Znaleziono 0 artykułów
19.04.2021
Artykuł partnerski

Longines: Historia legendy

19.04.2021
Pierwsze zegarki z emalią (Fot. materiały prasowe)

Od 1832 roku w szwajcarskim Saint-Imier tworzone są czasomierze Longines, charakteryzujące się zegarmistrzowską precyzją, klasycznym wzornictwem i wyrafinowanym wykończeniem. Teraz wszyskie kolekcje można kupić w sklepie internetowym Longines.pl

Kolorowa emalia, perły, złocona powłoka – pierwsze czasomierze pochodzące ze szwajcarskiego miasteczka Saint-Imier powstawały od lat 30. XIX wieku w warsztacie zegarmistrzowskim Agassiz, który z czasem przerodził się w manufakturę Longines. Na przełomie XIX i XX wieku klientów marki czekała niemała rewolucja. Jeszcze w 1899 roku zaprezentowano kieszonkowy zegarek z mechanizmem z naciągiem ręcznym, a dekadę później – w 1910 roku – pojawił się zegarek na rękę. W tamtej dekadzie wiele czasomierzy pełniło wciąż funkcję dekoracyjną – tarcze były elementem broszek albo naszyjników. W latach 20. XX wieku wyraźny był wpływ estetyki art déco, w latach 40. – epoce hollywoodzkiego glamouru – bogato zrobione zegarki na rękę miały biżuteryjny charakter. W kolejnych dekadach powstawały nieśmiertelne modele, które zapewniły marce status mistrza nie tylko technologii, ale i dizajnu. Złotą Różą w Baden-Baden w 1975 roku nagrodzono Cleopatrę z 1970 roku. Od lat 90. jedną z najważniejszych linii jest DolceVita. Od tamtej pory hasłem Longines jest „Elegance is an attitude”. W 2014 roku pojawiła się seria Longines Elegant, a w 2020 roku Longines Spirit.

Biżuteryjne zegarki Longines (Fot. materiały prasowe)

Ambasadorzy marki

Zegarek w stylu art deco (Fot. materiały prasowe)

Longines współpracuje z wybitnymi osobowościami kina i sportu. Od 2010 roku ambasadorką marki jest laureatka Oscara Kate Winslet, którą możemy teraz oglądać w serialu kryminalnym „Mare z Easttown” na HBO. Jako założycielka Golden Hat Foundation, organizacji charytatywnej zbierającej fundusze na rzecz dzieci na spektrum autyzmu, aktorka zaangażowała Longines do współpracy. Od 2015 roku marka wspiera fundację. W maju 2016 roku Winslet odwiedziła Saint-Imier. Efektem wizyty była późniejsza premiera limitowanej linii The Flagship Heritage by Kate Winslet.

Cleopatra z 1970 roku (Fot. materiały prasowe)

W roli ambasadora od 2012 roku towarzyszy jej pochodzący z Australii aktor Simon Baker, znany przede wszystkim z serialu „Mentalista”.

Longines w Polsce

Niemal od początku istnienia szwajcarskiej manufaktury marka zdobyła renomę także w Polsce. Zachowało się wiele dokumentów, które opowiadają lokalną historię Longines. W 1888 roku jako pierwszy w Polsce zegarki Longines sprzedawał dom handlowy rodziny Hirschów. Pierwsza wzmianka w rejestrze faktur pochodzi z dnia 16 maja 1888 roku – dostarczono 138 zegarków, w 1889 roku dostawy wzrosły do 258 egzemplarzy, w 1891 roku – do 306. Longines współpracował z domem handlowym do 1896 roku. Pod koniec XIX wieku współpracowano także z domem handlowym A. Eppner i spółka ze Srebrnej Góry i domem handlowym A. Jassera w Legnicy.

Z tamtych czasów pochodzi najstarszy zegarek Longines w naszym kraju. Marka zorganizowała konkurs, w którym poszukiwała zabytkowego czasomierza. Zwycięzcą konkursu został właściciel zegarka kieszonkowego z numerem seryjnym 16097, który wyprodukowano w 1871 roku.

Dolce Vita z 1997 roku (Fot. materiały prasowe)

W latach 20. XX wieku zegarki Longines można było kupić w domach handlowych w Gdańsku – Eugena Wegnera, Fritza Bahna i J. Neufelda i synów. Pierwszego większego klienta zdobyto w 1924 roku – dom handlowy A.H. Zippera. Po II wojnie światowej z powodu zimnej wojny relacje handlowe były utrudnione. Longines rozpoczął wtedy współpracę z biurem handlowym Ed. Steiner z St. Gallen z działem zegarmistrzowskim z Zurychu odpowiedzialnym za sprzedaż w bloku wschodnim. Zegarki Longines przez cały ten czas były w Polsce pożądane. W czerwcu 1965 roku marka pełniła rolę oficjalnego chronometrażysty wyścigów konnych w Olsztynie. Od lat 90. XX wieku nastąpił prawdziwy boom – jako pierwsza szwajcarskie czasomierze dystrybuowała Firma Władysław Zaleski, potem można je było kupić w salonach W.KRUK oraz La Boutique Suisse. Dzisiaj szeroki wybór modeli zegarków Longines znajdziemy w różnych sieciach jubilerskich, w ponad 60- punktach sprzedaży w całej Polsce.

(Fot. materiały prasowe)

Kolekcja Spirit

Niemal 100 lat temu legendarni lotnicy – Amelia Earhart, Elinor Smith i Howard Hughes – wzbijali się w przestworza, by spełniać odwieczne marzenie człowieka o lataniu. W podbojach towarzyszyły im zegarki Longines. Chronometry z kolekcji Longines Spirit powstały w hołdzie dla tych pionierów. Łączą cechy, które sprawdziły się podczas pionierskich wypraw, z wymogami nowoczesnego dizajnu. Dla lotników podstawą były dokładność, powiększona koronka umożliwiająca nakręcanie zegarka w rękawiczkach, czytelne indeksy o doskonałym kontraście i odblaskowe wskazówki z powłoką luminescencyjną, które ułatwiały odczytywanie wskazań podczas nocnych lotów. Elementy obecne w Longines Spirit – powiększona koronka, ukośny pierścień, wyraźny stopień wokół szkła, indeksy w kształcie brylantów i duże, luminescencyjne wskazówki w wykroju „baton” – nawiązują do pionierskiej ery w lotnictwie.

Amelia Earhart (Fot. materiały prasowe)

Kolekcję Spirit oraz wszystkie inne flagowe zegarki Longines można teraz kupić w sklepie internetowym Longines.pl, który pozwala na zastanowienie się nad tym, jaki czasomierz najbardziej nam odpowiada, sprawdzenie wszystkich jego parametrów i bezpieczny zakup z dostawą do domu.

Anna Konieczyńska
  1. Moda
  2. Historia
  3. Longines: Historia legendy
Proszę czekać..
Zamknij