Podczas największego festiwalu fotografii w Polsce, który potrwa do 26 czerwca, zobaczymy prace artystów, którzy w czasach kryzysu łapią za aparat, żeby przepracować trudne tematy: od pożarów na Syberii, przez uliczne protesty, po sytuację na Białorusi.
„Jaki mamy budżet?”, Ada Zielińska
Uszczuplone budżety, poobcinane granty, brak dotacji dla kluczowych instytucji – dla artystów to jasny sygnał, że na uprawianie sztuki mogą sobie pozwolić tylko dzięki niezależnym źródłom finansowania. Tymczasem w galerii, w której o pieniądzach mówić nie wypada, Ada Zielińska pyta wprost o budżet. Zdjęcia pieniędzy w kartonach, oponach czy różowym dymie mogą przypominać kadry filmów z lat 90. albo amatorskich teledysków hiphopowych. Ta beka, improwizacja, low cost stają się sztuką wystawianą w poważnej galerii, na poważnym festiwalu.
„Tomasz Machciński. Tysiące twarzy, setki miraży”, Tomasz Machciński
– Nie używam peruk ani trików. Wykorzystuję wszystko, co dzieje się z moim organizmem – odrastanie włosów, ubytek zębów, choroby, starzenie się. Dzieło sztuki to ja, Tomasz Machciński – mówi artysta. Z wykształcenia jest mechanikiem, mieszka w Kaliszu, a od 55 lat tworzy jeden konsekwentny projekt – jak aktor wciela się w postacie z różnych kultur i zakątków świata, a potem wykonuje autoportret. „Rekonstruuje je, a zarazem przetwarza i kwestionuje stereotypowe kategorie dzielące ludzi, demaskując tym samym performatywność wszelkich tożsamości”, czytamy w tekście kuratorskim Katarzyny Karwańskiej.
Od 1966 roku artysta zdołał wykonać już ponad 22 tys. zdjeć, w krakowskim Muzeum Manggha zobaczymy wybór ponad 700 zrobionych w latach 2006–2018.
Sekcja Show OFF: „Blizny”, Jędrzej Nowicki
Fotoreporter z czułością portretuje Białoruś. Zamiast wydarzeń łapie estetycznie zakomponowane kadry. Z tej wizualnej ciszy wyziera krzyk przerażenia i rozpaczy. Brutalnie zszyta rana na czole, fioletowy krwiak pod okiem i zwoje drutu kolczastego to tytułowe blizny kraju, którego mieszkańcy znajdują się w stanie permanentnej walki.
Sekcja Show Off: „Duszenie”, Marina Istomina
Brak tlenu jest tu całkiem realny – wielkie pożary wywołane, żeby zatuszować nielegalną wycinkę tajgi, wybuchają w okolicach Irkucka nagminnie. Ich sprawcy mogą czuć się bezkarni, nieodwracalnie niszcząc przyrodę, zdrowie swoje i innych. Atmosfera zamroczenia emanuje ze zdjęć Mariny Istominy, bez względu na to, czy w kadrze znajduje się dym. Podtrucie odczuwamy niemal somatycznie, rozumiejąc bezsilność mieszkańców Syberii.
„Rok na protestach”
Pandemia zamknęła nas w domach, ale poczucie bezsilności wyprowadziło na ulice. Protestowaliśmy masowo w sprawie klimatu, aborcji, sądów, gospodarki, prześladowań środowiska LGBTQ+ czy narastającego rasizmu. Strajkowały kobiety razem z przedsiębiorcami, uczniowie z emerytami, rolnicy, prawnicy, Obywatele RP, tworząc wielki performance z różami, transparentami, kolorowymi strojami, muzyką i tańcem. Ten moment uwiecznili reporterzy, m.in. Agata Grzybowska, Rafał Milach, Karol Grygoruk czy Grzegorz Wełnicki. Ich prace można oglądać w ich naturalnym środowisku: na ulicy.
Projekt „Rok na protestach” zimą tego roku można było oglądać w Warszawie, teraz zostanie przedstawiony w Krakowie.
Sekcja Show Off: „Leże”, Tomasz Kawecki
Wspomnienia z dzieciństwa można przywołać przedmiotami. Ich obraz działa jak uderzenie – w ułamku sekundy przynosi zapachy, emocje i ludzi. Tomasz Kawecki udaje się w nostalgiczną podróż do domu babci w Witowicach Dolnych, żeby przy pomocy aparatu udokumentować swój dawny świat. Na powykręcane gałęzie, wzorzyste zasłony czy muszelki stara się spojrzeć ze zdziwieniem sprzed lat.
„Powaga sytuacji”
Kuratorka Agnieszka Rayss zestawia prace 14 artystów – od Zbigniewa Libery, prekursora sztuki krytycznej, przez Maurycego Gomulickiego bawiącego się estetyką i erotyzmem, aż po młodą fotografkę Karolinę Wojtas, która inspiracje czerpie z polskiej prowincji. Twórców różnych kierunków i pokoleń łączą przewrotność, poczucie humoru i dystans.
Więcej o programie tegorocznego Miesiąca Fotografii znajdziesz na www.photomonth.com.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.