Dlaczego coraz chętniej wybieramy roślinne zamienniki mleka?
Każdy z nas ma poranny rytuał, bez którego nie wyobraża sobie dnia. I choć dla każdego będzie on inny, u większości pojawi się jeden stały punkt: kawa. Okazuje się jednak, że o ile wielu miłośników małej czarnej pije ją z mlekiem krowim, o tyle coraz częściej sięgamy po jego roślinne zamienniki.
Śniadanie ze znajomymi, randka, spotkanie biznesowe, a czasem po prostu zwyczajny poranek — każde z tych z pozoru zwyczajnych wydarzeń może stać się okazją do spróbowania czegoś nowego i poszerzenia kulinarnych horyzontów. Wystarczy, że sięgniemy po kawę i dokonamy mniej oczywistego wyboru. Średnia czy duża? Z syropem smakowym czy z cukrem? Na miejscu czy na wynos? Nasuwających się w kontekście kawy pytań jest wiele. A coraz częściej dołącza do nich jeszcze jedno: z mlekiem krowim czy może z napojem roślinnym? Co ciekawe, ta druga opcja zyskała ostatnio na popularności. I nic dziwnego, bo napój roślinny Oatly, oprócz nowych doznań smakowych, oferuje zupełnie inną jakość w codziennych rytuałach.
Zdrowa i smaczna alternatywa dla tradycyjnego mleka
Puszysta pianka, łagodny smak i to wyjątkowe połączenie z esencją palonych ziaren — wielu z nas nie wyobraża sobie dnia bez kawy z mlekiem. Ale mleko krowie przestało być już jedyną możliwością. Okazuje się, że coraz więcej z nas wybiera jego roślinne zamienniki, które – szczególnie w przypadku młodych ludzi – stają się nieodłącznym elementem porannego rytuału picia kawy. Mowa tu zarówno o weganach, jak i o osobach, które nie tolerują laktozy albo zmagają się z alergiami pokarmowymi. Po napoje roślinne sięgają też ci, którzy pragną skosztować czegoś nowego. Najnowsze badanie instytutu GIM na zlecenie Oatly pokazuje, że aż 57 proc. Polaków spróbowało napoju owsianego w kawie właśnie z czystej ciekawości nowych doznań1.
Niezależnie od tego, z jakiego powodu wybierzemy wegański napój, będzie on zdrową i smaczną alternatywą dla mleka krowiego, która odmieni nasz codzienny rytuał picia kawy. W Danii czy Szwecji najbardziej trendy bary i kawiarnie serwują kawę z napojem owsianym częściej niż tę z mlekiem krowim. I wszystko wskazuje na to, że niebawem w dużych miastach w Polsce może być podobnie. Bo fala napoju owsianego ruszyła, wywołując przemianę polskiej sceny kawowej. Goście wyspecjalizowanych kawiarni poszukują nowych doznań smakowych, jakie oferuje Oatly. Ślepy test smaku zlecony przez markę przyniósł zaskakujące rezultaty: połowa jego uczestników wolała kawę z napojem owsianym od tej z mlekiem krowim, co burzy mit o dominującej przewadze tradycyjnych opcji.
– W świecie speciality coffee liczy się przede wszystkim jakość i harmonia smaków. Napój owsiany doskonale podkreśla naturalne nuty kawy, dlatego tak chętnie sięgają po niego prawdziwi pasjonaci — wyjaśnia Sławek Saran, współwłaściciel kultowej kawiarni Forum w Warszawie, jeden z najbardziej uznanych baristów w kraju.
Oatly: Nie tylko do kawy
Napoje roślinne jeszcze kilka lat temu wydawały się alternatywą dla nielicznych, obecnie coraz częściej wybiera je nowe pokolenie poszukiwaczy smaku. Mowa tu o kawie, jak również o innych porannych rytuałach. Owsianka, muesli czy naleśniki — wszędzie tam, gdzie podstawą jest mleko, coraz chętniej sięgamy po napój roślinny.
Szczególnie jest to widoczne w domach młodych profesjonalistów, dla których śniadanie to nie tylko pierwszy posiłek dnia, ale też moment świadomego wyboru i przyjemności. Bo kultura jedzenia dynamicznie się rozwija, a wraz z nią zmieniają się nasze kuchnie i jadalnie. Wolimy dziś minimalistyczne, jasne przestrzenie i starannie dobrane dodatki. Każdy element większej całości ma znaczenie. Co ważne, ten trend wykracza daleko poza modę wystroju wnętrz – to głęboka przemiana w podejściu do żywności i większa otwartość na nowe doznania smakowe. Z badań Oatly wynika, że rekomendacje bliskich (35 proc.) i poszukiwanie zdrowszych opcji (17 proc.) dodatkowo napędzają ten trend2. Nic więc dziwnego, że kawiarnie rozszerzają swoje menu, powstają nowe wegańskie koncepty gastronomiczne, a konsumenci coraz śmielej eksperymentują we własnych domach.
– Obserwujemy, jak Polska staje się jednym z najbardziej dynamicznych rynków w Europie, jeśli chodzi o otwartość na kulinarne innowacje. Wierzymy, że ta tendencja będzie się tylko umacniać i otwierać nowe możliwości dla innowacji w menu i kulinarnych doświadczeń – mówi Svenja Fritz, General Manager DACH & PL w Oatly. – To, co rozpoczęło się od ciekawości, przerodziło się w trwałą zmianę nawyków żywieniowych – dodaje.
Nowe pokolenie coraz częściej wybiera napoje roślinne również dlatego, że to, co dodajemy do kawy, jest wyrazem naszego stylu życia i świadomości kulinarnej.
1 Badanie smaku metodą ślepego testu przeprowadzone na zlecenie Oatly z niezależnym instytutem badań rynkowych GIM, polegało na podaniu 300 uczestnikom kawy przelewowej z Oatly Barista Edition i kawy przelewowej z mlekiem krowim, 08/2024.
2 Ibidem.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.