Znaleziono 0 artykułów
31.08.2022

Perły polskiej szkoły plakatu w Starym Browarze w Poznaniu

31.08.2022
Waldemar Świerzy, 1973, fot. Materiały prasowe

Henryk Tomaszewski, Roman Cieślewicz, Jan Lenica – blisko 200 prac czołowych polskich grafików działających w drugiej połowie XX wieku i współczesnych twórców można oglądać na wystawie „Plakat wisi” w Starym Browarze w Poznaniu.

Błyskotliwy pomysł, oszczędna forma, humor, ironia, spostrzegawczość – to narzędzia, którymi posługiwali się polscy graficy w latach 50. i 60., wynosząc plakat użytkowy na zupełnie nowy poziom. To nie był już uliczny afisz informujący o premierze, koncercie lub wydarzeniu, ale wizualna interpretacja tematu. Autonomiczna opowieść wyłuskująca sensy i znaczenia, równie zwinnie operująca symbolami i skojarzeniami, co plamą, krojem litery czy kolorem. 

Waldemar Świerzy, 1957, fot. Materiały prasowe

Tacy artyści jak Henryk Tomaszewski, Roman Cieślewicz, Waldemar Świerzy czy Jan Lenica stali się wpływowymi twórcami, których prace najpierw podziwiano na powołanych w 1966 roku biennale plakatu organizowanych m.in. w Zachęcie, a później na wystawach na całym świecie. Wiele z ich prac trafiło do kolekcji najznamienitszych instytucji sztuki, jak nowojorska MoMA. Teraz blisko 200 prac czołowych polskich grafików działających w drugiej połowie XX wieku oraz współczesnych twórców można oglądać na wystawie „Plakat wisi” w Starym Browarze w Poznaniu.

Wśród eksponatów są m.in. „Robotnicy – budowa” Wojciecha Fangora – jeden z najdroższych polskich plakatów w historii, który w lutym 2021 roku sprzedano na aukcji za 121 tys. zł, a także inne rozpoznawalne prace, jak „Nocny kowboj” Waldemara Świerzego, „Kabaret” Wiktora Górki czy „Cyrk” Jana Młodożeńca.

Ekspozycję zbudowaliśmy, używając perspektywy twórców – związanych z grafiką, modą, reklamą – mówi Wojciech Piotr Onak, kurator wystawy. – Wszystkie te dziedziny nieustannie inspiruje myśl i język wizualny polskiej szkoły plakatu. Dobrym wyrazem tej tezy będzie prezentacja na parterze Galerii, gdzie „głos” oddaliśmy młodym ilustratorkom i ilustratorom – opowiada, zaznaczając, że wystawa nie przyjmuje perspektywy krytycznej czy historycznej, jest „spontanicznym zachwytem ulicznego przechodnia, urzeczonego aktualnością estetyki z kilkudziesięcioletnią metryką”

Wojciech Zamecznik 1961, fot. Materiały prasowe

Joanna Tupalska, dyrektorka marketingu Starego Browaru, dodaje, że zamysł wystawy dobrze rezonuje z charakterem galerii – przestrzeń otwarta na sztukę zlokalizowana w samym sercu centrum galerii handlowej jest egalitarna i ciągle żywa. Konkuruje z kolorowymi witrynami, więc musi przyciągnąć uwagę widza, zaintrygować go albo poruszyć. Dokładnie tak jak klasyczny plakat na miejskim deptaku. – Galeria na Dziedzińcu nazywana jest „galerią popkultury”. Ten profil świetnie dialoguje z historią polskiej szkoły plakatu i jej kontynuatorów – mówi Tupalska.

Wystawa „Plakat wisi” w Starym Browarze w Poznaniu rozpocznie się wernisażem 1 września 2022 roku o godz. 19. Ekspozycję można oglądać do 28 lutego 2023 r. od wtorku do niedzieli od godz. 12 do 20. Bilety w cenie 10 zł do nabycia przy wejściu. W każdy pierwszy wtorek miesiąca wstęp jest bezpłatny.

Henryk Tomaszewski 1959

Henryk Tomaszewski 1963

Henryk Tomaszewski 1989

Henryk Tomaszewski i Julian Pałka 1962

Jan Mlodozeniec 1974

Stanisław Zagórski 1960

Waldemar Świerzy 1973

Wiktor Gorka 1967

Wojciech Fangor 1960

Wojciech Fangor 1959

Wojciech Zamecznik 1963

Redakcja Vogue.pl
  1. Kultura
  2. Sztuka
  3. Perły polskiej szkoły plakatu w Starym Browarze w Poznaniu
Proszę czekać..
Zamknij