Mroczne kreacje wiktoriańskiej Anglii, nieskazitelne panie domu z lat 60., ociekające złotem stroje na dworze Henryka XVIII Tudora. Wybraliśmy seriale, które wciągają fascynującą fabułą, zachwycają skomplikowanymi postaciami i hipnotyzują mistrzowskimi kostiumami.
„Mad Men”
Beżowy trencz, garnitur, cienki krawat, kapelusz, nienaganna fryzura i obowiązkowy papieros w dłoni – Don Draper niejedną kobietę przyprawił o szybsze bicie serca. Losy pracownika agencji reklamowej i jego kolegów z branży z zapartym tchem śledzono na całym świecie. Sielankowe życie Dona Drapera, jego żony Betty i ich dzieci to jednak tylko pozory. Główny bohater skrywa bowiem tajemnice, o których dawno chciałby zapomnieć. Kostiumografka Janie Bryan idealnie oddała ducha lat 60. z rozkloszowanymi sukienkami podkreślającymi talię oraz hipisowską atmosferę lat 70., w której nie ma już miejsca dla perfekcyjnych pań domu, ich fartuchów i placków z jabłkami. Serial „Mad Men” przedstawił szerszej publiczności wcześniej nierozpoznawalnych aktorów, których obecnie można oglądać w najlepszych amerykańskich produkcjach. W obsadzie znajdziemy m.in. Jona Hamma, Kiernan Shipkę („Chilling Adventures of Sabrina”) czy też późniejszą gwiazdę serialu „Opowieści podręcznej”, Elisabeth Moss.
„Downton Abbey”
Swój tytuł zawdzięcza fikcyjnej posiadłości zamieszkiwanej przez rodzinę Crawleyów wraz ze służbą. To właśnie ich losy poznajemy przez sześć kolejnych sezonów, których akcja rozpoczyna się w cieniu tragedii Titanica, a kończy w roku 1925. Romanse, intrygi, zdrady wśród wyższych sfer, a także skomplikowane relacje społeczne sprawiły, że produkcja doczekała się nawet filmowej kontynuacji. Twórcom udało się bowiem stworzyć niezwykle charakterystyczne postacie grane m.in. przez Michelle Dockery czy legendarną Maggie Smith, która wciela się w postać kąśliwej hrabiny Violet Crawley. Wszystko w towarzystwie pięknych kostiumów: bogato zdobione suknie z obniżoną talią, okazałe fascynatory i długie sznury pereł. Te misternie uszyte stroje pomagają przenieść widza do lat 20. i śmietanki brytyjskiej arystokracji, która swoje najlepsze lata ma już, niestety, za sobą.
„The Crown”
Oglądając produkcję streamingowego giganta, trudno nie współczuć królowej Elżbiecie II, która dla swojego kraju poświęciła niemal wszystko. Dzięki serialowi bliżej poznajemy losy młodej monarchini, która zakochuje się w czarującym księciu. Niedługo potem wstępuje na tron i musi zmierzyć się nie tylko z problemami państwa, ale również dramatami rodzinnymi. Za spektakularne kreacje w pierwszym sezonie produkcji odpowiadała Michele Clapton, która inspiracji do ich stworzenia szukała m.in. w archiwalnych wydaniach „Vogue’a”. Jednak to nie Claire Foy (później Olivia Colman) w tytułowej roli przyciągała spojrzenia swoją garderobą. W centrum zainteresowania w prawdziwej historii, jak i w adaptacji była młodsza siostra królowej Elżbiety II, księżniczka Małgorzata. Jej kreacje, które przenoszą nas do lat 60. swingującego Londynu, odzwierciedlają nie tylko miłość księżniczki do mody, ale również jej bunt wobec królewskich zasad i etykiety.
„Duma i uprzedzenie”
Miniserial BBC jest bezsprzecznie uznawany za najlepszą ekranizację kultowej powieści Jane Austen. Spokojne życie Elizabeth Bennet i jej czterech sióstr zakłóca pojawienie się Charlesa Bingleya w niedalekiej posiadłości Netherfield. Bingley zakochuje się z wzajemnością w najstarszej siostrze, Jane Bennet. Na drodze zakochanym staje jednak przyjaciel Bingleya, pan Darcy, który z czasem sam zaczyna darzyć uczuciem rozsądną i błyskotliwą Elizabeth. Jego arogancja i duma początkowo spotykają się z niechęcią panny Bennet, jednak z biegiem wydarzeń bohaterowie zaczynają rozumieć, jak wiele ich decyzji motywowanych jest uprzedzeniem. Kreacje rodem z XIX-wiecznej Anglii i Colin Firth jako pan Darcy to wystarczające powody, żeby obejrzeć produkcję z 1995 roku, która przyniosła kostiumografce Dinah Collins nagrodę Emmy.
„Zakazane imperium”
Atlantic City podczas prohibicji lat 20. ubiegłego wieku było świątynią hazardu i handlu alkoholem. Na czele nielegalnych interesów stał Enoch „Nucky” Thompson (Steve Buscemi), polityk za dnia, szef kryminalnego półświatka po godzinach. Wkrótce „Nucky” zaczyna robić interesy z największymi gangsterami z Nowego Jorku, Chicago i Filadelfii, w tym m.in. z Alem Capone i Arnoldem Rothsteinem. Po piętach depcze mu agent federalny, który nie cofnie się przed niczym, aby doprowadzić do aresztowania Thompsona. Wśród kobiecych postaci na pierwszy plan wysuwają się Margaret Schroeder (Kelly Macdonald), do której główny bohater ma wyjątkową słabość, oraz Lucy Danziger (Paz de la Huerta), jego namiętna kochanka. Obie zachwycają w jedwabnych sukniach z obniżoną talią i sznurach pereł. Kostiumograf serialu John Dunn starał się jak najdokładniej oddać charakterystyczny styl lat 20., więc kiedy tylko mógł, korzystał z oryginalnych kreacji vintage, a eleganckie garnitury głównego bohatera były w większości szyte specjalnie na potrzeby serialu.
„Wspaniała pani Maisel”
Czy zdradzona żona z dwójką dzieci, którą mąż porzuca dla kochanki, może zostać sławną komiczką? Taki scenariusz wydawałby się możliwy do zrealizowania w dzisiejszych czasach, ale nie w Stanach Zjednoczonych lat 60., gdzie główną rolą kobiety wciąż było bycie dobrą żoną i matką. Mimo to Miriam „Midge” Maisel (Rachel Brosnahan) postanawia postawić wszystko na jedną kartę i rozpocząć karierę stand-uperki w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Świetna rola Brosnahan przyniosła jej Złoty Glob w 2018 i 2019 roku. Aktorka perfekcyjnie pasuje do błyskotliwej, lecz nieco zagubionej „Midge”, która przebiera się cztery razy dziennie, a jej ubrania w apartamencie rodziców mają swój oddzielny pokój.
„Outlander”
Serial na podstawie bestsellerowej powieści Diany Gabaldon o tym samym tytule. Cztery sezony perypetii Claire Randall, która w magiczny sposób przenosi się w czasie i z 1945 roku trafia do Szkocji w 1743, kiedy tamtejsze klany powoli przygotowują się do powstania przeciwko angielskiej władzy. Nowa rzeczywistość zmusza Claire, która pozostawiła w swoich czasach męża, do poślubienia szkockiego buntownika, Jamiego Frasera. Targana wątpliwościami z czasem zakochuje się w młodym Szkocie. Razem stawiają czoła nawet najtrudniejszym przeszkodom. Romans, dramat historyczny, thriller, serial wojenny w jednym – „Outlander” to kolaż gatunkowy, który w każdym sezonie zachwyca kostiumami. Nad ich dokładnością od początku czuwa Terry Dresbach, żona producenta serialu. Kostiumografka stworzyła przekrój kreacji, począwszy od XVIII-wiecznej Szkocji, poprzez szykowne kreacje na dworze Ludwika XV, aż po Amerykę tuż przed rewolucją.
„Peaky Blinders”
Birmingham, 1919 rok, weteran wojenny Thomas Shelby (Cillian Murphy) wraz z rodziną – starszym bratem Arthurem i ciotką Polly (Helen McCrory) – dowodzą jedną z najsilniejszych grup przestępczych w mieście. Nazywani „Peaky Blinders” (ze względu na żyletki wszyte w daszki kaszkietów) zajmują się lokalnym hazardem, ściąganiem długów i handlem na czarnym rynku. Thomas pragnie jednak poszerzyć wpływy organizacji. Okazja nadarza się, kiedy w jego ręce wpada transport broni skradzionej z lokalnej fabryki. Kostiumy głównych bohaterów to kwintesencja brytyjskiego szyku lat 20. i 30. Obowiązkowym elementami są trzyczęściowy garnitur z kamizelką, dwurzędowy płaszcz, zegarek i nakrycie głowy.
„Dynastia Tudorów”
Jeżeli mowa o kostiumowym przepychu, nie sposób pominąć historycznego dramatu Showtime. Serial skupia się na życiu króla Henryka VIII Tudora, jego licznych romansach, małżeństwach oraz oczywiście polityce. W rolę ambitnego władcy wcielił się Jonathan Rhys Meyers. Nie tylko bogato zdobione suknie damskich postaci, ale również ociekające złotem i aksamitem męskie stylizacje stworzone przez Joan Bergin przyniosły serialowi aż trzy statuetki Emmy. Mimo że kostiumografka zrezygnowała z peruk, które były obowiązkowym punktem w XVI-wiecznej Anglii, oraz z bufiastych, zdobionych futrem rękawów, przepych kostiumów idealnie współgrał z intrygami bohaterów.
„Dom grozy”
Kolejnej produkcji Showtime sukces zagwarantowała obsada. Eva Green, Josh Hartnett i Timothy Dalton w wiktoriańskim Londynie zmagają się z Drakulą i nadprzyrodzonymi mocami z gotyckich powieści. Znany podróżnik, sir Malcolm Murray (Dalton), przy pomocy Vanessy Ives (Green), która posiada pewien niespotykany dar, badają sprawę brutalnych morderstw i poszukują córki Murraya zaginionej w niewyjaśnionych okolicznościach. Z pomocą przychodzą im skrywający własne tajemnice Amerykanin Ethan Chandler (Hartnett) oraz sam doktor Victor Frankenstein. Inspiracji do tworzenia kostiumów Gabriella Pescucci poszukiwała wśród dzieł francuskich impresjonistów: Pierre’a Renoira, Claude’a Moneta czy Jamesa Tissota. Kostiumografka stworzyła romantyczne kreacje, które idealnie oddawały dekadenckiego ducha epoki.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.