Tegoroczna 27. edycja największych międzynarodowych targów fotografii rozpoczyna nowy rozdział w historii tego wydarzenia. Paris Photo wracają do swojej pierwotnej siedziby w kultowym i świeżo wyremontowanym Grand Palais, ale i po raz pierwszy w programie wydarzeń towarzyszących znalazła się wystawa „Villa Polonez” o miejscach i rzeczach, które przeminęły – przygotowana w Instytucie Polskim w Paryżu.
Na kilka jesiennych dni do stolicy Francji ściąga cały fotograficzny świat. I nie tylko – w tym roku organizatorzy zatrudnili w charakterze kuratora Jima Jarmuscha. Reżyser przygotował z tej okazji pokaz osobistej selekcji dzieł sztuki. W tym znakomitym towarzystwie i wśród największych światowych galerii siedziba Instytutu Polskiego wypełni się polską fotografią powstałą w ciągu ostatniej dekady, a sam budynek stanie się tytułową Villą Polonez.
Polska tożsamość, historia i kultura w 16. dzielnicy Paryża
– Zależało nam, by w roku, w którym Instytut Polski obchodzi swój jubileusz, czyli 45. rocznicę działalności, przygotować emblematyczne wydarzenia opowiadające Francuzom o najciekawszych zjawiskach w polskiej kulturze w różnych jej obszarach – mówi Joanna Wajda, dyrektorka Instytutu Polskiego w Paryżu. Dlatego narracja przygotowanej wystawy i wybrane na nią prace mają przywoływać skojarzenia z polską tożsamością, historią i kulturą, zwłaszcza w kontekście architektury i dziedzictwa narodowego.
Wystawa odbywa się w tymczasowej siedzibie Instytutu Polskiego w 16. dzielnicy Paryża – jednej z najbardziej luksusowych i prestiżowych dzielnic, pełnej ozdobnych XIX-wiecznych budynków i szerokich reprezentacyjnych alej. – Nasza przestrzeń to tzw. hôtel particulier, czyli okazała rezydencja, willa wpisująca się w charakterystyczną zabudowę Paryża. Nazwa wystawy jest więc nieprzypadkowa. Nawiązuje do charakteru pałacowego wnętrza, a także do słowa „polonaise”, co w języku francuskim oznacza zarówno „polski”, jak i „polonez” – taniec – tłumaczy Joanna Wajda.
Paweł Bąkowski, kurator wystawy, a na co dzień kierownik Galerii Foto-Gen przy Ośrodku Kultury i Sztuki we Wrocławiu, tak opisuje jej koncepcję: – Wille i pałace od wieków symbolizują władzę, bogactwo i wielkość przeszłości, a zatem tytuł ten może sugerować kontrast między dawnymi ideałami a współczesną rzeczywistością. W kontekście współczesnej fotografii wystawa staje się zaproszeniem do refleksji nad tym, jak zmienia się znaczenie tych miejsc w dzisiejszym świecie.
I dodaje: – Prezentowana na niej najnowsza polska fotografia odkrywa przestrzenie, architektoniczne i symboliczne, niegdyś kojarzone ze splendorem i prestiżem, dziś ulegające przemianom i deformacji. Polonez sugeruje tu dialog między historią a współczesnością, między życiem a przemijaniem, stawiając pytania o sens dziedzictwa w świecie pełnym zmian.
Dialog między historią a współczesnością na Paris Photo 2024
Wybrane na wystawę prace odsłaniają i eksplorują przestrzenie dawnej willi, zwracając uwagę na to, że monumentalne pałace i modernistyczne budowle również podlegają procesom transformacji – zarówno fizycznym, jak i mentalnym. – Te budowle i przestrzenie, niegdyś będące nośnikami wartości estetycznych, historycznych czy egzemplifikacją totalitaryzmu, często tracą na znaczeniu i stają się emblematami erozji, deformacji i zapomnienia – mówi Bąkowski.
Anna Orłowska prezentuje na wystawie prace z serii „Futerał”, które wykonała w zamkach i pałacach magnackich odebranych właścicielom w wyniku powojennej nacjonalizacji. Artystka przygląda się śladom pozostałym po zmianie przeznaczenia tych obiektów, dokumentując współczesny stan tych przemian i podkreślając transformacyjny potencjał samej architektury. Jacek Fota z kolei pokazuje swój znany cykl „PKiN”, w którym nie tylko sportretował osoby pracujące w tym najbardziej charakterystycznym i wciąż wzbudzającym wiele emocji budynku w Warszawie, ale również zatrzymał w kadrze monumentalne i na co dzień niedostępne wnętrza. Witek Orski w cyklu „Ćwiecenie” dokumentuje symbol, ale i zmorę lat 90. – kostkę Bauma, która na zawsze zmieniła pejzaż polskich miast. Wtedy uznawana za synonim nowoczesności i bogactwa, dziś kojarzy się raczej z bylejakością.
Jest też nowa praca przygotowana z okazji wystawy – „Biały człowiek z czerwoną krwią” artystycznego duetu kinoMANUAL, który tworzą Aga Jarząb i Maciek Bączyk. Artyści prezentują instalacje i obiekty kinetyczne zbudowane ze starych rzutników i z projektorów otrzymujących w tym zestawieniu nowe funkcje. – Nawiązują do przeszłości, kiedy takie sprzęty pełniły swoje utylitarne funkcje, ale też stanowiły elementy luksusowego wyposażenia – mówi kurator wystawy.
Wystawie towarzyszy pokaz książek fotograficznych polskich wydawnictw, m.in. 19 Rivers, Blow Up Press, PiX House i Zinteka.
Udział biorą: Jacek Fota, Weronika Gęsicka, Hubert Humka, kinoMANUAL: Aga Jarząb / Maciek Bączyk, Julia Klewaniec, Michał Łuczak, Anna Orłowska, Monika Orpik, Witek Orski, Michał Sita, Ada Zielińska.
Wystawa „Villa Polonez” odbywa się w ramach Paris Photo oraz Photo Days i trwa od 8 listopada do 15 grudnia 2024 roku w tymczasowej siedzibie Instytutu Polskiego w Paryżu przy 86 rue de la Faisanderie.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.