Wśród najważniejszych wydarzeń i procesów, które zaszły w męskiej modzie w Europie i USA w 2023 roku, należy wymienić renesans domu mody Vivienne Westwood, sukces Ferragamo, wzrost popularność projektantów i motywów z Karaibów, Nigerii czy Rwandy oraz triumf tradycji w starych i nowych wydaniach. Oto osobowości, które dzięki swoim stylizacjom w ostatnich 12 miesiącach najprawdopodobniej przejdą do historii mody i urody.
Ncuti Gatwa: Lekko perwersyjna elegancja
W tym roku można było oglądać finał głośnej produkcji „Sex Education”. Odkryciem twórców hitu stał się bez wątpienia Ncuti Gatwa, czyli serialowy Eric Effiong – gej, który próbuje połączyć bujne, fascynujące queerowe życie z przywiązaniem do religii i zqueerowanej, postkolonialnej figury Boga.
2023 był dla niego rokiem przełomowym. Gatwa stał się jednym z najsłynniejszych aktorów. Wiosną grał szekspirowskiego Romea podczas widowiska towarzyszącego koronacji króla. Szkocki Rwandyjczyk wcieli się też w jednego z Kenów w bijącej rekordy oglądalności „Barbie”, a podczas nadchodzących świąt odbędzie się premiera nowego sezonu „Doktora Who” – najnowszym Doktorem będzie właśnie urodzony w 1992 w Rwandzie, a wychowany w Szkocji, Ncuti Gatwa. Według informacji o nowych odcinkach mają się w nich pojawić różnorodne, łamiące stereotypy kostiumy.
Poza planem aktor lubi eksponować dekolt i po mistrzowsku łączy elegancję z lekko perwersyjnym seksapilem.
„Śmiech Ncutiego Gatwy rozbrzmiewa w całym pomieszczeniu” – to zdanie otwiera tekst o artyście w brytyjskim „Vogue’u”. Materiał ilustrują akty wykonane przez samego Tima Walkera. Na zdjęciach Gatwa nosi tylko drobne platynowo-diamentowe kolczyki i naszyjnik Tiffany & Co. Czy skojarzenie z Audrey Hepburn i Holly Golightly jest adekwatne? Ncuti Gatwa promienieje radością, zachwyca pięknem, magnetyzuje i oczarowuje spojrzeniem, a do tego jest diabelnie seksowny. Fotografie nawiązują do sensacyjnej reklamy perfum Pour Homme Yves’a Saint Laurenta. Nagiego kreatora uwiecznił w 1971 Jeanloup Sieff.
Tajemniczy Ncuti Gatwa pojawił się też na okładce jesiennego „Rolling Stone UK”. Pozował w dużej, dzianinowej, szkarłatnej kurtce Marni. Wygląda jednocześnie zmysłowo i dostojnie, a spojrzenie ma głębokie.
Podczas minionego męskiego tygodnia mody w Paryżu Ncuti Gatwa brylował na pokazie domu mody Loewe. Założył delikatny jak pajęcza sieć wełniany, ażurowy biały sweter z dzierganym logo domu mody i geometryczne okulary. W ręku trzymał różową torebeczkę.
Na rozdanie 2023 GQ Men of the Year Awards przyszedł w eleganckiej, choć awangardowej czarnej sukni, która była jednocześnie dwurzędowym płaszczem albo wydłużoną i rozkloszowaną marynarką; to projekt Louisa Gabriela Nouch’ego. Powłóczysty strój z dużymi ramionami idealnie łączy archetypiczny męski charakter stroju z wieczorową suknią.
Ncuti Gatwa staje się globalną ikoną mody, dlatego niezwykle ważne są momenty, w których zakłada projekty marek spoza Europy i USA, na przykład Orange Culture Nigeria albo rwandyjskiego Moshions.
Jeremy Allen White: Archetyp aktora
Mężczyzną Roku „GQ” został także utalentowany aktor Jeremy Allen White, czyli introwertyczny chicagowski szef kuchni ze zgarniającego nagrody serialu „The Bear”. Wcześniej White stworzył równie trudną i psychologicznie skomplikowaną postać Lipa Gallaghera w amerykańskim serialu „Shameless: Niepokorni”.
Artysta reprezentuje klasyczną męską piękność i seksapil. Delikatność niebieskookiego blondyna z kręconymi włosami spotyka się w jego wizerunku z łotrzykowską urodą typa spod ciemnej gwiazdy. Styl White’a to dżinsy, T-shirt, który eksponuje bicepsy, niedopięta koszula, może jakiś sygnet, złoty łańcuszek, czapka z daszkiem – zwykłe rzeczy, które na nim wyglądają pięknie.
Jeremy Allen White jest aktorem w starym stylu, bliżej mu do Dustina Hoffmana czy Ala Pacino, których podziwia, niż do Gatwy. Można też znaleźć podobieństwa między White’em i Jamesem Deanem – „Buntownikiem bez powodu”.
Stormzy: Jedyny taki raper
Męskich tradycji nie dekonstruuje także Stormzy, bohater jednej z okładek grudniowego „Vogue’a UK” zatytułowanego „Great Britain: Tradition and Revolution”. „Raper, który odniósł największy sukces w brytyjskiej historii – jedyny, którego trzy albumy były numerami jeden” – zaznacza Edward Enninful. Stormzy jest też pierwszym brytyjskim mężczyzną i pierwszym czarnym Brytyjczykiem, który pojawił się na okładce żurnalu w pojedynkę.
W magazynie zobaczycie urzekające intymnością zdjęcia, na których artysta prezentuje ciało w bieliźnie progresywnej marki CDLP.
Na londyńskie wydarzenie Vogue World raper przeszedł w czarnym garniturze Ferragamo z premierowej kolekcji nowego dyrektora Maximiliana Davisa, Brytyjczyka o karaibskich korzeniach, do których nawiązania przeniknęły do jego włoskich projektów.
W stylizacji Stormzy’ego spod czarnej marynarki bez klap wyłania się okrywająca jedno ramię biała szarfa. Ukośny pas tkaniny nawiązuje być może do flagi Trinidad i Tobago, której barwy wpłynęły na kolekcję Ferragamo.
Kolejną pięknie zinterpretowaną klasyką był strój, w którym Stormzy wystąpił na scenie. Show Vogue World poświęcone było brytyjskiej modzie i kulturze. Klapę jasnobrązowego garnituru Andreasa Kronthalera i Vivienne Westwood ozdabiało jabłko królewskie, otoczone pierścieniem Saturna – czyli logo domu mody. Tę samą broszkę Stormzy nosił na pogrzebie modowej królowej punk rocka.
Troye Sivan: Gay Icon
Dwie najbardziej gejowskie piosenki 2023 roku stworzyli Australijczycy. „Padam Padam” Kylie Minogue przywołuje klubową atmosferę z początku XXI wieku – tańce na barach w rytmie pogodnej muzyk, które kończą się wizytą w czyimś łóżku. „Rush” Troye’a Sivana ilustruje marzenie o nocy spędzonej w berlińskim klubie techno, po której w ogóle nie trafia się do łóżka, a seks uprawia się na imprezie. Teledysk do tego utworu próbowano zcancelować, między innymi za nieobecność w nim krągłych osób. Nie przeszkodziło to jednak w tym, że wideo zostało najgorętszym klipem minionego lata. Utwór rozbił popowy bank, a Troye Sivan trafił na lipcową okładkę australijskiego „Vogue’a”. Na zdjęciu nosi piękną marynarkowo-gorsetową suknię z bufiastymi rękawami z kolekcji Thoma Browne’a. Pokryta wzorem paisley, ściągnięta z ramion kreacja odkrywa niemal cały tors, który – o dziwo – nie jest nagi. Zakrywa go pospolita biała koszula z czarnym krawatem. Klasyka pogrążyła się w pięknym chaosie, a płcie straciły granice.
Podczas minionego tygodnia mody w Paryżu Sivan przeszedł po wybiegu Miu Miu. Damska kolekcja podkreślała chłopięcy i męski styl młodszej siostry Prady.
Piosenkarz albo bezwstydnie i zmysłowo eksponuje niemal nagie ciało, albo lekko, ale wciąż zmysłowo, je odkrywa. Po czerwonym dywanie w Cannes przeszedł w czarnych garniturowych szortach i białej koszuli Valentino, która odsłaniała ramiona i tak jakby wisiała na obroży w kształcie koszulowego kołnierzyka przewiązanego białym krawatem. Pierpaolo Piccioli połączył w tym projekcie dwie modowe esencje: starodawną męską elegancję z powabem wieczorowej sukni.
Na pożegnalny pokaz Sary Burton dla Alexandra McQueena piosenkarz i aktor włożył ażurowy dziergany top nawiązujący do prac Polki Magdaleny Abakanowicz, które tworzyły scenografię show.
Jimin: Południowokoreańska osobowość
Południowokoreańskie gwiazdy pop biją rekordy popularności i podbijają europejski i północnoamerykański świat mody. W 2022 roku projektant Peter Do zaprosił na nowojorski wybieg Jeno, piosenkarza, który teraz współpracuje z Ferragamo. Koreańskie osobowości coraz częściej pojawiają się w kampaniach domów mody. Jimin z zespołu BTS, bohater kwietniowej okładki południowokoreańskiego „Vogue’a”, został twarzą wiosennej kolekcji Diora. Gdy wyszedł z limuzyny, przed wejściem na paryski pokaz (Dior Homme, jesień-zima 2023-2024) rozległ się nieprawdopodobny wrzask. Skandowano także imię Jimin. Instagram Koreańczyka obserwują niemal 53 miliony fanów. Show Diora oglądał w pięknej, eleganckiej, choć nieformalnej, monochromatycznej stylizacji w kolorze zszarzałej kawy z mlekiem – czyli w odcieniu będącym jedną z interpretacji typowej diorowskiej szarości. Look składał się z prostego garnituru, lekkiego golfu i obuwia, łączącego kształt buciora z gumowcem na traktorowej podeszwie.
Kampania Diora z Jiminem w roli głównej łączy chłopięcą delikatność z męską powagą, ozdobność splata z surową, a czasem wręcz zgrzebną, dziadkową elegancją.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.