
O projekcie upamiętniającym wysiłek, jaki włożono w odbudowę polskiej stolicy po drugiej wojnie światowej, rozmawiano od jakiegoś czasu. Teraz ruszyły nad nim prace. Spektakl „Opera o Warszawie. Najlepsze miasto świata” to przedsięwzięcie Sinfonii Varsovii, która współpracować będzie z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” i Muzeum Warszawy. Magazyn „Vogue Polska” objął nad nim patronat.
Prace nad projektem trwają w Sinfonii Varsovii od zeszłego roku. – Dużo mówimy o zniszczeniu, żyjemy w jego cieniu, a mało o cudzie odbudowy. A był to proces bez precedensu, który połączył wiele środowisk w nadziei na budowanie lepszej rzeczywistości, „najlepszego miasta świata” dla siebie i przyszłych pokoleń – mówi Jarosław Trybuś, kierownik i pomysłodawca projektu. – Uważam, że gatunek opery jest znakomitym medium pozwalającym na postawienie żywego pomnika odbudowie Warszawy – dodaje.

Spektakl ma mieć wymiar uniwersalny. Libretto opierać się będzie na motywach książki „Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949” Grzegorza Piątka, wyróżnionej m.in. Nagrodą Literacką m.st. Warszawy i Nagrodą Historyczną m.st. Warszawy oraz nominowanej do Nagrody Literackiej „Nike”.
Utwór przeznaczony będzie do wykonania na wielkiej scenie, a udział w operze weźmie pełna obsada orkiestry symfonicznej, soliści i solistki, chór, tancerki i tancerze. W spektaklu wykorzystane zostaną także nowoczesne technologie i projekcje audiowizualne.
Nazwiska osób, u których zamówione zostaną muzyka i tekst opery, poznamy w maju tego roku. Jury muzycznemu przewodniczy dyrektor „Warszawskiej Jesieni”, kompozytor Jerzy Kornowicz, a literackiemu – dramaturg Piotr Gruszczyński. Do udziału w obradach jury zaproszeni zostali utytułowani specjaliści i specjalistki w swoich dziedzinach.

Prace wyłonionego tandemu kompozytorsko-literackiego mają się zakończyć w lipcu 2024 roku. Termin premiery produkcji rozważany jest na przełom września i października 2025 roku, kiedy przypada 80. rocznica rozpoczęcia odbudowy Warszawy, w ramach 68. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a jednocześnie na otwarcie sezonu 2025/26 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.