Od pereł Holly Golightly po torebkę Birkin Margot Tenenbaum – przypominamy cztery kultowe przedmioty filmowych bohaterów, które nie tylko skrywały znaczący dla narracji przekaz, ale zmieniły bieg historii mody.
„Genialny klan” Wesa Andersona i torebka Hermèsa
Najdroższa torba na świecie, zaprojektowana w 1984 roku z myślą o Jane Birkin, której słynny pleciony koszyk nie mieścił się w samolotowym schowku, szybko stała się przedmiotem pożądania wśród wysokiej klasy. W świadomości szerszej publiczności zaistniała na początku XXI wieku, a dokładnie w 2001 roku wraz z premierą filmu Wesa Andersona „Genialny klan”. Popularna wśród elity torba stała się nieodłącznym elementem stylu granej przez Gwyneth Paltrow Margot Tenenbaum. „Genialny klan” sprawił, że Birkin zapisała się w masowej świadomości, stając się przedmiotem marzeń i aspiracji. Dzisiaj najtańsza wersja modelu kosztuje około 64 tysięcy złotych i, by ją zdobyć, trzeba dowieść, że jest się stałym klientem domu mody.
„Piękność dnia” Luisa Buñuela i czółenka Rogera Viviera
Czarne, skórzane, lakierowane czółenka ze srebrną klamrą – kwintesencja paryskiego szyku, nieodłączny element stylu Séverine granej przez Catherine Deneuve w „Piękności dnia” Luisa Buñuela. Klasyczny model butów Rogera Viviera, choć opatentowany już w 1942 roku, swoją premierę miał dopiero 23 lata później, w 1965 roku. Francuski projektant obuwia podkreślał wtedy, że za cel obrał sobie dostosowanie mody i akcesoriów haute couture do szerszej klienteli. Przyznał, że myślał o kobietach, które pracują i podróżują i których buty powinny być proste, wyrafinowane i wygodne. Nienaganne, wypolerowane buty podkreślają kontrast między życiem codziennym bohaterki i tym sekretnym. – Catherine już na zawsze pozostanie częścią historii domu Rogera Viviera, bo to właśnie ona pokazała światu słynne buty z klamrą – podkreślał w rozmowie z brytyjskim „Vogiem” obecny dyrektor kreatywny marki Gherardo Felloni.
„Taksówkarz” Martina Scorsese i okulary American Optical
Nosił je Neil Armstrong podczas podróży na Księżyc, nosił i Robert de Niro w słynnym „Taksówkarzu” Martina Scorsese. Co ciekawe, ten drugi bardziej przyczynił się do uzyskania przez nie statusu amerykańskiej ikony. Mowa o okularach przeciwsłonecznych American Optical, a dokładnie o modelu AO Original Pilot – klasycznych awiatorach w złotej cienkiej oprawie z butelkowozielonymi szkłami. Okulary stają się tu ważnym elementem nie tylko jego stylu, ale i przekazu filmu. Odgrywają symboliczną rolę w definiowaniu stanu psychicznego bohatera i jego systematycznej przemiany. Im bardziej się od rzeczywistości izoluje, tym częściej pilotki lądują na jego nosie.
„Śniadanie u Tiffany’ego” Blake’a Edwardsa i naszyjnik z pereł
Opadające na obojczyki perły, mała czarna sukienka od Givenchy, długie rękawiczki operowe, charakterystyczny wysoki kok, ciemne okulary przeciwsłoneczne – czy istnieje bardziej ikoniczny i częściej odtwarzany w popkulturze kostium filmowy? Legendarny projekt został stworzony przez Rogera Scemama, francuskiego kreatora regularnie pracującego z takimi domami mody haute couture, jak Dior, Givenchy, Lanvin czy Yves Saint Laurent. Dla Edith Head perły były oczywistym wyborem, bo podkreślały aspiracje granej przez Audrey bohaterki – poszukiwaczki, uwodzicielki, wolnej duszy. W 1961 roku, tuż po premierze filmu, popularność tego typu biżuterii i jej sprzedaż znacznie wzrosły.
Cały tekst przeczytasz w listopadowym numerze „Vogue Polska” poświęconym związkom mody i kina. Wydanie możesz teraz zamówić z wygodną dostawą do domu.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.