Znaleziono 0 artykułów
25.08.2024
Artykuł partnerski

Ku zrównoważonej przyszłości

25.08.2024
Fot. Materiały prasowe

Odpowiedzialność społeczna to jedna z wartości najbardziej zakorzenionych w DNA liczącej ponad 145 lat marki Chantelle. – Pragniemy, aby nasza praca nie tylko spełniała oczekiwania naszych klientów, ale też wyznaczała nowe, wyższe standardy w zakresie zrównoważonej mody – mówi Kamila Gawędzka, Dyrektor Generalna Chantelle Polska.

Jak wartości Chantelle dotyczące inkluzywności, cyrkularności i odpowiedzialności kształtują strategiczny kierunek firmy?

Zaangażowanie się w bardziej odpowiedzialną modę doprowadziło nas do ponownego przemyślenia naszego łańcucha wartości jako całości i komunikowania naszych inicjatyw w sposób odpowiedzialny i przejrzysty. Jako międzynarodowa firma rodzinna o francuskich korzeniach oraz kreatywne studio z ponad 145-letnią tradycją chcemy tworzyć odpowiedzialną modę i działać na rzecz lepszego świata. Promujemy inkluzywność, przełamując stereotypy piękna, oraz odpowiedzialność społeczną i ekologiczną, które są fundamentem naszych działań.

Fot. Materiały prasowe

Zobowiązaliście się m.in. do minimalizowania swojego śladu środowiskowego. Jakie konkretne działania podejmujecie w celu zmniejszenia zużycia energii i ilości odpadów w procesach produkcyjnych?

Na przestrzeni czterech ostatnich lat zredukowaliśmy nasz wpływ na środowisko o około 61%. Osiągnęliśmy to dzięki kluczowym inicjatywom, takim jak reorganizacja oferty na bardziej ekologiczne produkty, przyspieszenie ekoprojektowania we współpracy z dostawcami, zmniejszenie zużycia energii oraz przejście na odnawialne źródła energii. W tym roku przystąpimy do inicjatywy SBT – Science Based Targets, co podkreśla naszą determinację do dalszej minimalizacji emisji gazów cieplarnianych. W 2022 roku przeprowadziliśmy szczegółową ocenę śladu środowiskowego naszej grupy opartą na metodologii OEF – Organisation Environmental Footprint Komisji Europejskiej, obejmującą cały cykl życia produktów – od uprawy włókien, przez produkcję tkanin, aż po transport, odpady i utylizację. Analiza ta objęła również nasze fabryki w różnych krajach, magazyny, centralę, butiki, pojazdy, podróże służbowe i konserwację produktów przez klientów. Na podstawie wyników tych analiz skoncentrowaliśmy się na redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz innych istotnych wpływów na środowisko.

Nie tylko prowadzicie pomiary swojego śladu środowiskowego, ale i dzielicie się ich wynikami z konsumentami, aby zachować przejrzystość w zakresie wpływu działalności marki na środowisko. Czy to podejście zwiększyło zaufanie konsumentów?

Jesteśmy jednym z pierwszych detalistów odzieżowych we Francji, którzy od pierwszego kwartału zeszłego roku umieszczają na swoich stronach internetowych informacje wymagane przez francuską ustawę o przeciwdziałaniu marnotrawstwu na rzecz gospodarki cyrkularnej. Działanie w sposób przejrzysty obejmuje udostępnienie informacji na temat składu, śledzenia pochodzenia i recyklingu naszych opakowań oraz wdrożenie wiarygodnych, weryfikowalnych procesów śledzenia. W 2023 roku ponad połowa produktów wszystkich marek z Grupy Chantelle została wyprodukowana w naszych fabrykach i posiada ocenę środowiskową. Naszym celem jest dzielenie się informacjami o wpływie naszych produktów w 95% kolekcji do 2026 roku, aby klienci mogli dokonywać świadomych wyborów, porównując nasze produkty i ich wpływ na środowisko. Przejrzystość i dostęp do takich informacji zwiększa zaufanie konsumentów, umożliwiając im dokonywanie bardziej świadomych i odpowiedzialnych decyzji zakupowych.

Fot. Materiały prasowe

W jaki sposób balansujecie pomiędzy tradycyjnym rzemiosłem a potrzebą innowacji na rynku bielizny?

Pomimo głębokiego zakorzenienia w ponad 145-letniej tradycji innowacja pozostaje kluczowym elementem naszego DNA. Dowodem na to jest premiera Chantelle One, pierwszego biustonosza cyrkularnego, którego materiały mogą być łatwo odzyskiwane, regenerowane i ponownie wykorzystywane do produkcji nowych produktów. Nasza innowacyjność znajduje również odzwierciedlenie w kultowej już bieliźnie Soft Stretch, która dopasowuje się do każdej sylwetki dzięki formule „one size fits all”, a także w ekologicznie zrównoważonych majtkach menstruacyjnych, będących alternatywą dla tradycyjnych produktów higienicznych. Dodatkowo wprowadziliśmy na rynek Pulpies – najlżejszą bieliznę, jaką kiedykolwiek zaprojektowano.

Jak wyglądał proces tworzenia biustonosza Chantelle One? Jakie wyzwania temu towarzyszyły?

Było to niezwykle wymagające zadanie, ponieważ biustonosze składają się z wielu różnych materiałów, co czyni ich mechaniczne przetwarzanie skomplikowanym i kosztownym. Niemniej jednak w 2021 roku podjęliśmy wyzwanie i wprowadziliśmy na rynek pierwszy na świecie biustonosz w pełni nadający się do recyklingu i zero waste. To przełomowa innowacja wpisująca się w model gospodarki o obiegu zamkniętym. Kolekcja Chantelle One wykorzystuje nowoczesne włókno, które można poddać recyklingowi nawet po zmieszaniu z innymi materiałami, zastępując tradycyjnie stosowany elastan. Resztki naszych tkanin oraz produkty Chantelle One zwrócone przez klientów po użytkowaniu zostaną przetworzone na akcesoria do przyszłych biustonoszy, takie jak haczyki, ramiączka czy fiszbiny. Jednocześnie intensywnie rozwijamy system recyklingu naszych produktów, dążąc do tego, by proces ten można było powtarzać w nieskończoność. Dzięki tym innowacjom zmierzamy do wprowadzenia prawdziwie obiegowej i odpowiedzialnej konsumpcji.

Fot. Materiały prasowe

Jakich innowacji możemy spodziewać się w najbliższej przyszłości?

Obecnie koncentrujemy się na rozwijaniu kolekcji z włókien pochodzących z recyklingu i wprowadzaniu w pełni nadających się do recyklingu opakowań. Implementujemy także technologie śledzenia pochodzenia surowców, aby nasi klienci mieli pełną świadomość, skąd pochodzą materiały użyte do produkcji ich ulubionych produktów. Jakość i trwałość naszych wyrobów są dla nas priorytetem. Dbamy również o to, aby nasze produkty były lekkie, co zwiększa ich ekologiczność podczas transportu. Ponadto optymalizujemy wykorzystanie skrawków materiałów poprodukcyjnych, aby mogły być ponownie użyte, minimalizując tym samym ilość odpadów. Pragniemy, aby nasza praca nie tylko spełniała oczekiwania naszych klientów, ale również wyznaczała nowe, wyższe standardy w zakresie zrównoważonej mody.

Jakie są główne cele Chantelle na najbliższe pięć lat w zakresie zrównoważonego rozwoju?

Nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój znajduje odzwierciedlenie w zobowiązaniu, które podjęliśmy w lipcu 2023 roku – w ciągu 24 miesięcy przedstawimy nasz plan działań w ramach Science Based Target Initiative. Celem jest zgodność z Porozumieniem Paryskim do 2029 roku, co oznacza ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C powyżej poziomów sprzed epoki przemysłowej. Zobowiązaliśmy się do redukcji naszych emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 42% w porównaniu do poziomu z 2019 roku, który stanowi nasz rok bazowy. Nasza strategia opiera się na ambitnych celach, które uzupełniają dotychczasowe działania Grupy Chantelle, mające na celu ochronę środowiska i promowanie zrównoważonego rozwoju. Wierzymy, że te kroki przyczynią się nie tylko do poprawy naszego wpływu na planetę, ale również do wprowadzenia innowacji produktowych i dalszej ekspansji rynkowej, zgodnie z wartościami, które wyznajemy.

Redakcja „Vogue Polska”
  1. Moda
  2. Zjawisko
  3. Ku zrównoważonej przyszłości
Proszę czekać..
Zamknij