W ramach międzynarodowego projektu „Connected” dizajnerzy z całego świata zbadali, jak zmieniła się ich praca podczas pandemii. Polska dizajnerka, Maria Jeglińska-Adamczewska opowiedziała o wrażeniach z udziału w projekcie.
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC), zakład produkcji mebli Benchmark oraz Muzeum Designu w Londynie w czerwcu zaprosili projektantów do wspólnego działania. W ramach inicjatywy „Connected” dziewięcioro projektantów miało za zadanie stworzyć stoły i krzesła, które spełnią oczekiwania związane z pracą i życiem w domu.
Projekt Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej dla „Connected”
Wśród nich znalazła się Polka, Maria-Jeglińska-Adamczewska, jedna z najbardziej obiecujących polskich dizajnerek. Jej projekty charakteryzują się prostotą i funkcjonalnością. Zajmuje się różnorodnym wzornictwem – od drobnych przedmiotów codziennego użytku, przez meble, aż po aranżację wnętrz. W projekcie „Connected” najbardziej docenia jego niekomercyjny charakter. – Pomysłodawcy „Connected” postawili dizajnerom zadanie skonstruowania stołów i krzeseł, łączących ludzi. W tej chwili wciąż pracuję nad koncepcją. Interesuje mnie tworzenie przedmiotów, które plasują się gdzieś pomiędzy architekturą a meblami – pozwalają ludziom tworzyć własną przestrzeń. Analizowałam typologię krzeseł biurowych, a także przeprowadziłam badania nad społecznością Szejkersów – samowystarczalną grupą ludzi żyjących i pracujących w tej samej przestrzeni. Myślę o wykorzystaniu drewna z amerykańskiej wiśni i poddanego obróbce parowej klonu, i chyba je połączę. Uwielbiam kolor i usłojenie wiśni. Chciałabym móc to wszystko wykorzystać w swoim projekcie – mówi projektantka.
„Tęsknię za normalną pracą”
Dizajnerka rozwinie koncepcję w ramach współpracy online z wybranym pracownikiem zakładu Benchmark. Będzie to utrudnione zadanie, odbiegające od dotychczasowej pracy. – Cieszę się na współpracę z zakładem Benchmark, bo wiem, że to profesjonaliści od drewna, a ja od dawna chciałam z tym materiałem pracować. Jesteśmy naprawdę dobrze przygotowani i zaopatrzeni w filmy demonstrujące możliwości zakładu. Ale nadal jest to oczywiście frustrujące. Udanie się do warsztatu przyspieszyłoby cały proces – moglibyśmy wówczas zobaczyć coś, czego obiektyw aparatu nie jest w stanie uchwycić. Tęsknię za normalną pracą – opowiada.
Kto znalazł się w gronie projektantów?
Projektanci zostali poproszeni o nagrywanie procesu tworzenia mebli w formie wideobloga. Oprócz Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej w projekcie „Connected” biorą udział: Maria Bruun (Dania), Jaime Hayon (Hiszpania), Sabine Marcelis (Holandia), Sebastian Herkner (Niemcy), Ini Archibong (Szwajcaria), Heatherwick Studio (Wielka Brytania), Studio Swine (Wielka Brytania/Japonia) i Studiopepe (Włochy).
Prace zostaną zaprezentowane w Muzeum Designu w Londynie w ramach instalacji o nazwie „Connected”, gdy tylko muzeum otworzy się dla publiczności.
Kim jest Maria Jeglińska-Adamczewska?
Maria Jeglińska-Adamczewska urodziła się w 1983 roku w Fontainebleau. W 2007 roku ukończyła studia z wzornictwa przemysłowego na ECAL i zdobyła stypendium fundacji IKEA. Pracowała dla Galerie kreo w Paryżu, Konstantina Grcica w Monachium i Aleksandra Taylora w Londynie. W 2012 roku otworzyła Biuro Projektowania i Badań. Zajmuje się projektami z zakresu wzornictwa przemysłowego, wystawami i pracą badawczą w dziedzinie designu. Do jej klientów należą m.in. Ligne Roset, Kvadrat, Actus, Vitra, 1882 ltd, St Etienne Design Biennale i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.