Znaleziono 0 artykułów
19.05.2024
Artykuł partnerski

Lexus jako czas i światło na tegorocznym Milan Design Week

19.05.2024
Instalacja „Beyond the Horizon” podczas Milan Design Week (Fot. Materiały prasowe)

Gdyby kosmici ukradli nam Słońce, podobno nie wiedzielibyśmy o tym przez całe 8 minut i 20 sekund, zanim nasz świat pogrążyłby się w ciemnościach Kosmosu. Tyle bowiem zajmuje światłu dotarcie do naszej planety. Czas i światło to także motywy przewodnie tegorocznych instalacji Lexusa na słynnym Milan Design Week, który właśnie zakończył się w Mediolanie.

W przestrzeni Art Point oraz Art Garden mediolańskiego Superstudio Più marka prezentuje wystawę „Time”, na którą składają się dwie frapujące instalacje: „Beyond the Horizon” i „8 Minutes and 20 Seconds”. Główną inspiracją dla artystów jest rzeźbiarskie studium koncepcyjne elektrycznego modelu Lexus LF-ZC.

Obie prace stanowią wielopoziomową alegorię priorytetów rozwojowych marki Lexus: zerowej emisyjności na każdym etapie i w każdej dziedzinie działalności. Staje się to możliwe, gdy poświęci się odpowiedni czas oraz zgodnie z japońską ideą Kaizen – ciągle doskonali (np. zdobyte umiejętności). Dlatego Lexus patrzy szerzej i dalej. Już na etapie produkcji uwzględnia wpływ pojazdu na środowisko nie tylko przez czas jego użytkowania, lecz także bierze pod uwagę, co stanie się z nim, gdy dobiegnie kres jego używalności. To innowacyjne podejście skupia się na odzyskiwaniu i wtórnym wykorzystaniu materiałów, by domknąć cykl obiegu materii – dokładnie tak, jak dzieje się to w przyrodzie.

Samochód i sztuka? Samochód to sztuka

Jak mówi Simon Humphries, Lexus Chief Branding Officer:

Lexus od zawsze stara się łamać konwenanse świata luksusowej motoryzacji. Poprzez nasze produkty i usługi chcemy wykraczać poza oczekiwania klientów i oferować im niesamowite doświadczenia. Wystawa „Time” bazuje na naszej koncepcji, w której czas i doświadczenia są nierozłączne. Czas nie mija po prostu – to początek wszystkich unikalnych wrażeń. Filozofia Lexusa jest zorientowana na człowieka. Wierzymy, że zapewnianie ludziom wyjątkowych doświadczeń w epoce, w której technologia pozwoli samochodom przewidywać i ewoluować wraz z klientem, zaczyna się od zbadania relacji między człowiekiem a samym czasem.

Instalacja „Beyond the Horizon” podczas Milan Design Week (Fot. Materiały prasowe)

Czas obejrzeć „Time”

„Beyond the Horizon” to instalacja zaprojektowana przez Hidekiego Yoshimoto – jego interaktywna wizja, w której aspekty dotyczące doświadczania i mobilności są ściśle związane z cyfrowym dialogiem między użytkownikiem a pojazdem. Składa się z wielu – pozornie jednakowych – wertykalnych obiektów wywołujących unikalne efekty świetlne, które budują indywidualną atmosferę.

Centralną część instalacji zajmuje LF-ZC jako symbol przyszłości, mobilności i innowacyjności. Znaczącym elementem kompozycji jest projekcja ciągle zmieniającego się horyzontu. Wyświetlana na ogromnym ekranie łączy najnowszą technologię z ponad 1500-letnim kunsztem tworzenia tradycyjnego japońskiego papieru washi z Echizen. Powierzchnia projekcyjna z włókien bambusowych odwołuje się do materiałów z nowoczesnego wnętrza Lexusa LF-ZC, będącego jednocześnie ukłonem w stronę dorobku i perfekcji rzemiosła Kraju Kwitnącej Wiśni.

Hideki Yoshimoto, autor instalacji „Beyond the Horizon” (Fot. Materiały prasowe)

Układowi wizualnemu towarzyszy utwór „Abstract Music” skomponowany przez Keiichiro Shibuyę. Dźwięki docierające do nas zewsząd w obrębie instalacji powstają na bieżąco, generowane na podstawie ogromnej ilości danych. Dzięki temu uświadamiamy sobie, jak unikatowa jest każda jednostka czasu – niepowtarzalna, złożona i wciąż ewoluująca.

Podobne odczucia wywołuje instalacja „8 Minutes and 20 Seconds” autorstwa Holenderki Marjan van Aubel. Jest odzwierciedleniem prototypu LF-ZC w skali i wykorzystuje energię słoneczną przechwyconą przez organiczne ogniwa fotowoltaiczne (OPV). Odkryjemy tu realny potencjał synergii człowieka ze środowiskiem naturalnym. Ciągły obieg energetyczny nawiązuje do zeroemisyjnych celów Lexusa. Również w tej pracy pojawia się motyw innowacyjnej bambusowej tkaniny. Interakcja z nią sprawia, że za jednym dotknięciem czujnika wywołujemy nasz własny, „osobisty” wschód Słońca, a dookoła słychać kojący szelest bambusowych liści.

Bambus to niejedyny roślinny surowiec chętnie wykorzystywany obecnie przez markę. Elementy drzwi produkowane są z łodyg ketmii konopiowatej, nazywanej kenafem. Zapewnia lepsze wygłuszenie, nie obciąża pojazdu, a pozyskiwanie tego surowca nie wiąże się z eksploatacją lasów.

Marjan van Aubel, autorka instalacji „8 Minutes and 20 Seconds” (Fot. Materiały prasowe)

Światło nie bez powodu towarzyszy tegorocznej wystawie Lexusa. Brian Bolain, General Manager Lexus International, nie kryje, że oświetlenie wnętrza pojazdu stanowi istotny element strategii rozwoju marki. Światło, które ewoluuje, zmienia się, dostosowuje i reaguje na użytkownika. Jest to możliwe dzięki ciągłej aktualizacji oprogramowania, tak aby pojazd wykraczał poza tradycyjną rolę środka transportu i prowadził swoisty cyfrowy dialog z człowiekiem.

Vice President Toyota Motor Europe Pascal Ruch podkreśla, że przyszłe produkty marki Lexus będą jeszcze mocniej reprezentować rozwój technologiczny:

Nasz kolejny system operacyjny ARIN lepiej zrozumie i wykorzysta zebrane informacje dotyczące nawyków i preferencji użytkowników – zarówno kierowcy, jak i pasażerów – by móc im zapewnić perfekcyjnie spersonalizowane doświadczenie. Nie oznacza to, że jako kierowcy staniemy się bardziej pasywni, lecz raczej – że dostarczane przez pojazd wrażenia będą unikatowe dla każdego z użytkowników.

Instalacja „8 Minutes and 20 Seconds” (Fot. Materiały prasowe)

Aby udało się zrealizować te i wiele innych aspiracji, dla Lexusa pracują trzy duże zespoły projektowe: we Francji, w Japonii i Stanach Zjednoczonych. Dodatkowo od prawie 20 lat Lexus otwiera się na współpracę z przedstawicielami świata sztuki i szeroko pojętego wzornictwa. Zaprasza do współpracy twórców, dając im szansę (niejednokrotnie po raz pierwszy w karierze) na zaistnienie i zaprezentowanie swoich możliwości.

Lexus LBX podczas Milan Design Week (Fot. Materiały prasowe)

Gdy priorytetem jest dobro, wszystko wydaje się jasne jak Słońce?

Odpowiedzi projektowe skupiają się na zagadnieniach zarówno globalnych, jak i związanych ze środowiskiem, z którego pochodzą poszczególni twórcy. Zgłaszane prace skupiają się na utrzymaniu oraz poprawie zdrowia i życia, na przykład poprzez systemy pozyskiwania wody na terenach pustynnych. Inne – na dorobku kulturowym Japonii, tak ważnym dla marki Lexus. Ocena prac konkursowych i wybór zwycięzcy to niezwykle trudne zadanie.

W przeszłości projektanci skupiali się głównie na wyglądzie pojazdu. Jednak w miarę ewolucji marki priorytetowe staje się to, w jaki sposób samochód będzie odczuwany. Tu bowiem rodzą się emocje. A emocje prowadzą do pojawienia się więzi.

Lexus LBX podczas Milan Design Week (Fot. Materiały prasowe)

W naszej wizji tworzenie relacji z użytkownikiem rozpoczyna się już na etapie pierwszego cyfrowego kontaktu, na przykład za sprawą konfiguratorów online. Ta pierwsza styczność ma dawać szeroką personalizację, jeszcze zanim przekroczysz próg salonu. A gdy nastąpi ten moment, chcemy mieć pewność, że będzie to relacja „one to one” zgodnie z filozofią Lexusa – podsumowuje Pascal Ruch.

Cyfrowe tło powstawania naszej więzi z samochodem wcale nie koliduje z realnością relacji. Co więcej – czyni nas po prostu na nowo jeszcze bardziej ludzkimi.

Fryderyk Zyska
  1. Kultura
  2. Design
  3. Lexus jako czas i światło na tegorocznym Milan Design Week
Proszę czekać..
Zamknij