Znaleziono 0 artykułów
03.05.2020

#majowkazvogue: Oglądaj z nami filmy artysty Nicholasa Mangana

03.05.2020
(Fot. Materiały prasowe)

Już dziś o godzinie 12:00 wspólnie z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie udostępnimy dla was trzy filmy Nicholasa Mangana. Każdy z nich to część większych projektów artysty, który swoje prace opiera na badaniach archiwalnych i poszukiwaniach artystycznych, ale także wnikliwym śledztwie.

Filmy australijskiego artysty: „Progress In Action”, „Nauru – Notes from a Cretaceous World” i „Limits to Growth – A numismatic study of dead and dying currencies” stanowią część programu towarzyszącego wystawie „Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany”. Jej tytuł zaczerpnięto z książki „Upadek cywilizacji zachodniej. Spojrzenie z przyszłości Naomi Oreskes i Erika M. Conwaya z 2014 r. W publikacji tej „wiekiem półcienia” nazywa się nasze czasy widziane przez bohatera z przyszłości jako „okres antyintelektualizmu, który (...) uniemożliwił podjęcie działań opartych na wiedzy naukowej”.
(Fot. Materiały prasowe)

„Progress In Action” (Postęp w akcji, 2013), 4,18 min.

Film „Progress In Action” powstał w hołdzie dla Rewolucyjnej Armii Bougainville, która walczyła w latach 1988-1998 o niepodległość Bougainville, prowincji Papui-Nowej Gwinei. Zobaczymy w nim między innymi, jak mieszkańcy wyspy, odcięci podczas konfliktu zbrojnego od źródeł energii i żywności, tworzą własne rozwiązania inżynierskie ułatwiające funkcjonowanie, np. z orzechów kokosowych produkują biopaliwo.

„Nauru – Notes from a Cretaceous World” (Nauru – notatki ze świata kredy, 2010), 14,50 min.

Nicholas Mangan śledzi historię stożków z wapienia koralowego, przewiezionych z wyspy Nauru do Melbourne jako dekoracja wieżowca Nauru House, zbudowanego w 1977 roku. Budynek ten był symbolem bogactwa tego niewielkiego państwa, którego główne źródło dochodów stanowiły kopalnie fosforytów, wydobywanych na potrzeby produkcji nawozów. Przemysł ten doprowadził do dewastacji środowiska i upadku rolnictwa na wyspie. 

(Fot. Materiały prasowe)

„Limits to Growth – A numismatic study of dead and dying currencies” (Ograniczenia wzrostu - numizmatyczne studium martwych i umierających walut, 2017), 8,53 min.

Trzeci film Mangana opiera się na porównaniu dwóch walut: współczesnej kryptowaluty bitcoin oraz kamieni rai, używanych w przeszłości jako środek płatniczy przez rdzenną ludność wysp Yap w archipelagu Karolinów. Wirtualne bitcoiny artysta zderza z kamieniami rai, czyli kamiennymi dyskami ważącymi kilka ton.

 

Redakcja Vogue.pl
  1. Kultura
  2. Sztuka
  3. #majowkazvogue: Oglądaj z nami filmy artysty Nicholasa Mangana
Proszę czekać..
Zamknij