Znaleziono 0 artykułów
13.01.2025

Nie żyje Oliviero Toscani, twórca kontrowersyjnych kampanii marki Benetton

13.01.2025
(Fot. https://app.senuto.com/content-suite/writer/article/207779)

Oliviero Toscani odszedł w wieku 82 lat. Słynny włoski fotograf zmarł 13 stycznia 2025 roku. To dzięki kampaniom reklamowym jego autorstwa marka United Colors of Benetton zyskała międzynarodowy rozgłos. W latach 80. i 90. XX wieku jego zdjęcia szokowały, wywoływały dyskusję i, przede wszystkim, zmuszały do refleksji.

Urodzony w 1942 roku w Mediolanie Oliviero Toscani był synem słynnego fotoreportera dziennika „Corriere della Sera”, Fedelego Toscaniego. Chcąc iść w ślady ojca, podjął studia w Zurychu, po których nawiązał współprace z licznymi pismami modowymi, w tym „Vogiem" oraz „Harper's Bazaar".

Gdy został jej dyrektorem kreatywnym, włoska marka United Colors of Benetton stała się znana na całym świecie. Wszystko za sprawą odważnych i prowokacyjnych zdjęć, które całkowicie odbiegały od utartych schematów znanych dotąd z kampanii reklamowych. Na billboardach na całym świecie zawisły wielkoformatowe zdjęcia całujących się zakonnicy i księdza, aktywisty Davida Kirby'ego umierającego na AIDS w otoczeniu rodziny (zdjęcie wykonała Therese Frare i po raz pierwszy ukazało się w magazynie „Life" w 1990 roku), skąpane w krwi ubrania żołnierza zabitego w Bośni.

Fotograf Oliviero Toscani przejdzie do historii dzięki rewolucyjnym kampaniom Benettona

Benetton jesień-zima 1991, Priest and nun, fot. Oliviero Toscani

W swoich zdjęciach Oliviero Toscani podejmował tematy, od których społeczeństwo odwracało wzrok - HIV, rasizm, karę śmierci. Na prowokacyjnych billboardach wcale nie przedstawiano kolorowych ubrań z metką Benettona. Wystarczyło logo, które wszyscy zapamiętali. Ubrania stały się dla Toscaniego narzędziem do poruszania ważnych społecznie kwestii. W ciągu niemal dwóch dekad współpracy przychód Benettona zwiększył się niemal dwudziestokrotnie. Toscani opuścił markę w 2000 roku. Za namową jednego z założycieli, Luciano Benettona, powrócił do współpracy z marką w 2017 roku.

Benetton wiosna-lato 1992, AIDS – David Kirby, koncept: Oliviero Toscani, zdjęcie: Thérèse Frare
Benetton wiosna-lato 1996, Hearts, fot. Oliveiro Toscani

Toscani zasłynął nie tylko kontrowersyjnymi zdjęciami, ale także wypowiedziami. W 2019 roku został skazany za obrazę uczuć religijnych na grzywnę w wysokości czterech tysięcy euro. Podczas jednego z wywiadów fotograf nazwał Kościół katolicki „klubem sadomasochistów”, a papieży „mordercami”, odnosząc się do polityki Watykanu zakazującej używania prezerwatyw w czasie epidemii HIV. Krytykował także podrzędną rolę kobiet w Kościele, określając go mianem „organizacji seksistowskiej”. – Wyrok nie zmienia mojej opinii na temat religii – powiedział po ogłoszeniu wyroku Toscani. – Jako fotograf mówię o tym, co widzę. Przecież każdy słyszał o problemie pedofilii wśród księży. Ależ Włosi są hipokrytami. Jesteśmy narodem skorumpowanych, korumpujących i gotowych do bycia skorumpowanymi. Co to za kraj, który skazuje kogoś za opowiadanie o tym, co widzi?

Benetton wiosna-lato 1998, Human Rights - UN, fot. Oliviero Toscani

Oliviero Toscani chorował na rzadką chorobę, amyloidozę. O jego śmierci rankiem 13 stycznia 2025 roku poinformowała żona.

 

Ewelina Kołodziej
  1. Ludzie
  2. Portrety
  3. Nie żyje Oliviero Toscani, twórca kontrowersyjnych kampanii marki Benetton
Proszę czekać..
Zamknij