Nie ma w naturze nic bardziej inspirującego niż góry. Skaliste, strome, ostre i kamieniste pokazują nieograniczone możliwości form. Materiały – kamienie, drewno, glina, wełna – pozwalają być tak blisko natury, jak to tylko możliwe w miejskim domu. Wybieramy 10 nowoczesnych projektów mebli i akcesoriów inspirowanych górskim krajobrazem.
Stołek Berger i Stołek Méribel,Charlotte Perriand
Francuska projektantka i architektka Charlotte Perriand kochała Alpy, a jej związane z górami projekty zasługują na szczególne uznanie – stanowią wyważone połączenie nowoczesności z szacunkiem dla tradycji i natury. Domy, które zaprojektowała w Alpach, są doskonałym przykładem tego, jak nowoczesna architektura może harmonizować z tradycyjnymi formami budownictwa górskiego.
Jej własny dom w Méribel przypomina okoliczne górskie stodoły. Ośrodek narciarski w Les Arcs czy przenośne aluminiowe schronisko górskie Le Refuge Tonneau wtapiają się w krajobraz. Perriand lubiła proste i funkcjonalne rozwiązania, a przy tym przestrzegała zasad integracji designu z otoczeniem oraz lokalnymi kulturą i tradycją.
W jej meblach widać inspirację tradycyjnym rzemiosłem. Taborety Berger i Méribel są elegancką wersją tradycyjnego pasterskiego stołka do dojenia.
Obecnie jej projekty produkuje włoska marka Cassina. Taborety dostępne są w dwóch rozmiarach i trzech rodzajach drewna – orzecha Canaletto, naturalnego dębu oraz dębu barwionego na czarno. Mogą być używane pojedynczo, w grupie, a także jako małe stoliki.
Giewont Studio
Naturalne, harmonijne, organiczne: to cechy, które najtrafniej opisują twórczość Macieja Gąsienicy Giewonta – urodzonego i wychowanego w Zakopanem artysty, rzeźbiarza i stolarza. Wyraźne w jego pracach góralskie tradycje nie przesłaniają prostoty i funkcjonalności.
Maciej Gąsienica Giewont tworzy unikatowe obiekty inspirowane przedmiotami codziennego użytku, narzędziami, naczyniami oraz tradycyjnym sprzętem rolniczym. Co ważne – formę dostosowuje do gatunku i kondycji drewna, a nie odwrotnie. Eksponuje unikalny układ słojów, akceptuje krzywizny, pęknięcia i przebarwienia, dzięki czemu jego prace wyróżniają się szczególnym podejściem do naturalnego piękna surowca.
Od kilku lat Maciej Gąsienica Giewont mieszka i pracuje w Warszawie. Nowych inspiracji szuka tam, gdzie czuje największą autentyczność i szczerość. Jego prace są dowodem na to, że głęboka więź z naturą może być niewyczerpanym źródłem pomysłów.
Lampa Aime Wall, Lexavala
Lexavala to polska marka specjalizująca się w precyzyjnie wykonanych lampach. Zaprojektowane przez Kubę Szkaradka charakteryzują się dbałością o design oraz detal, ale przede wszystkim o jakość, również emitowanego przez nie światła.
Lampy powstają w małej manufakturze zlokalizowanej w przedwojennej modernistycznej willi w Nowym Sączu.
Kinkiet Aime ma rzeźbiarską strukturę inspirowaną skałami wulkanicznymi i meteorytami, a jego forma przypomina kamień. Tak jak inne lampy z Lexavali powstał z recyklingowanego topionego aluminium, które wlewane jest do ręcznie rzeźbionej formy. Dzięki temu każdy egzemplarz jest trochę inny, a kształt przypomina organiczne formacje skalne.
Wazon Tekto, Elis Monsport
Elis Monsport uwielbia podróże, zwłaszcza górskie. Wizualizuje sobie wtedy projekty, które następnie realizuje w pracowni.
Urodzona w 1996 r., studiowała w pracowni szkła praskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Rony’ego Plesla. W pracach wykorzystując różnorodne techniki rzemieślnicze, łączy krajobrazy, skały i tekstury. Sama tworzy formy, wylewa szkło i graweruje.
Wazon Tekto, nazwany na cześć tektonicznych cudów, doskonale oddaje jej podejście do sztuki szkła. Zazwyczaj najważniejszą inspiracją jest dla niej autentyczność natury, w tym wypadku –spektakularne formacje geologiczne oraz złożone fałdowania skał w Pirenejach.
Każdy egzemplarz Tekto jest unikatowy. Wazony są ręcznie dmuchane, co sprawia, że nie ma dwóch identycznych egzemplarzy.
Stolik Los Andes, Ignacia Murtagh
Ignacia Murtagh to chilijska projektantka, która przekłada na język designu piękno przyrody. Pasjonuje się materiałami oraz procesem przekształcania ich we współczesne obiekty. Projektuje meble, tekstylia i ceramikę.
Stoliki Los Andes to rzeźbiarskie meble z drewna orzechowego, inspirowane bujnymi krajobrazami i naturalnymi elementami pasma górskiego Andów. Projekt naśladuje górski teren, zmienne wysokości i kąty oraz kontrastujące zetknięcie ostrości z gładkością.
Stolik charakteryzuje się asymetryczną solidną ramą, która otacza blat, nadając mu rzeźbiarską elegancję.
Dywan Beni Mrirt, Nomad Warsaw
Berberyjskie dywany wykonane są w 100 proc. z owczej wełny. Charakteryzują się gęstym, precyzyjnie dobranym splotem i wyjątkowymi barwami. Tkają je w górach Atlas utalentowane rzemieślniczki z plemion Amazigh.
Używają drewnianych krosien, grzebieni oraz naturalnych barwników, takich jak skorupki orzechów, które nadają dywanom delikatnego, organicznego koloru. Po żmudnym procesie tkania następuje długi etap prania i szczotkowania, co sprawia, że dywany są wyjątkowo miękkie.
Proces ich tworzenia to nie tylko rzemiosło, lecz także dziedzictwo kulturowe i sztuka wspierająca lokalną tożsamość.
Bauhaus Chaise Lounge, Peter Zumthor
Peter Zumthor to szwajcarski architekt znany z bezkompromisowości i minimalistycznego stylu. Uważnie analizuje kontekst, historię oraz naturalne otoczenie miejsca, w którym tworzy. Dzięki temu jego projekty harmonijnie wkomponowują się w krajobraz.
Zaprojektowana przez niego leżanka Bauhaus Mahogany Chaise Lounge została wykonana z giętego mahoniu i chromowanych rurek, a wykończona miękką skórzaną poduszką. Elegancki i funkcjonalny mebel, jakby prosto ze szkoły Bauhausu, znalazł się w wystroju wnętrza szwajcarskiego budynku Term w Vals w Alpach. Goście, odpoczywając po źródlanych kąpielach, podziwiają niezwykłe górskie otoczenie.
Naczynia FCK by Frédérick Gautier, Serax
Proste, lecz funkcjonalne naczynia Serax, zaprojektowane przez Frédéricka Gautiera, przywołują na myśl pierwotne przybory kuchenne. Wykonane z przypominającej beton cementowo-glinianej mieszanki, odzwierciedlają zarówno prostotę, jak i trwałość tego materiału.
Gliniane naczynia są w górach powszechnie używane ze względu na ich praktyczność i wytrzymałość. Glinka, będąca materiałem naturalnie występującym w górskich regionach, doskonale sprawdza się w produkcji talerzy, kubków czy misek.
Prosty, ale funkcjonalny design tych naczyń doskonale komponuje się z majestatem szczytów.
Ława Encounters, Ignacia Murtagh
Chilijska projektantka Ignacia Murtagh korzysta w obiektach swojego autorstwa z tego, co znajduje w krajobrazie i naturze Andów.
„Encounters” to seria 13 dużych ławek wyrzeźbionych ręcznie w naturalnym kamieniu. Niebieski kamień, lapis lazuli, to narodowe dobro Chile. Wydobywany z głębokiego, surowego terenu Andów na północy kraju, jest materiałem nie do podrobienia. Jego skomplikowane plamy i żyłki składają się z mieszanki minerałów: kalcytu, pirytu, kwarcu oraz lazurytu.
Knitting Lounge Chair, Audo
Audo Copenhagen to luksusowa marka oferująca meble, oświetlenie i akcesoria. Te zaś, funkcjonalne i eleganckie, łączą duńskie dziedzictwo z nowoczesnym, globalnym spojrzeniem.
Knitting Lounge Chair to w portfolio marki projekt ikoniczny. Krzesło zostało zaprojektowane przez duńskiego architekta Ib Kofoda-Larsena w 1951 r. i szybko stało się symbolem nowoczesnego, skandynawskiego stylu. Ponownie wprowadzone na rynek przez Audo w 2018 r., w wersji z ramą wykonaną z naturalnego dębu, ciemno barwionego dębu lub orzecha oraz nowymi kombinacjami tapicerki, w tym miękkiej owczej skóry, znakomicie prezentuje się w domach z widokiem na góry.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.