (Islandia, Estonia, Nigeria). Przy okazji zostanie otwarta też nowa przestrzeń – Giudecca Art District Gallery and Garden.
W bogatym programie GAD pojawiają się też mocne polskie akcenty. Kluczową rolę odgrywa wideoinstalacja „Body as Home” Aleksandry Karpowicz, polskiej artystki działającej w ramach międzynarodowego kolektywu October!. Grupa programowo odwołuje się do tematyki kobiecej, a Karpowicz skupia się na zagadnienia ciała i seksualności. Pracując nad „Body as Home”, odwiedziła cztery miasta – Kapsztad, Londyn, Nowy Jork i Warszawę, żeby lepiej zrozumieć perspektywę żyjących tam bohaterów. – Film bada, w jaki sposób pojęcia fizycznej identyfikacji i poczucia schronienia łączą się w sobie. Ciało rozumiane jako dom odnosi sie do relacji pomiędzy ciałem, fizycznością, seksualnością i tożsamością człowieka. Zachęca widownię do akceptacji i rozgoszczenia się we własnych ciałach – czytamy w notce prasowej.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.