W niepewnych czasach duże domy mody zapraszają do współpracy gwiazdy idealne – kobiety, aktorki, piosenkarki, które ciągle u szczytu kariery, już są legendami. Sławę zdobyły w ostatnich dekadach XX wieku i są częścią historii kultury popularnej, kina, muzyki i mody. Ich sztuka to opowieść o minionych i zapowiedź nadchodzących epok. Oto twarze najnowszych kampanii: Kylie Minogue, Chloë Sevigny, Kim Basinger, Laura Dern, Julianne Moore i Liv Tyler.
Chloë Sevigny: Najfajniejsza na świecie
W PRL domy mody zatrudniały modelki na etaty i dość mocno je ze sobą związywały. Gdyby Miu Miu działało w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, to posadę miałaby w nim Chloë Sevigny. Ostatnio aktorka patrzy na nas z reklamy kolekcji jesień-zima 2020/2021. Pozując duetowi Mert and Marcus, połączyła artystyczny indywidualizm z siłą i zmysłowością, ale nie tą zmysłowością ze starego, złego, patriarchalnego świata. To nowa kobiecość, choć ubrania, jak to u Miu Miu, są wciąż dość klasyczne. Styl retro łączą z odzieżą sportową.
Nową kobietę, nową Amerykankę poznajemy także w stylowym serialu „Tacy właśnie jesteśmy” Luki Guadagnina z 2020 roku. Na ekranie widać m.in. modę Rafa Simonsa, Bernharda Wilhelma i Vetements. Chloë Sevigny gra matkę głównego bohatera – żonatą lesbijkę i wpływową pułkownik sił zbrojnych USA.
Artystyczne korzenie aktorki tkwią oczywiście w latach 90. Chloë Sevigny zadebiutowała w 1995 roku w przełomowych „Dzieciakach” Larry’ego Clarka i Harmony’ego Korine. Na planie nosiła m.in. zgrabne koszulki z lamówkami umieszczonymi na zakończeniach rękawów i wzdłuż dekoltu. T-shirt w stylu lat 70. to zarazem hit lat 90.
W 1996 roku 22-letnia artystka pojawiła się w stworzonej przez Juergena Tellerakampanii domu mody Miu Miu, który wówczas był obecny na rynku zaledwie od czterech lat. Od tego momentu Sevigny jest jedną z najbardziej stylowych aktorek na świecie. Jak określił ją portal „i-D”: „Coolest girl in the world”.
Kim Basinger: Własny kanon
Najsłynniejszym erotycznym filmem drugiej połowy lat 80. było „Dziewięć i pół tygodnia” Adriana Lyne’a. Główne role zagrali w nim Mickey Rourke i Kim Basinger, która reklamuje Miu Miu razem z Chloë Sevigny. To film z czasów, w których pornografia nie była tak łatwo dostępna jak dziś. Manieryczne erotyki były jej namiastką.
Amerykańskie kino znano w Polsce dzięki nielegalnym kasetom wideo, które odtwarzano na magnetowidach kupionych za zdobyte gdzieś dolary. „Dziewięć i pół tygodnia” było obok „Dirty Dancing”, a potem także „Pretty Woman” obowiązkową VHS-ową pozycją.
Basinger zbudowała dramatyczno-erotyczną rolę w oparciu o męskie ubrania: białą koszulę, prochowiec, kapelusze z rondem, które zestawiono ze zmysłową błyszczącą bielizną. Po czerwonych dywanach Kim Basinger również chodziła w garniturach. W reklamie Miu Miu nosi m.in. minisukienkę bez ramion i frak. Jest bardzo zmysłowa.
Artystyczny indywidualizm Kim Basinger od zawsze połączony był z wizerunkiem seksbomby, kociaka czy uwodzicielki. Oscara zdobyła w 1997 roku za rolę Lynn Bracken, dziewczyny na telefon, bohaterki „Tajemnic Los Angeles” Curtisa Hansona. Dziś jest jedną z ikon kinematografii. Jej stylem i rolami inspirowane są kolekcje mody, sesje i okładki „Vogue’a”. Kim Basinger stworzyła własny kanon.
Kylie Minogue: Nie tylko dla Marca Jacobsa
Marc Jacobs, awangardzista mody lat 90., zaprosił do współpracy Kylie Minogue, gwiazdę lat 80., 90. i pierwszej dekady XXI wieku. Wystylizowana przez Lottę Volkovą sesja jesień-zima 2020/2021 przypomina ujęcia z filmów VHS. Przywodzi również na myśl popartowski klip „Confide In Me”, którym znana z hitu „Locomotion” Kylie wkroczyła na drogę awangardowego popu. W 2000 roku Minogue stała się gwiazdą muzyki tanecznej i gejowskich klubów. Na żywo występowała w londyńskim G-A-Y, a z didżejki grano ją w nieistniejących dziś warszawskich lokalach Utopia i Paradise.
Do historii mody przeszedł kostium z teledysku „Spinning Around” z 2000 roku. Australijka tańczy na barze w topie od Stelli McCartney i złotych szortach kupionych za 50 pensów na bazarze. Dziś spodenki są obiektem muzealnym o wielomilionowej wartości. Przechowuje je Arts Centre Melbourne. Eksponujące pośladki „hotpants” to symbol tamtej epoki.
Kolejne fenomenalne kreacje Kylie z początku XXI wieku, najlepszego okresu jej twórczości, stworzyli m.in. Dolce & Gabbana (stylizacja do niezapomnianego ulicznego teledysku „Come Into My World” i stroje do spektakularnej trasy koncertowej KylieFever2002), Balenciaga (sukienka w stylowym, lekko erotycznym klipie „Slow”) czy John Galliano (inspirowane kabaretową modą historyczną kostiumy do Showgirl Tour 2006). Ta imponująca lista mogłaby niemalże nie mieć końca.
W 2019 roku Kylie powróciła na scenę po przerwie, którą wymusiły zmagania z nowotworem piersi. Podczas Festiwalu Glastonbury zaśpiewała w złotej sukience nawiązującej do szortów ze „Spinning Around”. Wykonaną z kryształów kreację przekazała potem Oxfam, organizacji humanitarnej walczącej m.in. z fast fashion.
Juliane Moore, Laura Dern, LivTyler dla Givenchy
W poprzedniej wiosennej kampanii Givenchy teatralną scenę w czarno-białym filmie odegrali Charlotte Rampling i Marc Jacobs. Surowa Brytyjka uczyła amerykańskiego kreatora aktorskiego fachu.
Zdjęcia promujące ubrania na najbliższą wiosnę i zarazem pierwszą kolekcję zaprojektowaną dla Givenchy przez Matthew M. Williamsa stworzono w najpopularniejszy aktualnie sposób: to autoportrety, selfie i fotografie wykonane domowym sposobem. Występują oczywiście same gwiazdy, a pośród nich kilka gwiazd idealnych.
Laura Dern – Renata Klein z „Wielkich kłamstewek”, oscarowa Nora Fanshaw z „Historii małżeńskiej”, Dr Sattler z „Parku Jurajskiego”, Lula Fortune z „Dzikości serca” i Sandy Williams z „Blue Velvet” oraz twarz domu mody Valentino – w reklamie Givenchy wystąpiła w czarnym garniturze z warstwowymi, przeciętymi w różnych miejscach rękawami.
Liv Tyler – jedna z najbardziej zjawiskowych aktorek przełomu wieków, córka lidera Aerosmith i koleżanka Stelli McCartney – nosi buty Givenchy z obcasem, który przypomina czarci język albo diabli róg.
Julianne Moore – ikona kina, która najlepiej czuje się w dżinsach, militarnej kurtce i wygodnych butach – w reklamie Givenchy nosi komplet (longsleeve i spodnie) w kolorze rażącej czerwieni, a także złoty naszyjnik w formie bardzo grubego łańcucha.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.