Maria Grazia Chiuri kolekcją dla Diora na sezon wiosna-lato 2023 opowiedziała o sobie – Włoszce w Paryżu. Zainspirowała się Katarzyną Medycejską, która w XVI wieku na francuski dwór przywiozła gorsety, koronki i buty na platformach.
Kolekcja Diora nie powstałaby bez… mapy
W archiwach domu mody Maria Grazia Chiuri znalazła plan miasta z czasów Monsieur Diora. Zaznaczono na niej centralny punkt – Avenue Montaigne, gdzie mieszczą się atelier i flagowy butik marki. Na zwyczajnych mapach ta ulica wcale nie mieści się w środku, ale w uniwersum Diora wszystko krąży wokół mody. Mapa zachęciła Chiuri do wyrysowania własnych ścieżek. Jako Włoszka w Paryżu postanowiła napisać kolekcją swoją autobiografię.
Maria Grazia Chiuri inspirowała się Katarzyną Medycejską
A powołała się na inną Włoszkę we Francji – XVI-wieczną królową Katarzynę Medycejską, która kazała zbudować ogrody Tuileries. Inspirując się potężną arystokratką, rozsadzającą ramy swojej epoki, Chiuri po raz kolejny podjęła próbę odpowiedzi na rolę kobiet u władzy. Z epoki Katarzyny projektantka zaczerpnęła także koronki, wysokie buty na platformach i gorsety. Ale te, zamiast więzić, stały się elementem dekoracyjnym. Rozpięte, stanowiły element stylizacji, a nie podstawę stroju, krępującą ruchy.
W kolekcji wiosna-lato 2023 pojawiły się bieliźniane motywy
Oprócz gorsetu dominowały koronki, a także wszelkie wariacje na temat bieliźnianej mody, która wdarła się na salony, w tym braletki, bokserki i szlafroki. Z detali zachwycają także rafia, kwiatowe motywy i konstrukcyjne spódnice, które wyglądały, jakby podtrzymywały je krynoliny. Sylwetki utrzymane w biało-czarno-beżowej tonacji mogłyby z powodzeniem znaleźć się w garderobie kostiumografów „Rodu smoka”.
Maria Grazia Chiuri jak zwykle złożyła hołd kobietom
Projektantka każdą kreacją dąży do wyzwolenia kobiet, pozwalając im na swobodną autoekspresję. Chętnie słucha też rad przedstawicielek najmłodszego pokolenia, w tym swojej córki. Dwudziestoletnia Rachele decyduje, które looki założyłaby na imprezę. Ale ubrania to nie wszystko. Maria Grazia Chiuri niezmiennie współpracuje z artystkami. Tym razem scenografię, będącą reinterpretacją barokowych grot (elementów ogrodów), stworzyła Eva Jospin. Pod koniec pokazu wystąpiła trupa tańca współczesnego pod kierownictwem rodzeństwa Imre i Marnego van Opstalów.
W pierwszym rzędzie zasiadły gwiazdy
Do Paryża na pokaz przyleciały ambasadorki i fanki domu mody. Shailene Woodley wystąpiła w kapeluszu z szerokim rondem, bluzce w groszki i spodniach przypominających bryczesy. Natalie Portman wybrała małą czarną o fasonie peleryny. Katherine Langford postawiła na czerwony garnitur, Alexandra Daddario na bar jacket, Elsa Hosk na dżinsowy total look. Jako modne gotki zaprezentowały się Chiara Ferragni, Rosamund Pike i Olivia Palermo. Kolekcję podziwiały także Iris Law, Maggie Gyllenhaal i Jeanne Damas.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.