
Maciej Okraszewski z „Działu Zagranicznego” w swoim programie opowiada o sędziach z Kiribati, o handlarzach szmaragdów z Kolumbii i o rodzinie królewskiej z Wielkiej Brytanii. Łukasz Pawłowski i Piotr Tarczyński, twórcy „Podkastu amerykańskiego”, tłumaczą, jak w Stanach Zjednoczonych działają więziennictwo, wybory, wolność. Eksperckie podcasty zapełniają lukę po marginalizowanych w polskich mediach korespondencjach ze świata.
„Podkast amerykański” świętuje czwarte urodziny. Od października 2020 roku Łukasz Pawłowski, dziennikarz, komentator i publicysta, nagrał z Piotrem Tarczyńskim, amerykanistą, pisarzem i tłumaczem, ponad 200 odcinków programu. Słucha ich średnio kilkadziesiąt tysięcy subskrybentów. Do najpopularniejszych tematów należą: kryzys opioidowy, problem otyłości, system więziennictwa i… historia Las Vegas. Tylko dwa odcinki z pierwszej dziesiątki dotyczą bieżących wydarzeń. Pawłowski i Tarczyński nagrywają regularnie, systematycznie, ze scenariuszem w dłoni, ale zdalnie – w studiu spotkali się zaledwie kilka razy. Za swoją działalność otrzymali Nagrodę Radia Zet im. Andrzeja Woyciechowskiego.

Z kolei „Dział Zagraniczny” narodził się w 2010 roku, najpierw jako blog, później podcast. Opowieści Macieja Okraszewskiego o bliskich i dalekich zakątkach świata śledzi nawet 100 tysięcy słuchaczy. Pierwszy odcinek dotarł zaledwie do setki.

Oba podcasty strukturą przypominają przebojowe programy amerykańskiej telewizji „The Daily Show” czy „Przegląd tygodnia: Wieczór z Johnem Oliverem”. Twórcy biorą na warsztat aktualność, palący problem albo niezrozumiałe zjawisko. Rozkładają je na części pierwsze, sięgają do źródeł, po dogłębnym researchu informują, relacjonują, komentują.
Z twórcami „Podkastu amerykańskiego” rozmawiam, gdy świat żyje debatą prezydencką Kamali Harris z Donaldem Trumpem, sondażami, poparciem, którego kandydatce Demokratów udzieliła Taylor Swift. Wyczekiwane wybory odbędą się w USA 5 listopada. Na każdy nowy odcinek – także ten, który jeszcze nie powstał, o wyniku wyborów – czeka dziewięcioletni syn moich przyjaciół. – O, to chyba nasz najmłodszy słuchacz! Do tej pory słyszeliśmy o jedenastoletnim chłopcu, który nas lubi – śmieją się Pawłowski i Tarczyński. Ale „Podkast amerykański” edukuje nie tylko uczniów – przypomina o wartości krytycznego myślenia, sprawdzania informatorów, głosów specjalistów.
– Określam się mianem dziennikarza. W zawodzie pracuję od dwudziestu lat. Podcast stał się nową formą przekazywania wiedzy, a właśnie to uważam za cel dziennikarstwa – tłumaczy Okraszewski, opisując swój system pracy: poszukiwanie, „grzebanie głębiej”, cross-checking. – W sierpniu w Kolumbii snajper zastrzelił handlarza szmaragdów. Wszyscy kojarzą ten kraj z kokainą i z „Narcos”, ale przepływ szmaragdów to równie istotna gałąź gospodarki. O kamienie szlachetne toczą się mafijne porachunki. Przy okazji zabójstwa pojawiła się w mediach informacja, że Kleopatra kochała szmaragdy. Dotarłem do artykułu gemmologa, który podważył tę tezę. Okazało się, że to mit wykreowany przez londyńskich jubilerów z XIX wieku – wyjaśnia.
Cały tekst znajdziecie w nowym wydaniu „Vogue Polska Leaders”. Numer możesz zamówić już teraz. Jest też dostępny w kioskach przez trzy miesiące.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.