Nawet producenci wiodącej sesji do ósmego numeru „Vogue Polska” byli zaskoczeni, jak wiele miejsc w Chicago jest związanych z Polską. Do miasta, w którym Al Capone rozgrywał mafijne porachunki, przyjechaliśmy sfotografować Monikę Jac Jagaciak. Na okładce naszego październikowego wydania pojawiła się w asyście zespołu Polonia. W środku pokazaliśmy także inne niezwykłe Polki, które żyją za oceanem.
– Fajnie mi się myśli w Chicago – wyznaje Monika Jac Jagaciak w rozmowie z „Vogue Polska”. Twierdzi, że odkąd tu mieszka, podjęła więcej ważnych decyzji dotyczących swojej przyszłości niż w Nowym Jorku. W wietrznym mieście żyje się spokojniej, a Jac, która pracę w branży mody zaczęła w wieku 13 lat dobrze wie, co oznacza wyścig szczurów. W swojej ponad dziesięcioletniej karierze była na okładkach najbardziej liczących się magazynów mody, chodziła w pokazach Alexandra McQueena, Versace i Diora. Stawała przed obiektywem samej Annie Leibovitz. Teraz jednak szuka prawdy i w rozmowie z „Vogue Polska” wielokrotnie podkreśla swój niesmak do ułudy, którą w dzisiejszych czasach potęgują media społecznościowe.
Dzięki swojej współpracy z Victoria’s Secret Jac zyskała większą popularność, ale to nie było dla niej, bo – jak twierdzi – jest kiepską aktorką. Przestała być więc dziewczyną w bikini z długimi włosami. Teraz przypomina raczej awangardową chłopczycę, która otwarcie dzieli się swoimi dokonaniami m.in. na Instagramie. Jednym z nich był udział w projekcie społeczno-artystycznym „Letter to My Mother” stworzonym wspólnie z mężem, Branislavem Jankicem. To seria zdjęć matek, które zmagały się z uzależnieniem. Monika namówiła męża, żeby przeprowadzić z nimi także wywiady i w ten sposób została współreżyserką filmu. Za rok planują przeprowadzić się do Berlina, skąd do rodzinnego Puszczykowa Moniki będą mieli tylko trzy godziny jazdy samochodem.
Dla prawie miliona Polaków Chicago stało się jednak domem. Mimo że mieszkają za oceanem, nie zapomnieli o swoich korzeniach. Noszą Polskę w sobie i przekazują ją swoim dzieciom. W Chicago spotkaliśmy i sfotografowaliśmy m.in. Olę McLees, politolożkę i absolwentkę Oxfordu, Małgorzatę Kot, dyrektor zarządzającą Muzeum Polskiego w Ameryce, Mirę Horoszowski, założycielkę firmy Mira Couture oraz Bożenę Zweig, która zasiada w zarządzie chicagowskiej Orkiestry Symfonicznej im. Ignacego Paderewskiego.
Bohaterkami naszego październikowego numeru zostały także modelki Mody Polskiej oraz projektant legendarnej polskiej marki, Jerzy Antkowiak. Na specjalnej sesji tuż przed wystawą poświęconą Modzie Polskiej spotkaliśmy się z mistrzem i jego muzami. Spotkaniu towarzyszyło sporo emocji. Niektóre z modelek nie widziały się z sobą od lat. Na sesji zdjęciowej pojawiły się m.in. Anna Starak, Małgorzata Niemen, Elżbieta Grabacz i Bogna Sworowska. Wystawę „Jerzy Antkowiak. Moda Polska” będzie można podziwiać od 6 października w Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
W sekcji Autoportret Paweł Smoleński rozmawia z kolei z Leylą Elsanovą, która wraz z rodziną uciekła przed wojną z Groznego do Warszawy. W Polsce mieszka już 18 lat i pomaga innym uchodźcom stać się warszawiakami, działając w Fundacji Ocalenie. Za swoją pracę została nominowana do tytułu Warszawiaka Roku.
Kolejną niezwykłą postacią, z którą rozmawia Anna Wacławik-Orpik jest Violetta Wojnowski. Emigrantka końca lat 80. swój amerykański sen zrealizowała za naszą zachodnią granicą. Szefowa fundacji Dom dla Kultury Op Enheim kupiła i odrestaurowała wrocławską kamienicę przy placu Solnym, w której nie tylko mieści się siedziba fundacji, ale są tam także organizowane wystawy, koncerty i wydarzeniakulturalne. Wojnowski uważa, że wspieranie kultury i sztuki to jej obowiązek. Bizneswoman i mecenaska kultury swój osiągnięty w Niemczech sukces dzieli z Polakami.
W nowym numerze magazynu Anda Rottenberg odwiedziła Agnieszkę Holland w jej położonym na malowniczych, francuskich wrzosowiskach domu. Wybitna reżyserka trafiła tu przypadkiem w latach 90., kiedy szukała miejsca na wakacje. Miało być blisko morza i nie za daleko od Paryża. Padło na Bretanię i piętrowy dom z końca XIX wieku.
Z kolei szefowa działu reportażu Hanna Rydlewska spotkała się z Sokołem. Raper opowiedział jej nie tylko o swojej pierwszej solowej płycie, którą niebawem wydaje, ale także o tym, dlaczego nie lubi być sam i dlaczego jego dom jest tam, gdzie jego… wanna. Szczerej rozmowie towarzyszy sesja zdjęciowa autorstwa Kuby Dąbrowskiego.
W październikowym wydaniu fotografujemy także Monę Kowalską w jej nowojorskim domu. Właścicielka marki A Détacher, którą założyła w 1998 roku, jest wierna swoim stylistycznym wyborom – ubrania muszą być wygodne i łatwe w obsłudze. Nie ulega presji branży i projektuje odpowiedzialnie, skupiając się na dobrym designie, a nie zaspokajaniu potrzeb rynku. Regularnie pokazuje swoje kolekcje podczas nowojorskiego tygodnia mody. Każda rzecz z metką A Détacher jest nie tylko przez nią zaprojektowana, ale także przetestowana. Jeśli coś się jej nie podoba, nie trafia do kolekcji.
Z kolei Ewelina Dziewiela przygląda się nowym talentom w świecie mody, a także mikroinfluencerom, którzy mają coraz większy wpływ na to, co kupujemy. Rozmawiamy również z Bernadettą Bachledą-Curuś, która sprowadziła do Polski markę Carolina Herrera. Wybieramy jesienne niezbędniki od polskich, młodych marek oraz fotografujemy najpiękniejsze płaszcze sezonu we wnętrzach Zachęty Narodowej Galerii Sztuki. Szefowa działu urody „Vogue Polska” Katarzyna Straszewicz przekonuje natomiast, że tej jesieni powinniśmy nosić fryzury w rozmiarze XXL.
A to tylko skrawek tego, co dla Was przygotowaliśmy! W dziale Kultury bierzemy pod lupę najnowszy film Damiena Chazelle’a, który miał swoją premierę na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji. Piszemy o wystawie fotograficznej Davida LaChapelle’a, którą można podziwiać w poznańskim Starym Browarze. Przyglądamy się także podręcznikowi Anji Rubik o seksie, który jest kontynuację kampanii edukacyjnej #SEXEDPL. Wreszcie: zastanawiamy się, co łączy twórczość rzeźbiarza i kompozytora. W październikowym Dwugłosie Mirosław Bałka i Paweł Mykietyn rozmawiają o utworze „Herr Thaddäus”, inwokacji z „Pana Tadeusza” oraz o tworzeniu sztuki.
„Vogue Polska” w kioskach od 12.09.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.