
Wielokrotnie nagradzana, 42-letnia dziś Natalie Portman sprawdziła się w niemalże każdym gatunku filmowym, zachwycając w każdej podjętej przez siebie roli. Od blockbusterów po docenione produkcje kina niezależnego – oto najlepsze z nich.
„Leon zawodowiec” (1994) jako Matylda
Reżyser Luc Besson w roli towarzyszki Jeana Reno widział wiele aktorek (m.in. Liv Tyler). Jednak to młodziutka, zaledwie dwunastoletnia wówczas Natalie Portman ostatecznie pojawiła się w kultowym thrillerze. Film opowiada historię płatnego zabójcy, Leona, oraz osieroconej dziewczynki Matyldy, z którą wiążą się jego losy. Obraz pokazuje brutalny świat oczami nastolatki, która z czasem traci uczucia, stając się coraz bardziej bezwzględną. Choć aktorka po latach wypowiadała się o produkcji w krytyczny sposób, ze względu na dwuznaczność relacji w niej przedstawionej, to bez wątpienia właśnie jej zawdzięcza otwarcie drzwi do Hollywood.

„Gwiezdne wojny: Część I – Mroczne widmo”, „Gwiezdne wojny: Część II – Atak klonów”, „Gwiezdne wojny: Część III – Zemsta Sithów” (1999-2005) jako Padmé Amidala
Chociaż trylogia prequeli kultowych „Gwiezdnych wojen” w reżyserii Georga Lucasa nie zebrała najlepszych recenzji, to na pewno była interesującym dopełnieniem historii filmów z lat 70. Natalie Portman wcieliła się w nich w księżniczkę Padmé Amidalę – ukochaną Anakina Skywalkera, z którym miała dwójkę dzieci – bliźnięta znane z pierwotnej trylogii – Luke’a i Leię. Co ciekawe, w prawdziwym życiu żadne z dzieci aktorki nie widziało „Gwiezdnych wojen” z udziałem swojej mamy. Sama jednak, mimo krytyki swojego występu zaraz po premierze filmów, wielokrotnie wyrażała zadowolenie z bycia częścią tak wielkiej sagi.

„Bliżej” (2004) jako Alice
„Bliżej” to osadzona w Londynie historia dwóch par Dana (Jude Law) i Alice (Natalie Portman) oraz Larrego (Clive Owen) i Anny (Julia Roberts). Ich drogi krzyżują się, czego wynikiem są nowe skomplikowane relacje. Portman w roli Alice, manipulującej mężczyznami striptizerki, popisuje się wachlarzem umiejętności aktorskich, które doprowadziły ją do pierwszej nominacji do Oscara oraz wygranego Złotego Globu.

„V jak Vendetta” (2005) jako Evey Hammond
Adaptacja komiksu w reżyserii Jamesa McTeigue opowiada o dystopijnej przyszłości Wielkiej Brytanii, w której panuje reżim totalitarny. Jedyną osobą, która chce obalić rząd tyranów jest tajemniczy V (Hugo Weaving). Pewnego dnia uwalnia z rąk policji Evey Hammond (Natalie Portman), która decyduje się pomóc mu w jego misji. Warto zaznaczyć, że aktorka specjalnie dla tej roli zdecydowała się na zgolenie głowy, przez co zyskała dodatkowe uznanie publiczności.

„Hotel Chevalier” (2007) jako dziewczyna Jacka
W trzynastominutowym krótkometrażowym obrazie Wesa Andersona widz zostaje zamknięty w pokoju paryskiego hotelu razem z Natalie Portman i Jasonem Schwartzmanem. Historia powstała jako prequel pełnometrażowego filmu „Pociąg do Darjeeling”, jednak to ta jednoaktowa opowieść bardziej chwyta za serce. Zarówno Portman, jak i Schwartzman prezentują szczyt swoich możliwości aktorskich, efektem czego jest autentyczność obu postaci. Pozycja obowiązkowa do obejrzenia na liście każdego miłośnika tego reżysera.

„Czarny łabędź” (2010) jako Nina Sayers
Za rolę Niny, utalentowanej baletnicy, Natalie otrzymała pierwszego w życiu Oscara. W tym psychologicznym thrillerze dostajemy opowieść nawiązującą do „Jeziora łabędziego”. Gdy dyrektor artystyczny teatru postanawia zastąpić kimś nowym dotychczasową primabalerinę, Portman doskonale wciela się w tancerkę, która zrobi wszystko, by zdobyć główną rolę, mimo że doprowadza ją to do granic obłędu.

„Jackie” (2016) jako Jacqueline Kennedy
Kolejna metamorfoza Portman, kolejna nominacja do Oscara. Tym razem aktorka wciela się w Jacqueline Kennedy zaraz po zabójstwie jej męża – Johna F. Kennedy’ego. Natalie z niezwykłą dokładnością pracowała nad manierami oraz intonacją Jackie, dzięki czemu bardzo dobrze ożywiła byłą pierwszą damę. Jej kreacja chwyta za serce i perfekcyjnie oddaje obraz osoby pogrążonej w żałobie.

„Anihilacja” (2018) jako Lena
„Anihilacja” przedstawia Natalie jako biolożkę Lenę, która rusza na wyprawę do tajemniczej Strefy X. W ekspedycji uczestniczą same kobiety – specjalistki w swoim fachu. To ekscytujący miks thrillera i science ficiton rozgrywający się na tle natury. Portman dowodzi, że nie straszna jej żadna rola, a kinu, które zwykle nakierowane jest na męskich odbiorców, nadaje lekkości i wrażliwości.

„Obsesja” (2023) jako Elizabeth Berry
W najnowszej produkcji Todda Haynesa Natalie Portman wciela się w aktorkę, która studiuje życie Gracie (Julianne Moore), aby zagrać jej rolę w nadchodzącym filmie. Kobieta w przeszłości wywołała krajowy skandal, przez nawiązanie romansu z kolegą swojego trzynastoletniego syna, z którym pozostaje w związku. Zarówno Portman, jak i Moore zostały za swe role nominowane do Złotych Globów w 2024 r.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.