
Henryk Tomaszewski, Roman Cieślewicz, Jan Lenica – blisko 200 prac czołowych polskich grafików działających w drugiej połowie XX wieku i współczesnych twórców można oglądać na wystawie „Plakat wisi” w Starym Browarze w Poznaniu.
Błyskotliwy pomysł, oszczędna forma, humor, ironia, spostrzegawczość – to narzędzia, którymi posługiwali się polscy graficy w latach 50. i 60., wynosząc plakat użytkowy na zupełnie nowy poziom. To nie był już uliczny afisz informujący o premierze, koncercie lub wydarzeniu, ale wizualna interpretacja tematu. Autonomiczna opowieść wyłuskująca sensy i znaczenia, równie zwinnie operująca symbolami i skojarzeniami, co plamą, krojem litery czy kolorem.

Tacy artyści jak Henryk Tomaszewski, Roman Cieślewicz, Waldemar Świerzy czy Jan Lenica stali się wpływowymi twórcami, których prace najpierw podziwiano na powołanych w 1966 roku biennale plakatu organizowanych m.in. w Zachęcie, a później na wystawach na całym świecie. Wiele z ich prac trafiło do kolekcji najznamienitszych instytucji sztuki, jak nowojorska MoMA. Teraz blisko 200 prac czołowych polskich grafików działających w drugiej połowie XX wieku oraz współczesnych twórców można oglądać na wystawie „Plakat wisi” w Starym Browarze w Poznaniu.
Wśród eksponatów są m.in. „Robotnicy – budowa” Wojciecha Fangora – jeden z najdroższych polskich plakatów w historii, który w lutym 2021 roku sprzedano na aukcji za 121 tys. zł, a także inne rozpoznawalne prace, jak „Nocny kowboj” Waldemara Świerzego, „Kabaret” Wiktora Górki czy „Cyrk” Jana Młodożeńca.
– Ekspozycję zbudowaliśmy, używając perspektywy twórców – związanych z grafiką, modą, reklamą – mówi Wojciech Piotr Onak, kurator wystawy. – Wszystkie te dziedziny nieustannie inspiruje myśl i język wizualny polskiej szkoły plakatu. Dobrym wyrazem tej tezy będzie prezentacja na parterze Galerii, gdzie „głos” oddaliśmy młodym ilustratorkom i ilustratorom – opowiada, zaznaczając, że wystawa nie przyjmuje perspektywy krytycznej czy historycznej, jest „spontanicznym zachwytem ulicznego przechodnia, urzeczonego aktualnością estetyki z kilkudziesięcioletnią metryką”

Joanna Tupalska, dyrektorka marketingu Starego Browaru, dodaje, że zamysł wystawy dobrze rezonuje z charakterem galerii – przestrzeń otwarta na sztukę zlokalizowana w samym sercu centrum galerii handlowej jest egalitarna i ciągle żywa. Konkuruje z kolorowymi witrynami, więc musi przyciągnąć uwagę widza, zaintrygować go albo poruszyć. Dokładnie tak jak klasyczny plakat na miejskim deptaku. – Galeria na Dziedzińcu nazywana jest „galerią popkultury”. Ten profil świetnie dialoguje z historią polskiej szkoły plakatu i jej kontynuatorów – mówi Tupalska.
Wystawa „Plakat wisi” w Starym Browarze w Poznaniu rozpocznie się wernisażem 1 września 2022 roku o godz. 19. Ekspozycję można oglądać do 28 lutego 2023 r. od wtorku do niedzieli od godz. 12 do 20. Bilety w cenie 10 zł do nabycia przy wejściu. W każdy pierwszy wtorek miesiąca wstęp jest bezpłatny.

Henryk Tomaszewski 1959

Henryk Tomaszewski 1963

Henryk Tomaszewski 1989

Henryk Tomaszewski i Julian Pałka 1962

Jan Mlodozeniec 1974

Stanisław Zagórski 1960

Waldemar Świerzy 1973

Wiktor Gorka 1967

Wojciech Fangor 1960

Wojciech Fangor 1959

Wojciech Zamecznik 1963
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.