Małe kroki. Duża zmiana. Razem z Zalando
Stosując zasady zrównoważonego rozwoju, swobodnie można robić dobrą modę: różnorodne rzeczy, które łączy – oprócz etycznych źródeł – wysoka jakość. Dowiodły tego skandynawskie marki, które we współpracy z Zalando zrobiły specjalną kolekcję. Oglądaliśmy prezentację w Kopenhadze.
Nowy Jork, Londyn, Paryż, Mediolan co sezon ścierają się w walce o miano najważniejszej stolicy mody. Tymczasem spokojna Kopenhaga wyrasta na liderkę zmian w działaniach branży na rzecz ochrony planety. Organizatorzy tygodnia mody w duńskiej stolicy zaprezentowali niedawno trzyletni plan redukcji negatywnego efektu wydarzenia na środowisko naturalne. Uczestniczące w nim marki będą musiały w tym czasie sprostać wymaganiom postawionym przez organizatorów i pokazywać kolekcje stworzone wyłącznie w oparciu o zasady zrównoważonej mody.
Nie bez przyczyny to właśnie w Kopenhadze tuż przed rozpoczęciem tygodnia mody, Zalando zaprezentowało wyjątkową, limitowaną kolekcję. Jedna z największych platform zakupowych i lifestyle’owych zaprosiła do współpracy dziewięć skandynawskich marek będących liderami w zrównoważonej modzie: Blanche, Bruuns Bazaar, Designers Remix, Filippa K., Han Kjøbenhavn, Holzweiler, House of Dagmar, Libertine Libertine i Won Hundred.
– Ta współpraca jest kontynuacją celów Zalando, jakie postawiliśmy sobie w zakresie zrównoważonego rozwoju – mówi Jonny Ng, Director Marketing Strategy & Campaigns w Zalando.
Damska kolekcja o nazwie Małe kroki. Duża zmiana. Razem z Zalando to propozycja na sezon wiosnę-lato 2020. Premierę podziwialiśmy podczas wieczoru zorganizowanego w Państwowym Muzeum Sztuki w Kopenhadze.
Wśród zaproszonych gości znaleźli się europejscy dziennikarze oraz topowe influencerki, m.in. Karin Teigl, która pełniła rolę gospodyni wieczoru. Współzałożyciel Zalando David Schneider opowiedział o pracy nad tym wyjątkowym projektem i celach, które platforma zamierza osiągnąć w niedalekiej przeszłości. Uczestnicy panelu dyskusyjnego, w którym oprócz przedstawicieli Zalando wzięli udział reprezentanci marek, rozmawiali o tym, jak powinna zmienić się produkcja ubrań, żeby przestała szkodzić, a zaczęła służyć planecie. Mówiono o niezbędnych regulacjach prawnych wspierających zrównoważoną modę i o tym, że aby wszystko się udało, trzeba działać wspólnie.
O tym, że jest to możliwe świadczyła zaprezentowana kolekcja. Zobaczyliśmy 70 projektów stworzonych w szacunku dla środowiska – z organicznej bawełny, trwałego trioctanu, jeśli poliestru, to wyłącznie z recyklingu. Nadruki miały certyfikat OEKO-TEX. W produkcji ubrań ograniczono zużycie surowców naturalnych i wody, unikano szkodliwych pestycydów. Skandynawskie marki dowiodły, że stosując zasady zrównoważonego rozwoju, swobodnie można robić dobrą modę: różnorodne rzeczy, które łączy – oprócz etycznych źródeł – wysoka jakość.
Co znajdziemy w kolekcji? T-shirty, koszula, sukienka oraz beżowe spodnie z delikatnie rozszerzaną nogawką to propozycje marki Blanche, która w swojej działalności kieruje się hasłem Kupuj mnie – inwestuj lepiej. Kobiece sukienki i bluzki Bruuns Bazaar – marki, która do 2020 roku chce pracować wyłącznie na tkaninach w 100 proc. przyjaznych środowisku, zdobią bufiaste rękawy oraz kobiece falbanki. Podobne elementy znajdziemy w ubraniach Designers Remix, którzy uzupełniają je połyskującym garniturem w odcieniu intensywnego różu. Minimalistyczne spódnice, bluzki, a także granatowy komplet to propozycja marki Filippa K. podkreślającej, że kiedy chodzi o jakość i idealne dopasowanie, nie ma miejsca na kompromisy. Han Kjøbenhavn pokazał uniseksowe fasony, które spodobają się fankom sportowego stylu – gradientowe spodnie, t-shirty i bluzy. Do kupowania ubrań dobrej jakości i dbania o te już posiadane zachęca marka Holzweiler, wśród projektów której znajdują się m.in. raglanowe sukienki i topy. W kolekcji House of Dagmar dominuje organiczna bawełna i poliester uzyskany z recyklingu. Libertine Libertine stawia na styl boho, a marka Won Hundred bawi się fasonem dżinsów i t-shirtów.
– Zdajemy sobie sprawę z tego, że nasi klienci Premium oczekują produktów cechujących się nie tylko wysoką jakością i modnym wzornictwem, ale również zrównoważonym podejściem – mówi Lena-Sophie Roeper, Head of Buying Premium and Sports w Zalando. Zaprezentowana w Kopenhadze kolekcja jest następstwem pierwszej poświęconej zrównoważonej modzie kampanii Zalando oraz opublikowania przez markę Strategii Zrównoważonego Rozwoju 2023 – do.MORE.
Modele z kolekcji Małe kroki. Duża zmiana. Razem z Zalando są w sprzedaży od 27 stycznia.