Jubileusz marki Wolford
Z okazji 70-lecia marka uwielbiana przez gwiazdy Hollywood wkracza z flagowym butikiem do warszawskiego Klifu. Przedstawia też ekologiczną kolekcję bielizny oraz odzieży inspirowanej archiwami.
Rajstopy są podstawą garderoby wielu kobiet. Gdy podczas II wojny światowej nylon wykorzystywany do ich produkcji przeznaczono w całości na szycie spadochronów, przedstawicielki płci pięknej przyciemniały nogi pastą do butów. W kolejnych latach niedostatku – okresie PRL-u – z okazji Dnia Kobiet otrzymywały od pracodawców czerwone goździki i parę pończoch. Mniej więcej w tym samym czasie, w 1950 roku, nad Jeziorem Bodeńskim w Austrii założono fabrykę rajstop i skarpet, a „Dolina Krzemowa przemysłu tekstylnego”, jak nazywano te okolice, w szybkim tempie stała się zagłębiem innowacyjnej i wysokiej jakościowo mody. Tą manufakturą był Wolford, niekwestionowany lider branży i pionier bezszwowych projektów, zgodnych z ideą poszanowania środowiska. Lokalizacja w chronionym obszarze zobligowała markę do przestrzegania rygorystycznych zasad ekologicznej produkcji.
Musiało minąć kilkadziesiąt lat, by Wolford podbił serca klientów za oceanem. Stało się to za sprawą jednej z redaktorek amerykańskiego wydania „Vogue’a”, która powracając z Paryża, przywiozła w walizce kilka egzemplarzy rozsławionych w Europie pończoch. Wkrótce nosili je wszyscy – od modelek Thierry’ego Muglera, po Lady Di. Na przestrzeni dekad firma rozwinęła skrzydła, by pod koniec XX wieku wylansować kolorowe legginsy. Przecież diwy disco błyszczały nie tylko wieczorami na rozświetlonym parkiecie, ale także podczas aerobiku z Jane Fondą. Później powstało jeszcze body Athleisure, które w 1999 roku zainspirowało Philippe Starcka do stworzenia dla Wolforda kultowej sukienki Fatal (dzięki elastycznemu materiałowi i bezszwowej konstrukcji może przyjąć dowolną formę: spódnicy, czy bluzki). Historyczna kreacja była nieodłącznym elementem ciążowego stylu Kim Kardashian West.
Ostatnio przyszedł czas na wprowadzenie na rynek biodegradowalnych swetrów oraz t-shirtów. Dzięki temu marka została pierwszą i jedyną na świecie firmą branży odzieżowej z wyróżnieniem Cradle to Cradle Certified Gold. Opracowane przez nią tkaniny można przetworzyć w nawóz, biogaz lub nowe ubrania.
Ze względu na pandemię Wolford przełożył obchody 70. urodzin, ale nie oznacza to, że ich celebracja będzie mniej wyjątkowa. Firma otwiera pierwszy flagowy butik w warszawskiej galerii Klif, a kolekcja powstała na rok 2021 czerpie z archiwów, łącząc pełną gamę nowoczesnych technologii dziewiarskich z tradycyjnym rzemiosłem. Odzwierciedla ewolucję, jaką przeszła marka, by sprostać wymaganiom nowoczesnych kobiet. Jubileusz świętuje wraz z ikonami: subtelnie mieniącym się body Jamaika z delikatnej bawełny, rajstopami Satin Touch 20, które zadebiutowały w 1988 roku, czy sukienką Skinwear z wełny merynosów.
Lata 80. mają Jane Fondę, 90. – Dianę. Przyszedł czas na warszawianki. Która z nas będzie kolejną kobietą Wolforda?