Znaleziono 0 artykułów
05.12.2021
Artykuł partnerski

BMW iX: Dizajn, ekologia i luksus

05.12.2021
Fot. Tomo Yarmush

Kierowca jest zawsze w centrum naszego procesu projektowania. W samochodzie powinien czuć się jak w drugim domu – mówią twórcy elektrycznego BMW iX. Model wyróżnia się perfekcyjnym designem, został wyprodukowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i gwarantuje bezkompromisową radość z jazdy. Specjalnie dla nas sesję innowacyjnego modelu przygotował utytułowany fotograf Tomo Yarmush.

BMW iX bezszelestnie sunie po drodze. Gładka karoseria odbija światło słoneczne, a reflektory przypominają zmrużone powieki. Model ma sznyt, temperament i wdzięk limuzyny BMW.

 

Dzięki zasięgowi wynoszącemu 630 km (BMW iX xDrive50) lub 425 km (BMW iX xDrive40) to model do codziennej jazdy po mieście, na weekendowe wypady i wakacyjne road tripy. 

Fot. Tomo Yarmush

Nowe podejście do kreowania samochodu zaczyna się od kierowcy. – To design z człowiekiem w centrum. Zacząłem od wnętrza samochodu, podważając wszystkie moje dotychczasowe przekonania, tak by nie stawiać sobie granic. Traktowałem samochód jak domowy salon, by stworzyć mobilną przestrzeń do życia. Zadawałem sobie pytanie, czy to naprawdę potrzebne. Jeśli nie, pozbywałem się danego elementu – mówi projektant BMW Simon Sebastian. – Zastanawialiśmy się, jak uczynić auto jeszcze bardziej przytulnym. W samochodzie kierowca powinien czuć się jak w drugim domu – dodaje specjalistka od kolorów Claudia Geidobler.

Fot. Tomo Yarmush

BMW dba o zrównoważony rozwój w makro- i mikroskali. – Zrównoważony rozwój to nie modne hasło, tylko nasze podejście do przyszłości – mówi Daniela Bohlinger, odpowiedzialna w BMW za sustainability. Szeroko zakrojone działania mające sprawić, że produkcja będzie bardziej ekologiczna, obejmują plany na przyszłość. Bawarska marka deklaruje, że do 2023 r. flota BMW ma być zelektryfikowana aż w 90 proc., a do roku 2030 emisja dwutlenku węgla z pojazdów BMW Group ma zostać zredukowana o 40 proc. na każdy przejechany kilometr. To stawia producenta w awangardzie branży motoryzacyjnej. Pozycję lidera potwierdza ranking indeksów zrównoważonego rozwoju Dow Jones dla świata i Europy (DJSI) S&P Dow Jones Indices. BMW Group zajęła tu pierwsze miejsce w sektorze „Samochody”.

Fot. Tomo Yarmush
Fot. Tomo Yarmush

Podczas tworzenia każdego modelu projektanci mierzą się z surowymi wymogami. Dlatego BMW iX powstaje z wykorzystaniem 100 proc. odnawialnych źródeł energii, w większości z naturalnych lub pochodzących z recyklingu materiałów. Tapicerka jest wykonana w połowie z materiałów z odzysku, a skóra garbowana ekstraktem z liści oliwnych, drewno posiada certyfikat FSC, zaś dywaniki uszyto z econylu (wyprodukowanego m.in. z wyłowionych sieci rybackich). Żaden detal nie jest tu przypadkowy. Twórcy BMW iX wiedzą, że wymagający kierowca zwróci uwagę na szczegóły, traktując design samochodu jak szyty na miarę garnitur, wnętrze domu czy wystrój biura. Dlatego pokrętło iDrive oraz przyciski regulacji foteli zostały wykonane ze szlifowanego kryształu. W zagłówkach ukryto głośniki Harman Kardon.

Fot. Tomo Yarmush

Projektanci luksusowych aut wiedzą, że luksusem jest cisza. Designerzy BMW poszli o krok dalej, uznając, że kojące dźwięki pozwolą na jeszcze pełniejsze doświadczenie jazdy. Dlatego sygnały, które słyszymy podczas włączania i przyspieszania BMW iX, skomponował Hans Zimmer, wielokrotny laureat Oscara, ostatnio odpowiedzialny za ścieżkę dźwiękową arcydzieła science fiction „Diuna”. Na potrzeby kampanii, Coldplay nagrał przebój „Higher Power” z tekstem „This joy is electric”. Zespół słynący z zaangażowania w walkę z kryzysem klimatycznym podjął zresztą długofalową współpracę z BMW.

Fot. Tomo Yarmush

Specjalnie dla „Vogue Polska” zdjęcia innowacyjnego modelu wykonał uznany fotograf Tomo Yarmush, specjalista od designu, detali i wnętrz (pracował już m.in. dla Ikei, restauracji Epoka czy Lukullusa), który potrafi doskonale uchwycić ducha współczesnego minimalizmu – eleganckiego, przytulnego, zakorzenionego w tradycji.

Fot. Tomo Yarmush

 

Anna Konieczyńska
  1. Kultura
  2. Design
  3. BMW iX: Dizajn, ekologia i luksus
Proszę czekać..
Zamknij