Zazdrość, ignorowanie, izolacja w związku to też przemoc. Wiedza o tym jest siłą
„Łobuz kocha bardziej”, „Jest zaborczy, więc mu zależy”, „Krzyczy, ale przecież nie bije” – to tylko kilka z niezwykle szkodliwych stereotypów, które każdego dnia przyczyniają się do cierpienia kobiet na całym świecie. Dlatego o tym, że przemoc może być nie tylko fizyczna, a żaden jej przejaw nie powinien być utożsamiany z miłością, trzeba mówić głośno. Właśnie o tym traktuje kampania YSL Beauty MIŁOŚĆ TO NIE PRZEMOC.
– Projektant Yves Saint Laurent od zawsze walczył o wolność kobiet i łamał stereotypy. Zaprojektował pierwsze spodnie dla kobiet, które wspierały zmiany ruchu feministycznego. Był to prawdziwy manifest będący symbolem wspierania ich niezależności. Pod każdym względem kontynuujemy to dziedzictwo, wspierając niezależność i wolność kobiet. Jednak zdajemy sobie sprawę, że jednym z najpowszechniejszych, a jednocześnie niedofinansowanych zagrożeń dla wolności kobiet jest problem przemocy ze strony partnera – wyjaśnia Krzysztof Bożek, Brand Business Director YSL Beauty.
Trudno z tymi słowami się nie zgodzić, bo statystyki mówią same za siebie – nadużycia ze strony partnera w relacji intymnej są najczęstszymi formami przemocy wobec kobiet. Wystarczy wspomnieć, że aż jedna na trzy z nas doświadcza jej w ciągu życia. To niechlubne zjawisko dotyka osoby należące do każdej grupy społeczno-ekonomicznej, religijnej oraz kulturowej, jednak za najbardziej zagrożone uznaje się kobiety w wieku 16-24 lat. Nie znaczy to jednak wcale, że zagrożone są tylko one — szacuje się że aż 41% Polaków doznaje przemocy pozafizycznej w swojej relacji intymnej. Ofiarą może być więc każdy, bez względu na płeć. Tym bardziej ważne jest, aby wszyscy zrozumieli, że miłość to nie przemoc.
Czym jest przemoc ze strony partnera?
Choć świadomość na temat przemocowych zachowań w relacji intymnej (Intimate Partner Violence) wciąż rośnie, wiele kobiet wciąż nie do końca wie, na czym one polegają. To nie tylko znęcanie się fizyczne, ale też wywieranie wpływu i kontrolowanie obecnej lub byłej partnerki. Charakteryzuje się przemocowymi słowami oraz działaniami, mającymi na celu przejęcie władzy oraz kontrolowanie ofiary.
Przemoc w związku może wydawać się trudna do rozpoznania, ponieważ ma wiele twarzy, z których większość nie jest – tak jak siniaki czy zadrapania – widoczna gołym okiem. Wśród dziewięciu charakterystycznych symptomów wyróżniamy: zazdrość, naruszanie prywatności, kontrolę, poniżanie, ignorowanie, zastraszanie, izolację, szantaż i manipulację.
Kampania YSL i Sexed.pl z Darią Zawiałow
Problem przemocy w relacjach intymnych stoi w sprzeczności z wartościami marki YSL Beauty, z tego też względu podjęła walkę z tym zjawiskiem. Akcja została entuzjastycznie przyjęta przez ambasadorkę marki Darię Zawiałow, która jest jej twarzą. – Wiedza jest siłą, która może pomóc ofiarom przemocy w relacjach. Kampania MIŁOŚĆ TO NIE PRZEMOC zwraca uwagę społeczeństwa na ważny problem o porażającej skali. Tak samo jak YSL Beauty stoję za równością i wolnością wszystkich ludzi – mówi Daria Zawiałow.
W ramach akcji MIŁOŚĆ TO NIE PRZEMOC Yves Saint Laurent Beauty podjęło współpracę merytoryczną z organizacją non-profit SexedPL. Wspomaga ona kampanie nie tylko dzięki swojej eksperckiej wiedzy, ale też udzielając praktycznego wsparcia, dzięki Antyprzemocowej Linii Pomocy, którą marka wspiera również finansowo. W ramach kampanii społecznej 2.10 w domu handlowym Vitkac odbył się także event.
Data 2 października jest nieprzypadkowa, bo to właśnie wtedy świętujemy Międzynarodowy Dzień bez Przemocy. Podczas eventu odbył się panel, w którym wystąpili: Martyna Wyrzykowska — dyrektorka zarządzająca Fundacji Sexed.pl., Michał Sawicki — ekspert Sexed.pl, psycholog, seksuolog i psychoterapeuta, a także Katarzyna Krzywicka-Zdunek i Dorota Peretiatkowicz — badaczki z Socjolożki.pl oraz Marta Niedźwiedzka — psycholożka, sex coach, autorka podcastu „O zmierzchu”.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.