Instalacja „Digital Grotesque III” Michaela Hansmeyera – artysty, architekta i eksperta od sztucznej inteligencji – będzie pokazywana od 6 października w Nowym Teatrze w Warszawie w ramach BMW Art Club. Przyszłość to sztuka.
Znane marki coraz chętniej podejmują współpracę ze światem sztuki współczesnej. Ale zaangażowanie BMW w kulturę trwa już od kilkudziesięciu lat poprzez działania z takimi artystami jak Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Jenny Holzer czy Jeff Koons oraz instytucjami rzędu Tate Modern. W Polsce BMW Art Club realizuje projekt pod hasłem „Przyszłość to sztuka”. Marka – mecenas i partner artystek i artystów w Polsce – zaprasza do inicjatywy już po raz trzeci. Pierwsze dwie odsłony powstały z Witkiem Orskim (zainaugurowane dwoma koncertami w sali koncertowej NOSPR w Katowicach oraz w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie) oraz z Borisem Kudličką (w Operze Narodowej w Warszawie).
Już 6 października w Nowym Teatrze w Warszawie, znanym z wielu realizacji na styku sztuk wizualnych, jak choćby wakacyjnej wystawy Zbigniewa Libery kuratorowanej przez Michała Grzegorzka, zostanie zaprezentowany projekt Michaela Hansmeyera. Artysta, architekt i specjalista od nowoczesnych technologii zrealizuje na zamówienie BMW 360-stopniową projekcję multimedialną oraz architektoniczną rzeźbę zaprojektowaną przy użyciu sztucznej inteligencji. Wystawa „Digital Grotesque III” przekroczy granicę tradycyjnego postrzegania sztuki. Niemiecki artysta i programista tworzy formy istniejące zarówno w rzeczywistości wirtualnej, jak również instalacje, przestrzenie i obiekty architektoniczne wytwarzane za pomocą technik drukowania 3D. Jego dzieła prezentowane były m.in. w Grand Palais, Centre Pompidou oraz Palais de Tokyo w Paryżu, Museum of Arts and Design w Nowym Jorku, Martin Gropius Bau w Berlinie. Jest związany z CAAD – katedrą komputerowego wspomagania projektowania architektonicznego – na Wydziale Architektury Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Technologii w Zurychu. – Interesuje mnie, w jaki sposób rozwój technologii redefiniuje na naszych oczach to, co w architekturze i designie możliwe jest do zrobienia, a przede wszystkim do pomyślenia. Algorytmy są narzędziem, które w partnerstwie z człowiekiem jest w stanie pomóc mu zrozumieć siebie, rozpoznać swoje możliwości, a nawet przybliżyć się do uchwycenia natury tak ulotnego pojęcia jak piękno – mówi artysta.
Za ekspozycję odpowiedzialny jest Stach Szabłowski, uznany kurator wystaw i autor tekstów krytycznych. Artysta przygotowuje immersyjną instalację multimedialną oraz dopełniającą świat wirtualny rzeźbę inspirowaną antycznymi kolumnami. Znakiem rozpoznawczym tego twórcy jest zaprzęganie maszyn i inteligentnych algorytmów do poznawania i tworzenia piękna. Jego praktyka artystyczna jest swoistym laboratorium eksperymentowania z nowymi możliwościami, które rozwój inteligentnych technologii otwiera przed nami w dziedzinach kształtowania przestrzeni, a także kreowania piękna, tłumaczy Szabłowski.
Enigmatyczny opis kuratorski zachęca do przekonania się na własne oczy, jaką zagadkę dla widza przygotował artysta. Sztuka niemieckiego artysty wywodzi się z architektury parametrycznej. Zgodnie z tym założeniem zadaje się komputerowi serie różnych, zmiennych wariantów, określa parametry, a komputer buduje z tego konkretne bryły.
Efektem prac Hansmayera jest wizja semifuturystyczna, która nie tylko buduje zaprogramowane bryły, ale także całe architektoniczne konstrukcje. Ten odważny projekt sztuki przyszłości napędzanej duchem postępu rezonuje z ideą marki BMW, która korzystając z nowoczesnych technologii, wyznacza standardy na kolejne dekady.
Wystawa w Nowym Teatrze w Warszawie trwa od 6 do 22 października. Wstęp na wystawę jest wolny.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.