Jak młodzi ludzie zmieniają świat inwestycji?
Na rynek inwestycyjny wkraczają coraz młodsze pokolenia. Santander Bank Polska wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom, oferując kompleksową, międzynarodową obsługę oraz innowacyjne narzędzia inwestycyjne. Czy młodzi inwestorzy różnią się od starszych pokoleń, a jeśli tak, jak kształtują swoje strategie i co ich motywuje, opowiada Wojciech Sieńczyk, dyrektor Obszaru Wealth Management i dyrektor Biura Maklerskiego w Santander Bank Polska.
Czy młody inwestor istnieje? Kim jest i jak inwestuje?
Zdecydowanie tak. Coraz młodsi ludzie inwestują. To zainteresowanie rynkiem finansowym czy kapitałowym pojawia się wcześniej niż w przypadku starszych pokoleń. Potencjalni młodzi inwestorzy są więc lepiej przygotowani i mają większy kapitał.
Jak inwestuje? Stoją przed nim różne możliwości, zupełnie inne niż w ich wieku mieli ich rodzice Jednak odpowiedź na pytanie, jak inwestują młodzi, jest niejednoznaczna. Młodzi ludzie mogą pozwolić sobie na długoterminowe lokowanie kapitału, co otwiera przed nimi każde inwestycyjne drzwi. Tutaj wszystko zależy jedynie od ich skłonności do ryzyka, ilości kapitału, który mają, ale też od wiedzy czy pomysłowości.
Co Santander Bank Polska ma młodym inwestorom do zaoferowania?
Jeśli tych młodych ludzi zdefiniujemy jako urodzonych pod koniec lat 90. i na początku lat 2000, to tym, na czym zależy im najbardziej, jest dostęp do jak najszerszej oferty.
Bez wątpienia tym, co my jako bank z międzynarodową grupą kapitałową możemy zaproponować młodym, jest dostęp do kompleksowej, globalnej oferty. Obecnie obserwujemy dywersyfikację geograficzną kapitału, bez wątpienia sytuacja geopolityczna jest jednym z determinantów tego trendu.
W segmencie Private Banking, jak i w Santander Biuro Maklerskie, którymi mam przyjemność kierować, kładziemy ogromny nacisk na udoskonalanie kanałów cyfrowych. Inwestowanie nie może być żmudnym procesem, dlatego konieczny jest prosty i szybki dostęp do inwestycji za pomocą technologii. Między innymi dlatego na początku października uruchomiliśmy zupełnie nowy serwis dla naszych klientów w Santander Biuro Maklerskie – Inwestor online oraz nową wersję aplikacji mobilnej Inwestor mobile 2.0.
Skąd początkujący inwestorzy powinni czerpać wiedzę o podstawach bezpiecznego inwestowania?
Pierwszym ze źródeł jest rzetelna edukacja. Obecnie młodzi ludzie szukają informacji również w kanałach elektronicznych czy mediach społecznościowych. Kluczowe jest wsparcie merytoryczne młodych inwestorów. Jako Santander Bank Polska bardzo aktywnie uczestniczymy też w różnego rodzaju akcjach edukacyjnych dla młodych inwestorów.
Czy w inwestowaniu przydaje się aplikacja biura maklerskiego?
Zdecydowanie, to jest podstawowe narzędzie dostępu do rynku kapitałowego. To miejsce, w którym inwestorzy składają zlecenia, przeglądają historię już zlożonych czy transakcji. Za pośrednictwem naszego systemu inwestorzy uzyskują zarówno dostęp do rynków krajowych, jak i najważniejszych rynków zagranicznych. Chcemy wyjść naprzeciw potrzebom inwestorów, stąd wspomniany wcześniej nowy serwis w Santander Biuro Maklerskie.
Młodzi chcą zarabiać, tworzyć właśnie biznesy. Czym różnią się ich preferencje inwestycyjne w odniesieniu do starszych pokoleń?
Współczesne pokolenie jest bardziej zamożne niż 50 lat temu, za tym idzie również zupełnie inny apetyt na ryzyko niż w przy padku inwestorów z wieloletnim doświadczeniem.
Młodzi mają czystą kartę – nie przeżyli jakichś znaczących załamań rynku, nie są obciążeni historycznie, ale potrafią podejmować odważne decyzje na podstawie rozsądnej kalkulacji ryzyka.
Inne są też obecne oczekiwania rynku, oczekiwania klientów, wyzwania gospodarki, bo inny jest moment, w którym znajdujemy się jako ludzkość. Należy również wspomnieć o większej dostępności kapitału inwestycyjnego.
Nadchodzi czas zmian właścicielskich w firmach rodzinnych, tworzonych z początkiem kapitalizmu. Dzieci nie zawsze chcą przejmować biznesy rodziców. Jak Santander Bank Polska wspiera te zmiany?
Bardzo często spotykamy się dzisiaj z taką sytuacją, w której firmy rodzinne wypracowały bardzo duży kapitał, a sukcesorzy, czyli dzieci, są oczywiście zainteresowane jego pozyskaniem i inwestowaniem, ale w kompletnie inne działy gospodarki. Dlatego w usłudze Santander Exclusive kontaktujemy naszych klientów z partnerami, którzy w sposób profesjonalny przeprowadzą ich przez proces sukcesji, uwzględniając oczekiwania naszych klientów oraz cele sukcesji.
Jakie trendy pozafinansowe obserwujecie na rynku Private Banking? Jakie nowe rozwiązania Santander Bank Polska wprowadził w ostatnim czasie i jak planuje rozwijać ofertę w tym zakresie w najbliższej przyszłości?
Zacznijmy od procesu sukcesji – służymy referencjami do specjalistów, którzy ten proces zabezpieczą.
Drugi obszar, bardzo ważny, to zainteresowanie globalną obsługą i wsparcie w zakresie dywersyfikacji geograficznej kapitału. Jesteśmy bankiem, który czerpie z prezencji w obu Amerykach, Europie i Azji. Jesteśmy obecni od Dubaju, po Miami, przez główne kraje europejskie, jak Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania czy Szwajcaria.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.