Znaleziono 0 artykułów
19.06.2024

Justyna Kopińska: Film „Biedne istoty” pokazuje radość samodzielnego odkrywania świata

(Fot. materiały prasowe)

Justyna Kopińska w cotygodniowym felietonie poleca film „Biedne istoty” Giorgosa Lanthimosa z Emmą Stone, który można już oglądać na platformie Disney+, widząc w nim pochwałę niezależnego doświadczania, myślenia, przeżywania.

Młoda kobieta zostaje przywrócona do życia przez ekscentrycznego naukowca. Muzyka, zdjęcia, barwy doskonale odzwierciedlają kolejne stopnie w rozwoju intelektualnym Belli.

Wybitny obraz Giorgosa Lanthimosa „Biedne istoty” (teraz film jest dostępny na platformie Disney+) jest nie tylko artystyczną wariacją na temat Frankensteina, lecz także wnikliwą analizą wpływu, jaki mają na nas inni. Co sprawia, że jedni przejmują się losem biednych, a inni odwracają od nich wzrok? Czy mają państwo wrażenie, że niektóre obraźliwe słowa mocniej was dotykają niż inne? Są sytuacje, w których reagujecie nadmiarowo, mimo że później nie rozumiecie własnego wzburzenia?

Magdalena Namysłowska: Jesteśmy zakorzenieni w przekazach transgeneracyjnych 

 „Jesteśmy marionetkami tańczącymi na sznurkach tych, którzy żyli przed nami, a pewnego dnia nasze dzieci przejmą po nas sznurki i będą tańczyły zamiast nas”, pisał George R.R. Martin. Prócz genów, które mogą mieć wpływ na osobowości pozbawione empatii, istotną rolę odgrywają wychowanie, bliscy, rówieśnicy. Mapujemy ich zachowania, a wiele lat później historie, które obserwowaliśmy jako dzieci, wywołują w nas lęk.

Nawet jeśli pacjent przychodzi z problemem zawodowym, to u większości okazuje się, że to problem relacyjny – mówi mi psychiatra Magdalena Namysłowska. – Nie da się rozdzielić relacji w parze od relacji z dzieciństwa. To tam są matryce, jak postrzegamy relacje. Niekiedy pacjenci mówią, że już nie chcą rozmawiać o dzieciństwie. Próbujemy temat od innej strony, ale i tak wracamy do relacji podstawowych, bo tak mocno przez przekazy transgeneracyjne jesteśmy w nich zakorzenieni.

Doktor Godwin Baxter (Willem Dafoe) wyławia ciało młodej kobiety, która skoczyła z Tower Bridge do Tamizy. Ożywia ją z umysłem jej nienarodzonego dziecka.

Bella Baxter zrozumie, jak trudno nie poddawać się oczekiwaniom innych

Godwin nazywany jest przez Bellę „Bogiem”. Ze słów „Boga” Bella (urzekająca Emma Stone) wyciąga własny sens. Wprowadza je w życie natychmiastowo, obsesyjnie, bez względu na konsekwencje. Obserwujemy proces świadomej i nieświadomej manipulacji. Na życie każdego z nas składają się tysiące małych, ludzkich wpływów i przekazów transgeneracyjnych. U Belli, która nie miała szans na spokojne dojrzewanie, widzimy je w przyspieszonym trybie. To, czego smakuje, w jaki sposób kocha, w którą stronę patrzy, zdeterminowane jest przez ludzi, z którymi przebywa. Gdy osiąga pragnienie samostanowienia, dostrzega, jak trudno nie poddawać się oczekiwaniom innych, zarówno etycznym, jak i antyspołecznym.

Może dlatego profesor psychiatrii Bogdan de Barbaro mówi mi, że obecnie ludzie dążą do narcystycznej wersji świata. Nie potrafią być w środku, nie poddawać się społecznym presjom w pracy, w rodzinie, w narodzie i jednocześnie dbać o znaczenie słowa „my”. Oddają się w ręce jednej ze skrajności.

„Biedne istoty” przypominają o znaczeniu naszych wyborów

Bella stanowi wcielenie wiktoriańskiej przygody. Każdy jej dotyk, spojrzenie, żart, taniec wyraża zaangażowanie w świat. Operator Robbie Ryan oraz scenografowie James Price i Shona Heath, korzystając z talentu Stone, wynoszą proste gesty do rangi sztuki absolutnej.

„Biedne istoty” to hołd dla ludzkich wyborów. Nawet w warunkach ekstremalnego planu to my wybieramy, czy odwrócić wzrok, czy zachłysnąć się rzeczywistością. I przede wszystkim – czy powrócić w stronę życia.

*

Rozmowy Kopińskiej z profesorem De Barbaro i doktor Namysłowską w podcaście:

*

Justyna Kopińska Nagradzana dziennikarka i reporterka. Ukończyła socjologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w Stanach Zjednoczonych i Afryce Wschodniej.

Autorka sześciu książek, m.in. Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie”, Polska odwraca oczy”, Lekarstwo dla duszy”.

Twórczość przyniosła jej wiele nagród jako pierwsza Polka została uhonorowana europejską nagrodą European Press Prize w kategorii Distinguished Writing Award. Zdobyła m.in. Nagrodę PAP im. Ryszarda Kapuścińskiego, Grand Press, Nagrodę Newsweeka im. Teresy Torańskiej i Wyróżnienie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego. Dwukrotna laureatka Mediatorów w kategorii Reformator.

Prowadzi podcast „O milimetr do przodu” o drogach do holistycznej poprawy życia. Od 2023 roku jest członkinią Jury Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej.

Justyna Kopińska
  1. Kultura
  2. Kino i TV
  3. Justyna Kopińska: Film „Biedne istoty” pokazuje radość samodzielnego odkrywania świata
Proszę czekać..
Zamknij